Data publikacji:

Jak płacić telefonem? Jaki smartfon do płatności zbliżeniowych?

Żyjemy w czasach, w których nie musimy chodzić do banku, aby opłacić rachunki, nie potrzebujemy też gotówki, by robić zakupy w sklepach. Właściwie, dzięki nowym technologiom, możemy zostawiać w domu cały portfel, łącznie z kartą płatniczą. Zapłaty z łatwością dokonamy bowiem z pomocą smartfona. Płatności telefonem mają wiele plusów, a różne metody, z których możemy korzystać, pozwalają też na szybkie dokonywanie opłat w internecie czy przesyłanie sobie nawzajem środków. Jak płacić telefonem i które modele smartfonów na to pozwalają? 

Płatności telefonem – co warto wiedzieć?

Płatności telefonem to alternatywna metoda dla kart płatniczych, które wraz z rozwojem smartfonów zyskały sporą konkurencję. Jak płacić telefonem? Można to robić zbliżeniowo podczas zakupów, gdzie dostępny jest terminal obsługujący karty płatnicze, korzystając z systemu BLIK lub robiąc zakupy online. 
Chcąc wykonywać płatności zbliżeniowe telefonem tak jak kartą płatniczą, trzeba mieć smartfon z funkcją NFC, o której więcej przeczytasz w dalszej części tekstu. Jeśli nie masz tej możliwości, to pozostają Ci płatności za pośrednictwem Blika, czyli sześciocyfrowego kodu, który możesz wygenerować w aplikacji swojego banku i wpisać w terminalu płatniczym lub odpowiednim polu podczas dokonywania płatności internetowej. Taki system musi być jednak dostępny w banku, z którego korzystasz (czyli w którym masz otwarty rachunek).

Płatności telefonem NFC, czyli jak płacić zbliżeniowo telefonem

System NFC (Near Field Communication) to technologia umożliwiająca bezprzewodowe przesyłanie danych na odległość do 20 centymetrów, dzięki której smartfon może z powodzeniem zastąpić portfel. Płatności mobilne są możliwe dzięki wygenerowaniu cyfrowej wersji karty płatniczej, którą łączy się z aplikacją w telefonie. Jest to szybka i bezpłatna metoda – aby działała, poza funkcjonalnością NFC w telefonie, musi być dostępny odpowiedni system operacyjny (w Androidach minimum Android KitKat 4.4 lub nowszy, w przypadku iPhone'a – modele wyższej generacji niż iPhone 5) oraz zainstalowana aplikacja do płatności mobilnych (Google Pay w przypadku smartfonów z systemem Android lub Apple Pay w telefonach marki Apple z systemem iOS).
Przydatna może być też aplikacja banku, w którym użytkownik ma prowadzone konto wraz z aktywną kartą płatniczą, choć to przydatne jest głównie do transakcji przeprowadzanych z kodem Blik. 
Chcąc wykonywać płatności zbliżeniowe telefonem, należy przede wszystkim włączyć (aktywować) w ustawieniach funkcję NFC, pobrać odpowiednią aplikację (Google Pay lub Apple Pay) i założyć konto, postępując zgodnie z pojawiającymi się komunikatami. Konieczne będzie podanie danych karty płatniczej – mogą to być dane fizycznej karty lub wygenerowane w aplikacji bankowej cyfrowe dane karty. Co istotne, do aplikacji płatniczych można dodać kilka różnych kart i wybierać konkretną podczas płatności, dzięki czemu smartfon faktycznie zastępuje portfel, stając się jego elektronicznym odpowiednikiem. 
Sposoby autoryzacji podczas płatności telefonem są różne i zależą od modelu smartfona oraz od wybranych opcji. Możesz ustawić limity kwot, poniżej których nie będziesz musiał dokonywać potwierdzenia, ale jeśli wolisz – możesz to robić za każdym razem. W zależności od funkcjonalności danego modelu telefonu, płatności autoryzuje się poprzez wpisywanie PIN-u, zeskanowanie odcisku palca czy kształtu twarzy (Face ID w nowszych modelach iPhone'ów). 

Jak płacić telefonem, wykorzystując Blik?

Płatności z wykorzystaniem kodu Blik są bardzo proste i nie mają ograniczeń co do modelu smartfona. Do korzystania z tego systemu płatności elektronicznych wystarczy aplikacja bankowa, w której należy aktywować usługę (bank musi umożliwiać tę funkcjonalność – w Polsce nie ma z tym obecnie problemu) i dostęp do internetu podczas dokonywania płatności.
Jak płacić Blikiem na telefon? Ogólnie płatności Blikiem polegają na wygenerowaniu w aplikacji banku kodu składającego się z sześciu cyfr, który aktywny jest przez 90 sekund – w tym czasie należy wpisać go w terminalu płatniczym lub w odpowiednim polu podczas płatności online. Po tym w aplikacji bankowej pojawi się okno z prośbą o potwierdzenie zapłaty, gdzie widoczna będzie kwota oraz nazwa sprzedawcy. Cały proces jest bardzo szybki i, podobnie jak w przypadku płatności zbliżeniowych, można tutaj ustawić limity kwot, od jakich konieczna jest autoryzacja oraz jej sposób. 
Co ciekawe, Blik umożliwia też wysyłanie środków znajomym (którzy korzystają z tej funkcjonalności) za pośrednictwem numeru telefonu – nie jest więc potrzebny numer konta bankowego, żeby zrobić przelew. Na rachunek bankowy, powiązany z numerem telefonu (który w banku trzeba podać) i obsługujący funkcję Blik, natychmiastowo trafiają środki wysłane tą metodą poprzez innego użytkownika. Jak zapłacić Blikiem na telefon, wysyłając środki innej osobie? Opcja ta dostępna jest w aplikacji bankowej jako „Przelew na telefon” – z książki adresowej wybiera się odpowiednią osobę i postępuje podobnie jak w przypadku innych płatności online. 
Banki w Polsce umożliwiające korzystanie z systemu Blik:
  • Alior Bank,
  • Bank Millenium,
  • Santander Bank,
  • ING Bank Śląski,
  • mBank,
  • PKO Bank Polski,
  • Getin Bank,
  • T-Mobile Usługi Bankowe,
  • BNP Paribas,
  • Credit Agricole,
  • Bank Pekao S.A.,
  • Spółdzielcza Grupa Bankowa.

Modele polecanych smartfonów z funkcjonalnością NFC 

Samsung Galaxy – do 2000 zł 

Samsung Galaxy – do 5000 zł 

Samsung Galaxy – powyżej 5000 zł 

Apple iPhone 11 

Apple iPhone 12

Apple iPhone 13

Motorola – Moto i Edge 

Xiaomi – Redmi Note 

Xiaomi – Mi 

Zdjęcie: seventyfourimages / Envato Elements
Rita Turbiarz
Rita Turbiarz

Chętnie piszę o tematach związanych ze zdrowiem, aktywnością fizyczną, dbaniem o dom i ogród oraz o ciekawych książkach, filmach i grach (dla dużych i małych), chociaż spod mojego pióra wychodzi o wiele więcej. Gdy już oderwę się od klawiatury, to ćwiczę jogę, staram się coraz lepiej poznawać roślinną kuchnię i marzę o własnym psiaku – może kiedyś!