Data publikacji:

Jak zmienić koło samochodowe?

Wymiana koła samochodowego to teoretycznie podstawowa umiejętność każdego kierowcy. W praktyce nie jest to tak oczywiste, gdyż większość robi to pierwszy raz dopiero wtedy, gdy złapie gumę. W takich warunkach nierzadko górę bierze stres. Lepiej zobacz zawczasu, jak bezpiecznie wymienić koło samochodowe.

Potrzebne do zmiany koła akcesoria

Choć zestaw do zmiany kół jest niezbędny w każdym aucie, wielu kierowców zapomina o jego istnieniu. Po przebiciu opony niejednokrotnie okazuje się, że podnośnik nie działa, klucz do kół nie pasuje do rozmiaru śrub, a koło zapasowe jest nienapompowane. W pierwszej kolejności sprawdź więc, czy masz akcesoria niezbędne do wymiany koła. Przyda się:
  • klucz do kół z przedłużką ułatwiającą odkręcenie zapieczonych śrub
  • podnośnik samochodowy zwany też lewarkiem (np. trapezowy lub hydrauliczny)
  • śrubokręt płaski (do odczepienia zaślepki śrub)
  • pompka do opon lub kompresor zasilany z gniazdka zapalniczki
Przydatne mogą być też dodatkowe akcesoria, tj. rękawiczki robocze do ochrony dłoni lub kolan, nóż lub szczypce do odcięcia opasek chroniących kołpaki, kawałek deski do podłożenia pod lewarek na grząskim gruncie lub latarka czołowa, która ułatwi ci wymianę koła po zmroku.

Bezpieczeństwo

Zmiana koła w ruchu ulicznym zawsze wiąże się z ryzykiem potrącenia przez inny samochód. Aby zapewnić sobie najbezpieczniejsze warunki, włącz światła awaryjne, ustaw trójkąt ostrzegawczy za samochodem i załóż kamizelkę odblaskową. Pasażerowie natomiast niech wysiądą z auta i staną w bezpiecznym miejscu, np. na chodniku lub za barierkami energochłonnymi. Jeśli natomiast wymieniasz koła na własnym podwórku, ustaw samochód na płaskiej równej i twardej nawierzchni. Zadbaj też o to, by w pobliżu samochodu nie znajdowały się dzieci oraz zwierzęta.

Jak wymienić koło samochodowe?

  1. Zaciągnij hamulec ręczny, wrzuć bieg lub ustaw automatyczną skrzynię biegów w pozycji „P”. Pod jedno z kół podstaw duży kamień lub gałąź. Zapobiegnie to przypadkowemu stoczeniu się samochodu.
  2. Za pomocą płaskiego wkrętaka zdejmij zaślepkę felg aluminiowych lub plastikowy kołpak. Jeżeli jest zabezpieczony opaską zaciskową, przetnij ją za pomocą szczypiec, kombinerek lub ostrego noża.
  3. Zanim podniesiesz samochód lewarkiem, poluzuj śruby wymienianego koła. Odkręcenie ich  w powietrzu mogłoby być trudne. Jeśli śruby są mocno zapieczone użyj klucza z przedłużką (np. teleskopowego) lub ustaw go w taki sposób, aby móc na niego nadepnąć. Śruby poluzuj o około jeden obrót i nie odkręcaj ich do końca!
  4. Umieść podnośnik samochodowy w miejscu przewidzianym przez producenta. Zrób to w taki sposób, aby listwa znajdująca się przy progu samochodu weszła w rynienkę podnośnika. Upewnij się, że grunt pod samochodem jest stabilny i twardy. Jeśli podnośnik zatapia się w glebie, podłóż pod niego kawałek deski, płaski kamień lub inny twardy element.

  • Podnieś koło samochodu w taki sposób, aby znalazło się ok. 2-4 cm nad ziemią.
  • W pobliżu lewarka podłóż pod samochód koło zapasowe. Zabezpieczy to samochód na wypadek spadnięcia z lewarka.
  • Odkręć śruby koła i odłóż je w widocznym miejscu. Następnie zdejmij delikatnie koło, starając się nie poruszać samochodem.
  • Koło zapasowe załóż na szpilki piasty i zabezpiecz nakrętkami. Zdjęte koło podstaw dla asekuracji pod samochód. Dokręć nakrętki palcami, a następnie kluczem. Upewnij się, że felga wsunięta jest do końca i leży równo na szpilkach. Nie dociągaj śrub z całej siły, gdyż możesz w ten sposób przewrócić podnośnik samochodowy.
  • Wyjmij spod samochodu koło asekurujące i opuść podnośnik.
  • Dokręć śruby mocujące koło na krzyż. Bez klucza dynamometrycznego trudno jest dokręcić je z właściwym momentem, dlatego popraw dokręcenie po przyjeździe do domu lub podczas wizyty u wulkanizatora.
  • W bezpiecznym miejscu sprawdź ciśnienie koła zapasowego i w razie potrzeby dopompuj oponę.

Co zrobić, gdy w bagażniku nie ma miejsca na pełnoprawne koło zapasowe?

W samochodach z instalacją LPG zbiornik gazu często zajmuje miejsce koła zapasowego. Jeżeli nie możesz wozić w bagażniku pełnej rezerwy, kup koło dojazdowe. Jest niewielkie, lekkie i umożliwia bezpieczny dojazd do zakładu wulkanizacyjnego. Niektórzy kierowcy stosują także tzw. koło dojazdowe w sprayu, czyli zestaw naprawczy umożliwiający prowizoryczne załatanie pękniętej opony. Spray ten kosztuje zaledwie 25-40 zł i zajmuje niewiele miejsca w bagażniku, jednak ma spore ograniczenia. Sprawdzi się jedynie w przypadku niewielkich pęknięć. Jeżeli opona zostanie rozerwana, pojawi się na niej bąbel lub całkiem zleci z felgi, koło zapasowe w sprayu będzie nieprzydatne.
Autor: Szymon Sonik