Data modyfikacji:

Jaką myjkę ciśnieniową do mycia auta kupić?

Choć samochód można umyć przy użyciu węża ogrodowego lub zwykłego wiadra, znacznie wygodniejszym narzędziem jest myjka ciśnieniowa. Jeśli lubisz utrzymywać karoserię samochodu w doskonałym stanie, zakup tego urządzenia ma sens. Tym bardziej, że przyda się nie tylko do mycia auta. Zobacz, jaką myjkę ciśnieniową wybrać?

O czym pamiętać przed zakupem myjki ciśnieniowej? 

Ciśnienie 

Jak wskazuje już sama nazwa urządzenia, ciśnienie jest kluczowym parametrem myjki. W przypadku samochodu wysokie ciśnienie pozwala „zgarnąć” zabrudzenia oraz detergenty z karoserii, co zdecydowanie ułatwia pracę. Mocny strumień wody przyda się też do innych prac, np. gdy chcesz wyczyścić elewację, ogrodzenie czy ścieżki ogrodowe. Myjka ciśnieniowa kojarzy się głównie z myciem auta, ale w gruncie rzeczy ma więcej zastosowań.

Producenci myjek ciśnieniowych zazwyczaj chwalą się maksymalnym ciśnieniem pompy, jednak parametr ten nie jest precyzyjny. Wiele więcej mówi ciśnienie robocze myjki ciśnieniowej, czyli to, które uzyskasz na końcu dyszy. Minimalne ciśnienie robocze to 100-120 barów. Co ważne, takie ciśnienie powinno dać się uzyskać na dyszy z szerokim strumieniem, przeznaczonym do mycia karoserii. Punktowy strumień wody w większości przypadków będzie nieużyteczny.

Długość i jakość węża

O wygodę użytkowania myjki ciśnieniowej dba wąż ciśnieniowy. Powinien mieć przynajmniej 8 metrów długości. Chodzi jednak nie tylko o jego długość, zapewniającą dostęp do auta z każdej strony, ale też budowę. Niedrogie węże pozbawione uzbrojenia mogą mieć tendencję do zwijania się i załamywania, co doprowadzi cię szybko do szału. Jeśli nie chcesz walczyć z ciągłymi zagięciami i przerwami w dostawie wody, wybierz wąż ze stalowym oplotem. Jest przy okazji  wytrzymalszy, więc ryzyko rozsadzenia jest znacznie mniejsze.

Rodzaj pompy

O wytrzymałości myjki ciśnieniowej decyduje w głównej mierze pompa ciśnieniowa. W tańszych modelach myjek ciśnieniowych wykorzystuje się plastikowe elementy pompy, które mogą stosunkowo szybko się poddać, zwłaszcza przy niskich temperaturach. Znacznie lepszym wyborem są myjki z aluminiową lub mosiężną pompą. Zwiększa to oczywiście wagę myjki, lecz nie jest to kluczowy parametr. Wręcz przeciwnie, te lepsze myjki ciśnieniowe (np. myjka ciśnieniowa Karcher) zazwyczaj są stosunkowo ciężkie.

Lanca i dysze

Do mycia samochodu używa się właściwie tylko jednej dyszy — tej zapewniającej szeroki strumień wody. Pozwala ona zwiększyć powierzchnię oddziaływania wody, co z jednej strony ułatwia zmywanie zabrudzeń, z drugiej zaś chroni lakier przed punktowym naciskiem. Zgodnie ze sztuką nie powinno się używać końcówki ze szczotką ani dyszy pulsacyjnej, gdyż mogą uszkodzić lakier. Szczotka przyda się natomiast do czyszczenia np. opon, krawężników lub schodów, zaś dysza pulsacyjna – do mycia kamienia. Przydatna jest też końcówka do mycia kostki brukowej. 

Pianownica

„Zeskrobywanie” większych zabrudzeń myjką ciśnieniową nie ma większego sensu. Aby pozbyć się zaschniętego błota lub smug na lakierze wykorzystaj myjkę ciśnieniową z pianownicą, która pozwoli wytworzyć gęstą pianę. Aktywna piana rozpuszcza zanieczyszczenia i ułatwia dalsze mycie samochodu szamponem. W zależności od modelu myjki można spotkać dwa rozwiązania. W jednym detergent podaje się do zbiorniczka umieszczonego na korpusie myjki, w drugim zaś, do zbiorniczka umieszczonego na lancy. Ten drugi sposób jest mniej wygodny, ale bezpieczniejszy dla urządzenia.

Mimo że zdecydowanie najpopularniejsza jest myjka ciśnieniowa Karcher, dobrej jakości urządzenia znajdziesz także w asortymencie wielu firm, np. Stiga, Bosch, Makita, Lavor, Einhell, Stihl, Nilfisk, Kranzle czy Ehrle.

Te artykuły mogą cię zainteresować:
Autor: Szymon Sonik