Data modyfikacji:

Jaki klucz pneumatyczny? Wybieramy klucz pneumatyczny do kół i nie tylko

Niewielki kompresor olejowy to cichy bohater każdego warsztatu. Może posłużyć nie tylko do pompowania kół, wydmuchiwania zabrudzeń czy rozpylania farby, ale i do napędzenia wielu innych narzędzi: piaskarki, szlifierki lub kluczy pneumatycznych. To ostatnie przydaje się zwłaszcza do prac przy samochodzie, np. podczas zdejmowania kół. Zobacz, jaki klucz pneumatyczny do kół wybrać.

jaki klucz pneumatyczny

Jaki klucz pneumatyczny do domowego lub profesjonalnego warsztatu?

Klucz pneumatyczny to nieocenione narzędzie w warsztatach samochodowych, zakładach wulkanizacyjnych czy studiach autodetailingowych. Może jednak przydać się także w domowym garażu, ułatwiając wiele prac przy samochodzie. Z klucza pneumatycznego skorzystasz, zmieniając opony przed sezonem, wymieniając klocki hamulcowe oraz podczas wszystkich innych czynności wymagających zdjęcia kół.

Dlaczego warto kupić dobry klucz pneumatyczny? Klucz pneumatyczny odkręci komplet śrub znacznie szybciej, niż można to zrobić ręcznymi kluczami. Warto dodać, że duży moment obrotowy klucza pneumatycznego przyda się w wielu innych pracach domowych.

Klucza udarowego użyjesz wszędzie tam, gdzie zwykła wkrętarka jest po prostu za słaba. Jeśli masz duszę majsterkowicza albo lubisz samodzielnie modyfikować samochód, dobry klucz pneumatyczny zdecydowanie ułatwi ci pracę.

Siła dokręcania klucza pneumatycznego

Jeżeli chcesz sobie odpowiedzieć na pytanie, jaki klucz pneumatyczny wybrać, musisz przyjrzeć się momentowi obrotowemu. Wyrażony jest w niutonometrach i jest jednostką informującą o momencie siły, z jaką obracana jest śruba lub nakrętka. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku zastosowań samochodowych dużo ważniejsza jest siła odkręcania, nie dokręcania.

Dzieje się tak dlatego, że śruby kół powinny być dokręcane ze stosunkowo niewielkim momentem, rzędu 80-150 Nm. Tymczasem większość kluczy pneumatycznych jest w stanie dokręcać śruby momentem nawet dziesięciokrotnie wyższym. To zdecydowanie za mocno i mogłoby skutkować nawet ukręceniem gwintu.

Znacznie więcej siły wymaga odkręcanie zapieczonych śrub, zwłaszcza tych dokręconych ręcznie. W takim przypadku zwykły klucz do kół okazuje się niewystarczający i wielu kierowców sięga po przedłużki.

Niestety, generuje to dodatkowe siły boczne, a dodatkowo grozi zsunięciem się klucza i uszkodzeniem felg. Użycie klucza pneumatycznego udarowego jest znacznie bezpieczniejsze zarówno dla felg, jak i dla śrub.

Jaki klucz pneumatyczny do garażu? Regulacja momentu obrotowego

Ważną funkcją dobrych kluczy pneumatycznych jest regulacja momentu. W tańszych kluczach ma zaledwie kilka pozycji, w nieco droższych – kilkanaście. Dzięki temu można ograniczyć maksymalny moment obrotowy, po którego przekroczeniu włączy się sprzęgło. Nie zastąpi to klucza dynamometrycznego, jednak pomoże uniknąć uszkodzenia gwintu.

Zużycie powietrza klucza pneumatycznego do kół

Przed zakupem klucza pneumatycznego koniecznie zwróć uwagę na wydajność wyrażoną w litrach powietrza na minutę. Pozwala to oszacować, czy posiadany kompresor jest w stanie zapewnić odpowiednią ilość powietrza do zasilenia klucza.

Powinien mieć minimum taką samą wydajność, choć oczywiście większa sprawi, że kompresor będzie włączał się rzadziej. Do amatorskich zastosowań wystarczy niewielka sprężarka o pojemności 50 l i efektywnej wydajności 200 l.

Klucz pneumatyczny: jakie dodatkowe akcesoria?

Jaki klucz pneumatyczny kupić? Taki w gotowym zestawie. Z dobrym kluczem pneumatycznym warto zakupić nasadki oraz przedłużki umożliwiające pracę przy samochodzie.

Zazwyczaj dostępne są nasadki w kilku rozmiarach, jednak do odkręcania kół przyda się zapewne rozmiar 17 mm lub 19 mm. Pozostałe końcówki wykorzystasz w innych pracach. Zaletą zestawów z dodatkowymi akcesoriami jest to, że są zamknięte w praktycznej walizce, dzięki czemu masz wszystko pod ręką.

Klucz dynamometryczny

Pamiętaj, że do prawidłowego dokręcenia kół niezbędny jest klucz dynamometryczny. Klucz pneumatyczny udarowy niech posłuży więc jedynie do wstępnego, niezbyt mocnego wkręcenia śrub.

Dokręcając koła, użyj momentu zalecanego przez producenta samochodu. Mogą one różnić się między sobą nawet o kilkadziesiąt niutonometrów.

Autor: Szymon Sonik