Data publikacji:

Jakie felgi wybrać do Skody Octavii

W przypadku felg samochodowych ważne są zarówno ich cechy użytkowe, związane z bezpieczeństwem i komfortem jazdy, jak i walory estetyczne. A ponieważ wybór obręczy jest olbrzymi, decyzja, jakie kupić, nie należy do łatwych. Jakie będą najlepsze felgi do Skody Octavii?

Felgi stalowe czy aluminiowe? 

Kupując Skodę Octavię w salonie, mamy do wyboru wersje z felgami stalowymi lub aluminiowymi (ze stopów lekkich) w rozmiarach od 15 do 18 cali. Zależy to od szczegółowej specyfikacji danego egzemplarza.

Za obręczami aluminiowymi przemawiają przede wszystkim wygląd oraz walory użytkowe, ale mają też jedną wadę – cenę. Patrząc w cennik Octavii, można stwierdzić, że za felgi ze stopów lekkich musimy dopłacić od 600 do 3500 zł. Im wersja samochodu bogatsza i droższa, tym niższa cena tej opcji, a nawet w jednym przypadku stanowi ona wyposażenie standardowe. Kluczowe pytanie jednak brzmi, czy warto za nie dopłacić?

Nie ma co ukrywać, że felgi aluminiowe kupuje się przede wszystkim dlatego, że wyglądają o niebo lepiej od stalowych. Dla wielu kierowców jest to wystarczający powód, żeby je wybrać. Mają jednak wiele innych zalet. Jednym jednak z niekwestionowanych plusów użytkowych felg aluminiowych jest to, że bardzo dobrze odprowadzają ciepło, które wytwarzane jest podczas hamowania. Jest ono bardzo szkodliwe dla hamulców, stąd alufelgi poprawiają efektywność ich działania i mają pozytywny wpływ na trwałość klocków i tarcz hamulcowych.

Felgi – fakty i mity 

Odnośnie do felg narosło wiele mitów i nieporozumień, stąd warto kilka kwestii wyjaśnić. Pierwszą z nich jest sprawa trwałości i podatności na uszkodzenia. Felgi aluminiowe są bardziej trwałe i solidne od swoich stalowych odpowiedników. Bywa jednak, że łatwo można je zniszczyć. Dzieje się tak, jeśli na alufelgi o dużej średnicy założy się opony niskoprofilowe. Gdy takimi kołami wjedziemy np. na wysoki krawężnik, to o awarię nietrudno.

Nie wszystkie uszkodzenia felg aluminiowych nadają się do naprawy. Inaczej jest w przypadku felg stalowych, których wgniecenia czy rysy są tańsze w naprawie. Poza tym same obręcze są na tyle niedrogie, że często bardziej opłaca się kupić nowe za stosunkowo niewielkie pieniądze, niż reperować stare. Warto też wiedzieć, że sezonowa wymiana opon (z letnich na zimowe i odwrotnie) w przypadku alufelg będzie nieco droższa. 

Druga rzecz dotyczy użytkowania felg w warunkach zimowych. Wiele osób twierdzi, że obręcze stalowe są lepsze niż aluminiowe, gdyż te drugie są podobno nieodporne na działania soli, zwłaszcza w połączeniu z panująca wtedy często wilgocią. To nie do końca prawda. Te czynniki nie mają szkodliwego wpływu na sam materiał, z którego felgi są wykonane. Jednak bardziej ozdobne felgi aluminiowe w połączeniu z solą i śniegiem mogą nie wyglądać już tak dobrze. Faktem jest, że felgi aluminiowe wymagają więcej dbałości, jeśli chodzi o utrzymanie czystości.

Rozmiar felg

Co jeszcze trzeba wiedzieć o felgach? Z punktu widzenie kierowcy najważniejsze są dwa ich parametry: średnica i szerokość. Chodzi o to, żeby felga pasowała do konstrukcji podwozia pojazdu i nie wystawała poza jego obrys. Zabraniają tego przepisy, więc samochód z wystającymi poza karoserię kołami nie przejdzie przeglądu rejestracyjnego, a w razie kontroli policyjnej można stracić dowód rejestracyjny.

Z montażowego punktu widzenia istotne są również inne parametry i oznaczenia. Najważniejsza i ściśle przestrzegana musi być kwestia liczby otworów na śruby i ich rozstaw – co oznaczane jest np. 5 × 112 – które muszą idealnie odpowiadać montażowi fabrycznemu. Istotna jest również średnica tzw. otworu centrującemu (centralnego) w mm, która kryje się zwykle pod oznaczeniem CH. Nie może być mniejsza niż średnica czopu piasty, ale może być odrobinę większa. Jeśli tak jest, to dopasowuje się ją za pomocą specjalnego pierścienia. 

Bardzo ważne jest również odsadzenie felgi (zwane też offsetem, oznaczane symbolem ET), które określa odległość między płaszczyznami: montażu obręczy i symetrii felgi. Jeżeli chcemy samodzielnie dobrać felgi do auta, można skorzystać z tzw. przymierzalni felg, dostępnych w internecie.

Felgi aluminiowe są lepsze i, jeśli tylko warunki finansowe nam na to pozwalają, warto dołożyć parę złotych na ich zakup. Jeśli jednak myślimy bardziej ekonomicznie, mamy tańszą wersję Skody Octavii i nie zależy nam tak bardzo na jej wyglądzie, to lepiej postawić na felgi stalowe.

Autor: Tomasz Bodył