Data publikacji:

Ranking najlepszych przedtreningówek

Brak motywacji do treningu dotyka nawet tych najbardziej sumiennych. W te dni, które nie stoją pod znakiem wewnętrznej energii, możesz sobie pomóc odżywką przedtreningową. Przedtreningówka nie tylko postawi cię na nogi, ale i sprawi, że trening będzie bardziej efektywny. Czym jednak jest przedtreningówka i jak wybrać najlepszą? Sprawdź nasz ranking odżywek przedtreningowych i popraw jakość swojego treningu!

najlepsza przedtreningowka

Czym jest i jak działa przedtreningówka?

Odżywka przedtreningowa, zwana także boosterem treningowym, to mieszanka różnego rodzaju składników, których celem jest poprawa zdolności treningowych. Brzmi to enigmatycznie, ale taka też jest cecha przedtreningówek. Nie jest to bowiem jedna konkretna substancja, jak np. cytrulina czy kreatyna. Suplementy przedtreningowe różnią się między sobą, a każdy produkt stworzony jest z myślą o nieco innym celu.

Jak wybrać najlepszą przedtreningówkę? Wiele zależy od twoich oczekiwań. Jedne przedtreningówki mogą więc skupiać się na poprawie funkcji kognitywnych, czyli poprawie koncentracji, percepcji wzrokowo-przestrzennej, energii czy podzielności uwagi. Ich zadaniem jest wykrzesać z ciebie maksimum energii oraz sprawić, by twoja uwaga skupiona była wyłącznie na wykonywanym ćwiczeniu. Odpowiednie zaangażowanie ośrodkowego układu nerwowego jest z treningowego punktu widzenia równie ważne, jak obciążenie mięśni ciężarami.

Inne przedtreningówki, tzw. boostery azotowe, mogą być natomiast stworzone z myślą o poprawie wydolności organizmu. Składniki odpowiadające za ukrwienie mięśni, poprawę wydolności serca, odbudowujące zapasy metaboliczne ATP czy sprzyjające spalaniu tkanki tłuszczowej mogą mieć niebagatelna znaczenie dla efektów treningowych.

Nie bez przyczyny po spożyciu odżywki przedtreningowej wiele osób odczuwa mniejsze zmęczenie, może dźwigać większe ciężary lub wykonywać więcej powtórzeń. Ten mix cech wolicjonalnych oraz poprawy wydolności mięśniowo-nerwowej potrafi zdziałać cuda i to nie tylko w treningu siłowym. Z najlepszych przedtreningówek korzystają także kolarze czy piłkarze.

Co znajduje się w przedtreningówce? Najpopularniejsze składniki

  • Kofeina – pobudza układ nerwowy, znosi senność i poprawia koncentrację.
  • Beta-alanina – zwiększa wytrzymałość i wydolność organizmu. Zwiększa zawartość karnozyny w mięśniach i zapobiega zakwasom. Jest odpowiedzialna za uczucie mrowienia po spożyciu przedtreningówki, co jest naturalnym objawem. Może jednak powodować dyskomfort podczas ćwiczeń.
  • Kreatynanajlepsza kreatyna zwiększa siłę mięśni, działa antykatabolicznie, a także sprzyja anabolizmowi włókien mięśniowych. Najczęściej stosowaną formą kreatyny jest monohydrat. Wbrew obiegowej opinii nie prowadzi do podskórnego gromadzenia wody.
  • Tauryna – pomaga w transporcie kreatyny do mięśni i przyspiesza metabolizm tłuszczu. Sprzyja też potreningowej regeneracji mięśni. Ma funkcję neuroprzekaźnika i wpływa na ośrodkowy układ nerwowy.
  • Cytrulina/arginina – obie substancje biorą udział w cyklu Krebsa, mającym na celu stymulować tlenowe wytwarzanie energii w czasie treningu. Biorą udział w produkcji tlenku azotu, zwiększającego przepływ krwi i poszerzającego naczynia krwionośne. Wpływają na pracę mięśni i wspierają ich regenerację.

Co zyskasz dzięki przedtreningówce z rankingu?

Większa siła

Lubisz to uczucie, gdy wchodzisz na siłownię i masz wrażenie, że możesz łamać sztangi? To energia, która nie wynika stricte z siły mięśni. Aby ją wykrzesać, musisz mocno skupić się na wykonywaniu ćwiczeń oraz zaangażować jak najwięcej połączeń nerwowych do pobudzenia włókien mięśni. Zadaniem przedtreningówki jest wspomóc cię w tym.

Pobudzenie

Jeśli zdarza ci się przysypiać podczas treningu lub myślisz, że nie jesteś w stanie wykonać kolejnego powtórzenia, dobra przedtreningówka powinna pomóc. Zawarta w odżywce kofeina lub tauryna zmniejszają senność i poprawiają koncentrację. Bodźcem wpływającym na pobudzenie jest też charakterystyczne mrowienie beta-alaniny.

Ochrona mięśni

Ważną cechą najlepszych przedtreningówek jest ochrona mięśni przed katabolizmem. W trakcie treningu dochodzi bowiem do rozpadu białek, z których organizm może zacząć czerpać energię. To niepożądany efekt – każdemu ćwiczącemu zależy na tym, by spalić tłuszcz, a nie mięśnie. Składniki antykataboliczne, takie jak aminokwasy rozgałęzione (sprawdź, jak wybrać najlepsze BCAA), kreatyna czy glutamina pozwolą ci ochronić wypracowaną w pocie czoła muskulaturę.

„Pompa mięśniowa”

Jak doskonale wiesz, po solidnym treningu mięśnie rosną i zyskują obłego kształtu. To tzw. pompa mięśniowa, czyli efekt pożądany wśród ćwiczących. Świadczy o lepszym ukrwieniu mięśni, a zatem i dostarczeniu do nich tlenu czy składników odżywczych. Dodatkowo daje przyjemny, choć krótkotrwały efekt wizualny. Dzieje się tak na skutek uwalniania tlenku azotu (NO), który rozszerza naczynia krwionośne i zwiększa przepływ krwi.

Mniejsze zmęczenie

Wiele ćwiczeń na siłowni należy wykonywać do tzw. upadku mięśniowego. Oznacza to stan, w którym nie da się wykonać kolejnego, poprawnego technicznie powtórzenia. Upadek mięśniowy w treningu siłowym wynika z braku ATP, czyli adenozynotrójfosforanu – podstawowego ładunku energetycznego. Brak ATP i glikogenu mięśniowego odczujesz jako całkowitą niemoc. Beta-alanina, kreatyna czy tauryna pomagają w odbudowie szlaków metabolicznych i zapobiegają zmęczeniu.

Kiedy warto stosować przedtreningówkę?

Z odżywki przedtereningowej mogą skorzystać zarówno początkujący, jak i profesjonaliści. Nie jest to wyspecjalizowany preparat, który mógłby mieć negatywne skutki dla zdrowia. Istotą przedtreningówki jest jedynie poprawa jakości treningu, bez względu na obciążenie i objętość treningową.

Nie oznacza to jednak, że należy ją stosować stale. Z czasem organizm przyzwyczaja się do działania składników przedtreningówki, przez co traci ona swoją skuteczność. Warto więc korzystać z niej wyłącznie przed najcięższymi treningami (np. nóg) oraz w sytuacji znużenia, braku motywacji lub senności.

Jaką przedtreningówkę wybrać – w shocie czy w proszku?

Przedtreningówki dostępne są w niewielkich opakowaniach, tzw. shotach lub w formie proszku. Gotowe do spożycia napoje są znacznie wygodniejsze w użyciu, bowiem mają płynną formę i nie trzeba ich rozcieńczać. Kilkadziesiąt mililitrów preparatu wystarczy, by dostarczyć do organizmu zastrzyk energii. W niewielkim shocie znajdują się zazwyczaj dwie porcje.

Na dłuższą metę bardziej opłacalny jest jednak zakup dużego opakowania przedtreningówki. Odżywki w proszku wymagają rozcieńczenia, ale wystarczają nawet na kilkadziesiąt treningów. Pozwalają też różnicować dawkę i stężenie preparatu.

Początkującym zaleca się bowiem rozpoczęcie od niewielkich dawek, by sprawdzić reakcję na dużą zawartość kofeiny oraz beta-alaninę. W razie nadmiernego dyskomfortu, uporczywego mrowienia, kołatania serca czy innych niepokojących objawów wybierz inną przedtreningówkę.

Co zamiast odżywki przedtreningowej?

Jeśli nie lubisz działania beta-alaniny, obecnej w większości przedtreningówek, skorzystaj z innych preparatów. O zwiększenie przepływu krwi doskonale zadba cytrulina lub arginina. Ochronę antykataboliczną zapewnisz sobie, spożywając BCAA lub po prostu odpowiednią ilość pełnowartościowego białka. Jeśli zaś chodzi o pobudzenie, możesz skorzystać z kofeiny bezwodnej dostępnej w tabletkach. Równie dobrze sprawdzi się filiżanka espresso wypita przed treningiem, yerba mate czy napój energetyczny.

Ranking odżywek przedtreningowych – TOP 10 przedtreningówek

1. BSN No-Xplode 3.0

2. Trec Boogieman

3. Olimp Redweiler

4. APS Mesomorph

5. Olimp Blackweiler Shred

6. PVL Mutant Madness

7. Real Pharm Unreal

8. Trec S.A.W.

9. FA Nutrition Xtreme Napalm

10. Activlab Beet Shot

Autor: Szymon Sonik