Data modyfikacji:

Co musisz wiedzieć o oponach bezdętkowych? Czy warto mieć takie opony w rowerze?

Opony bezdętkowe do tej pory były używane przez zawodowych kolarzy, jednak od pewnego czasu ta technologia pojawia się w rowerach seryjnych. Podpowiadamy, dlaczego posiadanie bezdętkowych opon w rowerze górskim jest bardzo dobrym pomysłem.

opony bezdętkowe

Dlaczego warto mieć opony bezdętkowe w rowerze?

Opony bezdętkowe, jak sama nazwa wskazuje, nie mają założonej na obręczy dętki. Ogumienie tego typu jest wykonane z trwalszych materiałów, dlatego szanse na jego przebicie są zdecydowanie mniejsze.

Tego typu opony są stosowane wyłącznie w rowerach górskich. Bezdętkowe konstrukcje znajdziemy w niektórych rowerach szosowych, ale są to pojedyncze przypadki. Na rynku wyróżniamy dwa typy opon bezdętkowych.

UST Tubeless

Te opony bezdętkowe do roweru są całkowicie pozbawione dętki. Do ich założenia wymagana jest specjalnie przystosowana obręcz, która będzie uszczelniona. Dodatkowo konieczne jest stosowanie specjalnego wentyla.

Twardsze boki opony sprawiają, że jej założenie może sprawiać trudności. Jednak konstrukcja jest bardzo wytrzymała i w przypadku jej przebicia powietrze będzie schodziło stopniowo, co pozwoli na powrót do domu lub serwisu. Opony Tubeless są zdecydowanie cięższe od standardowych, co dla zawodowych kolarzy ma ogromne znaczenie

Tubeless Ready

Obecnie ten rodzaj opony cieszy się ogromną popularnością. Na przystosowaną obręcz zakładamy opony, wcześniej wlewając do środka mleczko uszczelniające. Oczywiście do pełnego kompletu potrzebne będą specjalne wentyle.

Opony bezdętkowe do roweru mają wiele zalet. Właściwości takiego ogumienia są wyższe niż w standardowym. W przypadku przebicia mleko uszczelniające natychmiast wypełnia uszkodzony element i zatrzymuje przedostawanie się powietrza. W efekcie możemy jechać dalej, nie przejmując się o tzw. kapcia. Opony Tubeless Ready są nieco lżejsze od modeli UST. Warto pamiętać, że do nich również trzeba zastosować specjalne obręcze.

Jakie koła do opon bezdętkowych?

Aby cieszyć się oponami bezdętkowymi w rowerze górskim, trzeba zaopatrzyć się w specjalny zestaw kół. Czym różnią się one od standardowych? Chodzi przede wszystkim o obręcz, która zawiera specjalne rowki i dodatkowo jest uszczelniona tak, aby nie uciekało z niej powietrze. Dodatkowo producent dodaje specjalne wentyle, które wkręcamy do danego otworu.

Na rynku znajdziemy gotowe komplety kół przeznaczone pod opony bezdętkowe. Aby mieć pewność, że kupiliśmy dobry komplet, należy szukać oznaczeń takich jak UST lub TL.

Jeżeli chciałbyś mieć opony bezdętkowe, zachowując swoje oryginalne piasty, to istnieje możliwość wymiany obręczy. Trzeba jednak liczyć się z tym, że może zaistnieć konieczność zastosowania innych szprych, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Czy do standardowych kół można stosować opony bezdętkowe?

Zdecydowanie tak! Sprawa jednak nie jest tak prosta jak w przypadku gotowych kół. Taki zestaw trzeba odpowiednio przygotować, aby był dobrze uszczelniony. W innym wypadku może okazać się, że po paru kilometrach powietrze zejdzie niemal całkowicie.

Czego będziemy potrzebowali do stworzenia zestawu Tubeless Ready? W pierwszej kolejności należy zaopatrzyć się w wentyle. Na rynku znajdziemy modele 44 mm do obręczy z niższym stożkiem i 60 mm do obręczy z wyższym stożkiem. Następnie należy kupić specjalną taśmę przeznaczoną do kół bezdętkowych. Służy ona do zabezpieczenia i uszczelnienia miejsca, gdzie są zamontowane nyple od szprych. Bardzo ważne jest dobranie odpowiedniej szerokości. W sklepach znajdziemy następujące szerokości:

  • 21 mm,
  • 25 mm,
  • 30 mm,
  • 35 mm.

Kolejnym krokiem jest zakup płynu uszczelniającego. Do opony należy wlać około 80-100 ml płynu. Nie zalecamy przesadzać, ponieważ po czasie i tak może zaistnieć konieczność dolania dodatkowej ilości. Przed przystąpieniem do montażu koniecznie zaopatrz się w solidną pompkę. Opona musi wskoczyć do rowka, co jest możliwe tylko przy odpowiednio dużym ciśnieniu.

Po montażu może zdarzyć się, że opona będzie miała bicia na boki. To wynik tego, że nie wszystkie jej części wskoczyły na swoje miejsca. Próba ponownego napompowania powinna rozwiązać problem.

Jak widać, uszczelnienie starych kół można wykonać w warunkach domowych. Nie powinieneś mieć z tym najmniejszego problemu.

Ile kosztują opony rowerowe bezdętkowe?

Komplet opon bezdętkowych kupimy już za około 200 złotych. Oczywiście wszystko zależy od preferencji i rodzaju bieżnika. Zaawansowane opony wyścigowe mogą kosztować nawet 500 złotych za komplet.

Zdecydowanie lepsze właściwości gumy sprawiają, że są one dużo droższe od standardowych opon z drutem. Gwarantujemy jednak, że komfort jazdy będzie zdecydowanie większy. Opony bezdętkowe pozwalają na jazdę z dużo niższym ciśnieniem, co doskonale sprawdza się w terenie, gdzie konieczna jest maksymalna przyczepność.

Jaka szerokość opony bezdętkowej do roweru?

Szerokość opony powinna zostać dobrana do stylu jazdy. Jeżeli jeździsz rekreacyjnie lub po prostu zależy ci na dobrej przyczepności i jednocześnie niskich oporach toczenia, to wybierz opony o szerokości 2,0 – 2,2. Do agresywnej jazdy w trudnym terenie warto wybierać szerokie opony o szerokości minimum 2,25. Tak naprawdę im szersza opona, tym lepiej, choć warto pamiętać, że to wiąże się ze znacznym wzrostem wagi.

Jakiej marki opony bezdętkowe kupić?

W sklepach znajdziemy całkiem sporą liczbę opon bezdętkowych. Do najpopularniejszych marek na pewno należy zaliczyć Schwalbe, Maxxis. Michelin, Vittoria czy Continental. Każdy z pewnością znajdzie model dopasowany do swoich potrzeb.

Autor: Bartłomiej Mazurek