Data publikacji:

Ozonowanie klimatyzacji: jak odgrzybić samochód?

Pierwsze włączenie klimatyzacji samochodowej na wiosnę często kończy się nieprzyjemną niespodzianką – przykrym zapachem. Zagrzybiony układ klimatyzacji nie tylko śmierdzi, ale przede wszystkim jest szkodliwy dla zdrowia, dlatego warto przed rozpoczęciem sezonu letniego się nim zająć. Jak wygląda ozonowanie klimatyzacji w samochodzie i jak odgrzybić klimatyzację skutecznie?
Ozonowanie klimatyzacji

Dlaczego należy regularnie odgrzybiać klimatyzację?

Wnętrze klimatyzacji samochodowej to wprost wymarzone siedlisko dla drobnoustrojów. Zacienione i wilgotne kanały klimatyzacji sprzyjają namnażaniu się bakterii, pleśni czy grzybów. Chorobotwórcze czynniki namnażają się zwłaszcza zimą, gdy klimatyzacja jest nieużywana przez dłuższy czas. Ich rozwój potęgują zanieczyszczenia dostające się do kanałów wentylacyjnych, takie jak kurz, błoto, pot, wyziewy czy płyny.
Efektem zagrzybionej klimatyzacji jest nieprzyjemny zapach, ale nie tylko. Znacznie ważniejsze są konsekwencje zdrowotne, takie jak łzawienie oczu, alergia, katar czy podwyższone zmęczenie. Zanieczyszczony układ klimatyzacji obniża koncentrację podczas jazdy i sprawia, że korzystanie z samochodu jest mniej komfortowe. W dłuższej perspektywie może prowadzić również do rozniesienia drobnoustrojów po innych elementach wnętrza samochodu, np. po tapicerce czy podsufitce. Doprowadzenie całego auta do czystości jest nie lada wyzwaniem.

Jak odgrzybić klimatyzację samochodową?

Odgrzybianie układu klimatyzacji to proces składający się z kilku etapów. Rozpoczyna się od oczyszczenia zewnętrznych elementów, takich jak kanały wentylacyjne. Można to zrobić za pomocą specjalnego preparatu oraz pędzelka. To jednak zbyt mało, by przywrócić świeżość.
Drugim etapem jest oczyszczanie parownika, bowiem to na nim zatrzymuje się najwięcej zanieczyszczeń. Podczas pracy klimatyzacji parownik oddaje chłód do wnętrza samochodu, a sam pokrywa się szronem. Gdy szron topnieje, zalegająca na parowniku wilgoć sprzyja rozwojowi bakterii i grzybów. Oczyszczanie chemiczne parownika pozwala więc na usunięcie sporej części zanieczyszczeń. Można to zrobić preparatem w formie pianki, który wtryskuje się bezpośrednio na żeberka parownika. Dostęp do niego bywa utrudniony, dlatego warto wykorzystać elastyczną sondę. Podczas odgrzybiania parownika warto upewnić się, że odpływ pod nim jest drożny – spod parownika zawsze wycieka woda i jest to naturalne zjawisko.

Ozonowanie klimatyzacji samochodowej

Preparat do odgrzybiania klimatyzacji jest skuteczny, ale dział powierzchownie. Aby usunąć bakterie, wirusy, pleśnie i grzyby ze wszystkich zakamarków układu, należy wyozonować klimatyzację oraz wnętrze auta. Używa się do tego ozonatora, czyli urządzenia wytwarzającego ozon z powietrza, dzięki wyładowaniom elektrycznym. W podobny sposób ozon wytwarzany jest naturalnie po burzy, co objawia się charakterystycznym zapachem. Ozon, czyli trójatomowa forma tlenu, jest gazem silnie utleniającym i antyseptycznym, dlatego doskonale nadaje się do usuwania drobnoustrojów. Jego działanie antybakteryjne jest silniejsze od chloru.
Aby jednak ozonowanie było skuteczne, ważna jest wydajność ozonatora. Najlepiej wybrać urządzenie o minimalnej wydajności 5000 miligramów na godzinę (5 g/h). Wynika to z faktu, że ozon jest gazem nietrwałym, łatwo rozpadającym się w powietrzu, a zatem wysokiego stężenia nie da się osiągnąć jedynie dłuższą pracą. Ozonowanie klimatyzacji samochodowej wydajnym ozonatorem będzie również znacznie krótsze. Uzyskując wysokie stężenie gazu, pozbędziesz się również nieprzyjemnych zapachów, np. odoru zgnilizny czy dymu papierosowego.

Samodzielne ozonowanie klimatyzacji – jak to zrobić?

Ozonowanie klimatyzacji samochodowej to usługa dostępna w każdym dobrym serwisie, ale możesz bezproblemowo wykonać ją na własną rękę. Wystarczy, że zakupisz dobrej jakości ozonator, np. popularny polski generator ozonu Alicja II. Dobrej jakości ozonator to wydatek rzędu 600–700 zł, choć można również dostać ciekawe modele w cenie około 300 zł.
Jak ozonować samochód? Obsługa ozonatora jest bardzo prosta. Po gruntownym odkurzaniu i myciu kabiny pasażerskiej postaw ozonator na fotelu pasażera lub tuż przed nim, w miejscu na nogi. To z tego miejsca zaciągane jest powietrze do wentylacji w obiegu zamkniętym. Przewody ozonatora wyprowadź przez uchyloną szybę, a powstałą szczelinę zaklej taśmą klejącą lub zapchaj ściereczkami.
Na panelu nawiewu ustaw najniższą możliwą temperaturę, obieg zamknięty i najmocniejszy tryb dmuchawy. Nawiew powinien być skierowany na szyby oraz środkowe kratki. Dzięki temu ozon będzie krążył po całym wnętrzu auta i odgrzybi również elementy kabiny pasażerskiej. Samej klimatyzacji nie trzeba włączać, chyba że we wnętrzu auta panuje wysoka temperatura. W cieple ozon rozpada się szybciej, a więc jest mniej skuteczny. Najlepiej jeśli uda się utrzymać temperaturę we wnętrzu poniżej 20 stopni Celsjusza. Uwaga! We wnętrzu auta nie mogą znajdować się ludzie, zwierzęta oraz rośliny.

Ile trwa ozonowanie klimatyzacji samochodowej?

Długość czasu ozonowania samochodu osobowego uzależniona jest od wydajności urządzenia. Ozonator produkujący 5 g/h ozonu należy pozostawić na 60 minut. W przypadku ozonatora o wydajności 10 g/h można ten czas skrócić o połowę, czyli do 30 minut. Analogicznie generator ozonu o wydajności 20 g/h wykona swoją pracę w około 15 minut.
Każdy ozonator wyposażony jest w programator, który wyłączy urządzenie po zadanym czasie. Tuż po ozonowaniu odłącz ozonator od prądu i otwórz wszystkie drzwi auta, aby gaz mógł się rozpaść i ulotnić. Ozon rozpada się w ciągu około 20 minut. Zaleca się jednak nie korzystać z auta przez przynajmniej 2–3 godziny. Charakterystyczny zapach ozonu może utrzymywać się nawet przez kilka dni, ale nie świadczy on o obecności niebezpiecznego gazu – to efekt działania przetrwalników, które są obojętne dla zdrowia.
Zdjęcie: sofiiashunkina / Envato elements
Autor: Szymon Sonik