Wraz z nadejściem chłodniejszych dni w wielu samochodach pojawia się popularny problem – piszczący pasek. Najczęściej niedogodność występuje tuż po uruchomienia samochodu, na zimnym silniku i samoczynnie zanika po kilkunastu sekundach. Zobacz, skąd bierze się przeraźliwy pisk spod maski i jak mu zaradzić.
Źródłem pisku na zimnym silniku jest pasek wielorowkowy, napędzający osprzęt silnika. Często mylony jest z paskiem rozrządu, który jednak nie ma prawa się ślizgać – groziłoby to uszkodzeniem silnika. Pasek wielorowkowy (lub klinowy) napędza wiele ważnych podzespołów, m.in. alternator, pompę wody, sprężarkę klimatyzacji czy pompę wspomagania kierownicy.
Zobacz również, jak sprawdzić świece zapłonowe.
Nie bez przyczyny piszczący pasek pojawia się jesienią i zimą. To właśnie wtedy występuje duża wilgoć, która prowadzi do uślizgu paska. Jest to szczególnie wyraźne w mroźne dni, gdy zmarznięty olej napędzanych elementów stawia dodatkowy opór.
Najczęściej piszczący pasek w samochodzie spowodowany jest dwiema głównymi przyczynami, często występującymi razem. Jest to zbyt słabe napięcie paska wielorowkowego lub jego ogólne zużycie.
O ile w pierwszym przypadku wystarczy mocniej napięć pasek (jeśli jest taka możliwość) lub wymienić napinacz, to w drugim pomaga jedynie wymiana paska na nowy. Najlepiej zrobić to niezwłocznie, gdyż ślizgający się pasek może łatwo się przerwać. Wówczas samochód może stracić chłodzenie oraz wspomaganie kierownicy, co jest bardzo niebezpieczne.
Jeżeli pasek jest dobrze naciągnięty i nie ma oznak zużycia, warto sprawdzić stan kół pasowych. Mogą być mocno wyślizgane, przez co nie zapewniają wystarczającego tarcia.
Bywa, że problem tkwi w niesprawnych łożyskach kół pasowych. Duży opór da również zatarta pompa wody. W tych przypadkach bardzo często można usłyszeć charakterystyczne wycie łożyska lub chrobot zatartych elementów.
W diagnozowaniu problemu pisku spod maski ważne jest kompleksowe podejście. Choć w większości przypadków wystarczy wymiana paska, może się okazać, że da jedynie chwilowe efekty. Wyeksploatowany napinacz paska wielorowkowego nie będzie spełniał swojego zadania, więc pisk, wcześniej czy później, powróci.
Pominięcie sprawdzenia stanu łożysk może natomiast doprowadzić do sytuacji, w której nowy pasek, o lepszej przyczepności, uszkodzi zatarte koło pasowe lub napędzany element.
Co jednak zrobić w sytuacji, gdy problem piszczącego paska jest sporadyczny? Może wszak wynikać nie tylko z uszkodzenia układu, ale i nadmiernego obciążenia.
Jeśli pracuje klimatyzacja, pompa wody działa z pełną mocą, alternator próbuje zasilić szereg systemów multimedialnych, a na dodatek intensywnie kręcisz kierownicą (działa pompa wspomagania), drobny pisk może się pojawić nawet w pełni sprawnym aucie. Pamiętaj więc o tym, by w wyjątkowo mroźne i wilgotne dni nie włączać wszystkich odbiorników od razu po uruchomieniu silnika.
Pomocą w wyeliminowaniu piszczącego paska wielorowkowego jest także specjalny płyn w sprayu. Spray do pasków klinowych oczyści pasek oraz koła pasowe z tłustych osadów, np. z oleju silnikowego wydostającego się z silnika, a jednocześnie poprawi jego przyczepność. Dodatkowo preparat ten zapobiega parceniu paska, poprawia jego elastyczność w niskich temperaturach oraz odżywia gumową mieszankę.