W silnikach benzynowych za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej odpowiadają świece zapłonowe. Są elementem eksploatacyjnym, dlatego należy je regularnie sprawdzać i wymieniać. Pierwszym objawem ich zużycia jest nierówna praca silnika. Zużycie świec poznasz także po zmianie koloru elektrody – prawidłowo działająca powinna być jasnobrązowa. Zobacz, jak sprawdzić świece zapłonowe.
Najbardziej oczywistym objawem zużycia świec zapłonowych jest nierównomierna praca silnika. Zużyta elektroda świecy zapłonowej ma trudność z wytwarzaniem iskry, co może objawiać się:
Objawy te mogą intensyfikować się w specyficznych warunkach, np. podczas deszczu lub przy niskich temperaturach. Szczególnie narażone na uszkodzenia są świece w silnikach zasilanych LPG, gdzie panuje wyższa temperatura w komorze spalania. Inne oznaki zużycia świec zapłonowych to:
Przeczytaj także, jak sprawdzić sprzęgło oraz jak sprawdzić, czy przepływomierz jest uszkodzony
Do wymontowania świecy zapłonowej niezbędny jest klucz nasadowy z przedłużką o rozmiarze 16 mm lub 21 mm. Musi być jednak na tyle długi, aby mogła zagłębić się w niego górna, ceramiczna część świecy. Koszt dedykowanego klucza do świec to kilkanaście złotych.
Nieco problemu może przysporzyć samo wyjęcie wykręconej już świecy. Niektóre klucze do świec zapłonowych mają wbudowany magnes, który jest w stanie unieść zużytą świecę.
Jeśli twój klucz nie radzi sobie z tym zadaniem, skorzystaj z innego patentu. Nałóż delikatnie na odkręconą świecę fajkę kabla zapłonowego, a następnie ostrożnie wyjmij świecę. Uwaga! Jeśli robisz to na rozgrzanym silniku, świeca będzie gorąca!
O kondycji świecy, a także silnika, dużo powie ci już sam jej wygląd. Powinna być sucha, z elektrodą w kolorze jasnobrązowym. Jeśli znajduje się na niej czarny nagar lub olej, świadczy to o usterce świecy lub nawet samego silnika. Niedziałająca świece będzie również wyraźnie zimniejsza od pozostałych. Spore ilość oleju w otworze montażowym świecy może świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pokrywy zaworów.
Kolejny krok to sprawdzenie odstępu pomiędzy elektrodą środkową i masową. Szczelina powinna wynosić między 0,4 a 0,8 mm. Jeśli jest większa lub mniejsza, może uniemożliwiać przeskok iskry. Wyregulowanie odstępu nie jest trudne, aczkolwiek precyzyjny pomiar wymaga użycia szczelinomierza.
Po wymontowaniu wszystkich świec możesz sprawdzić ich działanie nakładając fajkę na konkretną świecę, a następnie kręcąc (po włączeniu zapłonu) paskiem klinowym. Po pełnym obrocie wału korbowego na świecy powinna pojawić się iskra. Towarzyszy temu charakterystyczny odgłos, przypominający dźwięk łamanego patyka.
Świece zapłonowe różnią się wymiarami, rodzajami gwintu oraz połączeniem z fajką, dlatego koniecznie dobierz je do twojego silnika, np. po jego numerze. Pamiętaj, że w jednym modelu mogły być montowane różne rodzaje silników o danej pojemności, a także sam silnik mógł być wymieniony przez poprzedniego właściciela.
Najtańsze świece zapłonowe to te niklowe. Ich ceny rozpoczynają się nawet od kilku złotych. Mają żywotność od ok. 20 do 30 tys. km. Znacznie bardziej wytrzymałe są świece irydowe oraz platynowe, które są w stanie służyć nawet przez 60-80 tys. km. Należy pamiętać, że instalacja gazowa zmniejsza ten interwał nawet o połowę. Żywotność świecy obniży też kiepska kondycja silnika. Jeśli silnik pobiera olej, należy częściej kontrolować i wymieniać świecę.