Data publikacji:

Ranking rowerów crossowych. Jaki rower crossowy wybrać?

Rowery crossowe są wybierane niezwykle chętnie, ponieważ sprawdzają się doskonale zarówno podczas jazdy w mieście, jak i na szutrowych i nierównych drogach. Dobry rower crossowy może być więc codziennym środkiem transportu, jak również pojazdem dla miłośników dłuższych lub krótszych wycieczek po leśnych lub górskich szlakach. W sklepach znajdziemy duży wybór modeli crossowych jednośladów, często w bardzo atrakcyjnych cenach. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat crossówek, a także ranking polecanych modeli. 
ranking rowerów crossowych

Charakterystyka rowerów crossowych

Rowery crossowe są fuzją górskich i typowo turystycznych jednośladów. Pojazdy te zachowują sportowy profil, bowiem konstrukcja ramy zmusza w wielu modelach do zachowania nieco bardziej pochylonej postawy, odpowiedniej dla trudniejszej i bardziej niebezpiecznej jazdy. W przeciwieństwie do turystycznych, rowery crossowe nie nadają się na długie wycieczki, świetnie sprawdzą się jednak podczas dojazdów do pracy lub szkoły, a także na krótszych wypadach poza miasto. 
Rowery crossowe bardzo dobrze radzą sobie na nierównym, żwirowym i kamienistym terenie, więc znacznie łatwiej pokonamy na nich rzadziej uczęszczane szlaki i ścieżki, a także przejdziemy po bezdrożach. W zadaniu tym pojazdom pomagają dość wysokie i szerokie opony, zazwyczaj o rozmiarze zamykającym się w przedziale ok około 38 milimetrów do 44 milimetrów. Zakładane są na koła najczęściej o średnicy 28 cali, w modelach dla dorosłych. Dobre rowery crossowe neutralizują też wstrząsy z pomocą solidnych amortyzatorów o skoku od około 55 milimetrów do 65 milimetrów.
Charakterystyczną cechą crossówek jest ich względnie niska waga, wynosząca przeciętnie od 13 kilogramów do 15 kilogramów. Ułatwia ona transport i przenoszenie roweru, a także jego prowadzenie, zwłaszcza w trudniejszym terenie. To więc dobry wybór na lekki rower damski.
Z zasady, im droższy model wybierzemy, tym większa szansa na to, że będzie lżejszy dzięki zastosowaniu lekkich stopów metali. Niestety ta zaleta ma też swoje wady, wynika bowiem z tego, że rowery są fabrycznie pozbawione dodatkowego wyposażenia, takiego jak światła przednie i tylne, bagażniki, błotniki, a nawet nóżki postojowej. Jeżeli chcemy jeździć pojazdem po ulicach, niezbędny jest więc zakup brakujących akcesoriów.

Jaka jest różnica między rowerem crossowym a trekkingowym? 

W przeciwieństwie do rowerów crossowych, modele trekkingowe przystosowane są do dłuższych wyjazdów i turystyki rowerowej, mają przez to nieco większą masę zapewniającą stabilność na trasie, gorzej radzą sobie jednak z jazdą po kamienistych i szutrowych trasach. Wyposaża się je też w pełen zestaw akcesoriów, w tym pojemny bagażniki, duże błotniki oraz oświetlenie. Dzięki temu sprawdzają się też idealnie jako codzienny rower miejski. 

Na jaki teren jest rower crossowy? 

Jak już wspomnieliśmy, rowery crossowe to dość uniwersalne pojazdy. Sprawdzają się na drogach asfaltowych i szutrowych, a także różnego typu bezdrożach, takich jak ścieżki polne lub mniej uczęszczane szlaki leśne. Rowery nie sprawią też problemów w miastach, na kostce brukowej lub płytach chodnikowych.
Jeżeli chcemy jednak uprawiać rasowe kolarstwo górskie i planujemy pokonywać dość trudne i kamieniste trasy z dużą różnicą wysokości, crossówki nie są wskazane do takich zadań. Zwyczajnie nie poradzą sobie dostatecznie w takich warunkach. 

Jak dobrać wielkość ramy w rowerze crossowym?

Tak jak w przypadku rowerów innych typów, odpowiednio dobrany rozmiar ramy do właściciela poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy. W przypadku crossówek bierzemy pod uwagę wzrost, szerokość ramion oraz długość nóg.
W sklepach rowerowych znajdziemy tabele z zalecanymi wymiarami ram dla konkretnych grup kolarzy. W przypadku doświadczonych rowerzystów o średnim wzroście, przeciętna rama według ekspertów może mieć od około 20 cali do 22 cali, niżsi użytkownicy powinni rozglądać się za rowerami od 18 cali do 20 cali. Dla ponadprzeciętnie wysokich optymalne są ramy od 22 cali do 24 cali.

Najlepsze rowery crossowe – ile musimy zapłacić?

Ceny dostępnych w sklepach modeli zaczynają się już w okolicach około 1000 złotych, dobre marki rowerów crossowych wyceniają jednak swoje pojazdy na co najmniej 1800–2000 złotych. Produkty z tego przedziału cenowego zadowolą większość przeciętnych użytkowników. Wraz z rosnącymi kosztami zakup, wynoszącymi nawet ponad 4000 złotych, zyskujemy większą gwarancję trwałości, głównie za sprawą wyższej klasy części roweru, które wytrzymają częstą jazdę w trudnych warunkach terenowych i atmosferycznych. Jak już zaznaczyliśmy, nawet najlepsze i najdroższe crossówki nie zastąpią dobrego roweru górskiego. Powinni pamiętać o tym wszyscy cykliści, którzy na poważnie zajmują się jazdą po górach albo marzą o uczestnictwie w półamatorskich zawodach kolarskich.
Zobacz także: Marki rowerów – ranking 

Dla kogo rower crossowy?

Rowery crossowe to atrakcyjna propozycja dla fanów dwóch kółek, którzy poza jazdą rekreacyjną po mieście chcą czasami postawić sobie nieco większe wyzwanie i pokonać nieco trudniejsze trasy lub planują rowerowe wycieczki z rodziną i znajomymi.
Warto jednak pamiętać, że brak dodatkowych akcesoriów może utrudniać prowadzenie roweru na terenach zbudowanych. Jeżeli zależy nam wyłącznie na tym, lepiej wybrać model trekkingowy lub miejski. Crossówki są również ciekawą (i tańszą) alternatywą dla bardziej specjalistycznych rowerów górskich i sportowych, świetnie nadają się więc dla osób dopiero rozpoczynających przygodę z tego typu kolarstwem.

Rowery crossowe – ranking

Poniżej przedstawiamy ranking rowerów crossowych, zawierający polecane modele. 

Kross Evado 5.0: solidny rower crossowy

Polski producent idealnie zachował równowagę pomiędzy atrakcyjną ceną a solidnym wyposażeniem. Widelec amortyzowany o małym skoku gwarantuje komfortową jazdę po nierównościach. Dużą zaletą jest obecność hamulców tarczowych, które spisują się znakomicie w każdych warunkach. To dobry rower crossowy do jazdy po mieście i poza nim.

Romet Orkan 3: stylowy rower crossowy

Kolejny polski akcent w naszym rankingu rowerów crossowych. Romet Orkan wygląda bardzo klasycznie i to na pewno przypadnie do gustu wielu użytkownikom. Rama aluminiowa w kolorze miedzianym wygląda rewelacyjnie.
Amortyzator Sr Suntour Nex sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Dwukomorowe obręcze są odporne na uszkodzenia. Geometria tego roweru została zaprojektowana tak, aby zapewnić jak największą wygodę.

Indiana X-Pulser 6.7: do jazdy po trudnym terenie

Kolejna propozycja z rankingu rowerów crossowych spodoba się wielbicielom trudnych tras. Wysokiej jakości opony zapewnią ci przyczepność nie tylko na asfaltowej drodze, ale też na błotnistym terenie.
Dzięki aluminiowej ramie lekki rower bardzo dobrze sie prowadzi. W modelu wykorzystano przednie i tylne hamulce Shimano, a także przerzutki Shimano Deore.

Kellys Phanatic 50: dla wymagających

Szósty w rankingu rowerów crossowych Kellys Phanatic 50 jest idealny dla nieco bardziej wymagających użytkowników, którzy szukają lepszego wyposażenia. W tym modelu zastosowano 30-biegowy napęd od firmy Shimano. Sztywny widelec ma zapewnić lepszą kontrolę nad rowerem, co wpłynie również na łatwiejsze rozpędzanie.
Klasyczne hamulce spokojnie spełnią swoje zadanie w codziennym użytkowaniu. Ten polecany rower crossowy poradzi sobie na nieutwardzonych ścieżkach, jednak przede wszystkim ma pomóc w przemieszczaniu się po mieście.

Kross Evado 1.0: tani rower crossowy

Dobry rower crossowy za mniej niż 2000 złotych? Taką propozycję ma firma Kross. Solidna, aluminiowa rama spokojnie spisze się przez wiele sezonów. W poszukiwaniu oszczędności producent zastosował 21-biegowy napęd Shimano.
W tym rowerze nie ma również hamulców tarczowych, jednak dla mniej wymagających użytkowników nie powinno to stanowić problemu. Do okazyjnej jazdy, ten model w zupełności wystarczy.

Kellys Pheebe 10: idealny dla kobiet

Rower crossowy damski w niczym nie ustępuje wcześniej prezentowanym modelom. Napęd Shimano ma 27 biegów, co będzie w zupełności wystarczające do poruszania się po drogach asfaltowych, jak i lekkich wzniesieniach.
Hamulce tarczowe Tektro poradzą sobie z zatrzymaniem w każdej sytuacji. Lekka i ładna rama wykonana została z aluminium. Geometria dostosowana do damskiej sylwetki ułatwia wsiadanie.
Zdjęcie: Envato Elements