Data modyfikacji:

Kiedy regeneracja, a kiedy wymiana rozrusznika?

Rozrusznik to urządzenie elektryczne, które umożliwia uruchomienie samochodu. Jego awaria sprawia, że auto nie nadaje się do jazdy. Nie zawsze jednak oznacza to, że należy kupić nowy rozrusznik, ponieważ w wielu przypadkach możliwa jest jego naprawa. Kiedy zatem właściwa będzie regeneracja rozrusznika, a kiedy jego wymiana?
rozrusznik

Jak działa rozrusznik?

Rozrusznik w aucie to urządzenie, które umożliwia jego uruchomienie. Jak działa rozrusznik? Rozrusznik elektryczny to silnik prądu stałego, który wykorzystywany jest do obracania wału korbowego silnika, a co za tym idzie, nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej, przy której silnik może samodzielnie pracować. W momencie uruchamiania auta jest on podzespołem, który pobiera chwilowo najwięcej energii elektrycznej z akumulatora. Pobór prądu w przypadku samochodów osobowych zazwyczaj mieści się wtedy w granicach 200-600 A.

Najczęstsze awarie rozrusznika. Jak sprawdzić rozrusznik?

Typowa usterka rozrusznika to brak jakiejkolwiek reakcji po przekręceniu kluczyka w stacyjce lub naciśnięciu przycisku startera. Objawem awarii może być również pojedynczy metaliczny dźwięk przy odpalaniu samochodu. Jest to dźwięk uderzenia zębnika o wieniec koła zamachowego.

Uszkodzony rozrusznik może również pracować, ale nie na tyle wydajnie, by obrócić wałem korbowym, a tym samym uruchomić silnik. W takich sytuacjach najczęstszą przyczyną awarii jest uszkodzony mechanizm sprzęgający, który łączy koło zamachowe z wirnikiem lub przekładnią. Usterka sprawia, że zębnik nie zazębia się z kołem zamachowym.

Pierwsze objawy uszkodzenia rozrusznika powinny być sygnałem, że należy go sprawdzić i zdiagnozować przyczynę usterki. Warto to zrobić, nawet w przypadku, gdy po kilku kolejnych próbach uda nam się uruchomić auto. Wynika to z faktu, że całkowita odmowa posłuszeństwa może nastąpić w każdej chwili, a wtedy konieczne będzie holowanie pojazdu, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Jak sprawdzić rozrusznik? Sprawdzenie rozrusznika polega na wykonaniu próby jego uruchomienia „na krótko”, czyli z pominięciem wszystkich elementów pośredniczących między stacyjką a nim samym. Do wykonania takiej próby wystarczy kawałek izolowanego przewodu, który posłuży do zrobienia połączenia na zaciskach rozrusznika. Oczywiście należy również wiedzieć, gdzie jest rozrusznik w samochodzie.

Jeden koniec wspomnianego przewodu należy przyłożyć do wyższego grubego zacisku (12 V – potencjał 30), a drugim dotknąć na chwilę zacisku, do którego doprowadzony jest cienki przewód („start” – potencjał 50). Jeżeli w trakcie wykonywania takiej próby rozrusznik nie zareaguje, można mieć pewność, że jest on uszkodzony. Jeżeli jednak nastąpi reakcja, przyczyną awarii auta jest usterka instalacji elektrycznej lub któregoś z urządzeń pośredniczących.

Na czym polega regeneracja rozrusznika?

Regeneracja rozrusznika to czynność, którą można zlecić warsztatowi lub wykonać samodzielnie. Wiele osób próbuje własnoręcznie usunąć awarię, szukając wskazówek w internecie, pod hasłem: rozrusznik regeneracja.

Na czym polega ta czynność? Przede wszystkim należy odnaleźć rozrusznik w samochodzie i go zdemontować. Następnie trzeba rozkręcić rozrusznik oraz wymienić jego zużyte elementy na nowe. Obligatoryjnie należy pamiętać, że montować należy wyłącznie fabrycznie nowe części, które można znaleźć na Ceneo.pl. Po wymianie zużytych podzespołów należy ponownie złożyć rozrusznik oraz zamontować go z powrotem do auta.

Ile kosztuje regeneracja rozrusznika? Koszt jest oczywiście uzależniony od elementów, które należy wymienić i może wynosić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. Informacje na ten temat można znaleźć w internecie, pod hasłem: regeneracja rozrusznika cena.

Które elementy rozrusznika zużywają się najczęściej?

W rozruszniku, podobnie jak w przypadku wielu innych podzespołów, występują elementy, które ze względu na swoją budowę oraz charakter wykonywanej pracy zużywają się najczęściej i najszybciej. Mowa m.in. o:

  • szczotkotrzymaczu wraz ze szczotkami,
  • komutatorze,
  • magnesach,
  • bendiksie,
  • tulejkach.

Rozrusznik samochodowy ma również to do siebie, że uszkodzeniu ulega kilka elementów jednocześnie. Przykładowo zużycie szczotek oznacza z reguły, że zużyta jest również bieżnia komutatora, który również trzeba wymienić.

Kiedy regeneracja rozrusznika, a kiedy wymiana na nowy?

Usterka rozrusznika może wiązać się z wysokimi kosztami. Można je ograniczyć, jeżeli możliwa jest regeneracja rozrusznika, którą można przeprowadzić w sytuacji, gdy uszkodzeniu uległy elementy, które można wymienić na nowe. Istnieją jednak sytuacje, w których regeneracja rozrusznika niewiele pomoże. Dzieje się tak wtedy, kiedy uszkodzone zostały uzwojenia wewnątrz wirnika lub stojana. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest wymiana rozrusznika na nowy.

Ile kosztuje wymiana rozrusznika na nowy? Wszystko zależy od konkretnego modelu auta, a co za tym idzie, ceny pasującego do niego rozrusznika. Koszt uzależniony jest również od tego, czy wymiany dokonamy samodzielnie, czy zlecimy ją warsztatowi. Ile kosztuje taka usługa u mechanika? Tego typu informacje można znaleźć w internecie pod hasłem: wymiana rozrusznika cena.

Rozrusznik to bardzo istotny element każdego samochodu, ponieważ to od jego sprawności zależy możliwość uruchomienia auta oraz poruszania się nim. Dlatego też bardzo ważne jest reagowanie na pierwsze objawy usterek, co pozwala zminimalizować ryzyko całkowitej odmowy posłuszeństwa w najmniej spodziewanym momencie. Należy również pamiętać, że w wielu przypadkach możliwa jest regeneracja rozrusznika, co jest zdecydowanie tańsze niż jego wymiana na nowy.

Autor: Grzegorz Woźniak