Data publikacji:

Regeneracja silnika – jak wykonać? Jak dbać o silnik?

Posiadanie samochodu wiąże się z ryzykiem awarii któregoś z podzespołów i wizytą u mechanika lub elektryka. Jedną z najbardziej kosztownych w naprawie części jest silnik. Koszt zarówno remontu, jak i wymiany, może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Można go jednak zredukować, możliwie najlepiej dbać o sprzęt i użytkując go rozsądnie, aby nie uległ awarii. Jak to zrobić i czy wszystkie usterki można naprawić? Odpowiadamy.

Po pierwsze profilaktyka – jak dbać o silnik?

Wiele osób twierdzi, że silniki współczesnych samochodów nie są już tak wytrzymałe i odporne jak te sprzed lat. Tymczasem okazuje się, że niższa trwałość przeważnie nie jest winą producentów, a właścicieli pojazdów, którzy nie dbają o swoją własność i utrzymują złe nawyki. Brak serwisów, czyszczenia i nieostrożność prowadzą do szybkiego zużywania się silnika i usterek. Jak więc zadbać o serce samochodu, aby działało jak najdłużej?
Po pierwsze: wysokiej jakości olej. Film olejowy jest niezbędny do prawidłowej pracy silnika, umożliwia gładkie przesuwanie się elementów i niweluje ich ścieranie się. Dobry olej musi zapewniać poślizg, równomiernie pokrywać elementy dbać o optymalną temperaturę. Dołączona do każdego samochodu instrukcja określa, jaki typ oleju jest polecany do danego modelu oraz jak często należy go wymieniać. Warto także zastosować ceramizer do silnika, czyli preparat, który utworzy wewnątrz warstwę ochronną, zapobiegającą ścieraniu.
Po drugie: więcej cierpliwości. W momencie, kiedy odpalamy samochód, silnik najmocniej się zużywa. Po zgaszeniu olej spłynął do misy olejowej i potrzebuje chwili, aby pompa ponownie go rozprowadziła. Choć w czasie postoju silnik nie jest zupełnie suchy, traci sporo poślizgu. Warto dać samochodowi chwilę na rozgrzewkę, zanim wyciągnie się go na wysokie obroty.
Po trzecie: regularny serwis. Z naprawą usterek nie należy zwlekać, bo nawet drobne problemy mogą się pogłębiać. Przeglądy i wymiana elementów, które się zużywają, jak filtry, olej czy paski lub świece, to klucz do prawidłowo działającego silnika.
Przeczytaj, na czym polega mycie silnika

Regeneracja bloku silnika

Każdy silnik może ulec uszkodzeniu, także blok silnika. Zużywanie się go wynika z samej eksploatacji pojazdu, jednak może być znacznie przyspieszone, jeśli się o silnik nie dba wystarczająco. Niezależnie od przyczyny usterek regeneracja bloku silnika jest możliwa, choć niełatwa, a czasem nawet bezsensowna.
Choć część warsztatów samochodowych podejmuje się tego zadania, większość producentów współczesnych samochodów nie przewiduje możliwości takiej regeneracji. Bloki mogą być aluminiowe lub żeliwne. Jeżeli blok nie ma żeliwnych tulei, to jego naprawa jest całkowicie nieopłacalna i wykonuje się ją niezwykle rzadko, ponieważ stanowi dużą ingerencję w silnik.
Stacje mechaniczne, które posiadają sprzęt do wykrywania mikropęknięć, mają możliwość dokładnego sprawdzenia stanu bloków. W pierwszej kolejności jednak silnik jest dokładnie czyszczony i oceniany „na oko”. Następnie sprawdza się szczelność płaszcza wodnego. Jest to proces czasochłonny, ale konieczny do wykrycia szczelin i uszkodzeń. Jeżeli blok jest szczelny, istnieje możliwość oszlifowania go.
Regeneracja bloku silnika to zadanie trudne i wymagające odpowiedniego sprzętu. Z tego względu zaleca się wykonywania go samodzielnie. Doświadczony mechanik powinien być w stanie zlokalizować i określić przyczynę usterki, a także wycenić ewentualną naprawę i doradzić, czy jest ona opłacalna.

Regeneracja sterowników silnika

Sterowniki silnika to kolejny element, którego wymiana i naprawa możliwa jest tylko w zakładzie mechanika. Po czym poznać, że konieczna jest regeneracja sterowników silnika? Pierwszym powodem do niepokoju jest gaśnięcie samochodu w momencie przełączania na inne paliwo. Jeżeli pojazd pracuje normalnie, ale gaśnie przy przełączaniu na benzynę, warto sprawdzić sterowniki. Podobnie, gdy w ogóle nie może odpalić.
Kierowca powinien także pomyśleć o sterownikach, gdy auto po chwili normalnej pracy zaczyna szarpać, dławić się lub po prostu działać nierówno. Niezależnie od tego, czy problemy występują cały czas, czy jedynie na zimnym bądź rozgrzanym silniku, może to być wina tego elementu. Problemy z częściami takimi jak pompa paliwa, pedał gazu, przepustnica, cewka, przepływomierz czy wentylator także powinny skłonić do wizyty u elektryka. Sygnałem oczywistym jest brak komunikacji ze sterownikiem.

Samodzielny remont silnika – czy jest możliwy?

Mając doświadczenie z mechaniką i naprawą pojazdów, można próbować samodzielnie zregenerować silnik. Zadanie to wymaga wiele czasu, precyzji i ostrożności, aby niczego dodatkowo nie uszkodzić. Nierzadko konieczny jest także specjalistyczny sprzęt, jak urządzenie do pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach lub ciśnienia oleju czy po prostu komputer diagnostyczny, który po podłączeniu do pojazdu odnajduje usterkę. Wszystko więc zależy od tego, co jest przyczyną awarii i gdzie jest ona zlokalizowana.
Najważniejszym i najlepszym pomysłem jest jednak profilaktyka, rozsądne eksploatowanie pojazdu i sumienne dbanie o to, by silnik pracował przy możliwie najmniejszych oporach, a także z dobrej jakości olejem i paliwem. Regularne czyszczenie, wymiana płynów oraz szybko zużywających się elementów, niezwlekanie z naprawą nawet tych drobnych usterek mogą znacząco wydłużyć żywotność silnika samochodu.
Zdjęcie: duallogic / Envato Elements
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!