Wiele osób ceni mocny bass podczas słuchania muzyki. Zestawy audio w samochodach, nawet z dobrymi głośnikami, nie zawsze są w stanie odpowiednio odtwarzać niskie tony. Receptą na to jest montaż subwoofera do auta. Jak dobrać subwoofer do auta? Jak działa taki sprzęt? Podpowiadamy, jaki subwoofer do auta kupić.
Zacznijmy od podstaw. Czym właściwie jest subwoofer do samochodu? To niezależny moduł systemu audio w aucie (a także w kinie domowym czy innym systemie nagłośnienia, np. systemie 2plus1, 5plus1 lub 7plus1, stosowanym w komputerach), który ma za zadanie odtwarzanie dźwięków o niskich częstotliwościach (20-250 Hz). Na tym paśmie przenoszone są właśnie basy.
W standardowym systemie stereo sygnał audio przesyłany jest do subwoofera przez filtr dolnoprzepustowy. Filtr wydziela dźwięki na niskich częstotliwościach (z obu kanałów) i kieruje je do subwoofera do auta. W systemie dźwięku wielokanałowego jest osobny kanał dźwięków na niskich częstotliwościach, kierowany bezpośrednio do subwoofera.
To podstawowy podział, który warto znać. Subwoofer aktywny do auta to model z wbudowanym wzmacniaczem. Co ważne dla kierowcy? To urządzenie uniwersalne, które można łatwo zamontować w samochodzie i podłączyć. Wszystkie elementy składowe znajdują się w jednej obudowie.
Subwoofer pasywny nie ma wbudowanego wzmacniacza. Sygnał, który jest do niego dostarczany, musi być wzmocniony przez wzmacniacz, który trzeba dokupić. Podłączenie jest bardziej skomplikowane. Subwoofer pasywny generuje jednak dźwięk znacznie lepszej jakości niż subwoofer aktywny.
Oczywiście ma parametry techniczne subwooferów samochodowych. Najważniejsze to skuteczność w dB, zakres pasma przenoszenia (im większy, tym lepsza jakość dźwięku), maksymalne wychylenie membrany, częstotliwość rezonansowa głośnika, jakość pracy głośnika przy częstotliwości rezonansowej i objętość powietrza.
Jaka ilość miejsca w samochodzie może zostać przeznaczona pod montaż subwoofera? Standardowo subwoofer do samochodu montuje się w bagażniku. W bagażniku jednak przewozi się też wiele potrzebnych rzeczy, a dodatkowo wiele aut ma bardzo małe bagażniki.
Rozwiązaniem może być montaż subwoofera pod przednim fotelem. Subwoofery przeznaczone do montowania pod przednimi fotelami mają zazwyczaj gorsze parametry od tych montowanych w bagażniku ze względu na mniejsze rozmiary. Niemniej jednak to dobre rozwiązanie do małych aut albo do pojazdów z dwuosobową kabiną pasażerską (pickup, coupe, kabriolet, w którym dach składany zajmuje cały bagażnik).
Subwoofer w bagażniku musi być zamontowany tak, aby nie stykał się z żadnym elementem wyposażenia bagażnika, np. górną roletą. Będzie to powodować niepotrzebne drżenie i zakłócenia dźwięku. Subwoofer nie może też stykać się z oparciem tylnej kanapy.
Im więcej „wolnej przestrzeni” jest w bagażniku po zamontowaniu subwoofera, tym lepsze jest jego brzmienie. Dlatego tak ważny jest dobór wielkości subwoofera do wielkości bagażnika.
Im większa obudowa i im większy głośnik subwoofera, tym lepsze parametry dźwięków na niskich tonach. Ale musimy pamiętać o poprzednim paragrafie. Subwoofer potrzebuje przestrzeni, aby móc pokazać, na co go stać.
Jaki subwoofer wybrać? Najpopularniejsze na rynku są subwoofery samochodowe o średnicy 30 centymetrów. W tej grupie można znaleźć produkty całkiem dobrej jakości i wyjątkowo złe.
W niektórych autach Premium bagażniki są bardzo mocno wyciszone (np. poprzez zastosowanie specjalnej rolety). W takim przypadku niezbędne są dodatkowe prace mające na celu wykonanie perforacji, przez które dźwięk będzie mógł się przedostawać do wnętrza kabiny.
Zazwyczaj w samochodach z nadwoziem typu sedan trzeba zastosować subwoofer o większej mocy. Co jest tego powodem? Bagażnik jest „odseparowany” od kabiny auta.
Tuba basowa to najtańsza wersja subwoofera, wytwarzająca dźwięk o bardzo niskiej jakości.
Skrzynia basowa otwarta, z otworem bass reflex, to urządzenie generujące dźwięk o całkiem dobrych parametrach. Bardziej wysublimowani słuchacze mogą narzekać na świsty podczas pracy urządzenia (powodowane przez otwór).
Z kolei skrzynia basowa zamknięta (bez otworu bass-reflex) zapewnia najlepszą jakość dźwięku. Nie słychać w nich niepożądanych dźwięków, takich jak świsty w obudowach bass reflex.
Subwoofery do auta dobrej jakości mają najczęściej skrzynie wykonane z płyty MDF. Wewnątrz subwooferów ze skrzynią zamkniętą stosuje się specjalne wygłuszenie za pomocą odpowiedniej pianki akustycznej.
Zazwyczaj sprawdza się zasada – im cięższy subwoofer, tym lepszy (przede wszystkim ze względu na wykonanie jego obudowy z ciężkich płyt). Ale można też znaleźć subwoofery wykonane z wysokiej jakości tworzywa sztucznego, które są lekkie.
Urządzenia nieznanych marek albo w ogóle bezmarkowe mogą być wykonane z bardzo słabych jakościowo materiałów i mogą generować dźwięk bardzo niskiej jakości.
Przed zakupem subwoofera do samochodu należy sprawdzić, czy wybrany model posiada europejski symbol bezpieczeństwa B. Stosowanie urządzeń bez tego symbolu (zazwyczaj sprowadzanych z Dalekiego Wschodu) może być przyczyną zwarcia i pożaru w samochodzie.
Jak samodzielnie podłączyć subwoofer w samochodzie?
Montaż subwoofera w samochodzie może być uznany przez ubezpieczyciela auta jako przeróbka. W razie pożaru samochodu spowodowanego np. zwarciem w subwooferze albo na jego przewodzie zasilającym, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania z AC. Dlatego warto wybierać urządzenia dobrej jakości, z symbolem bezpieczeństwa, a ich montaż zlecić wykwalifikowanym fachowcom.
Autor: Michał Lisiak