Akumulator to źródło energii elektrycznej prądu stałego w naszym samochodzie. Prąd z akumulatora zasila urządzenia elektryczne auta w czasie, gdy silnik spalinowy jest wyłączony. Sam nie wytwarza energii, lecz gromadzi ją i przechowuje. Zużyta energia akumulatora jest uzupełniana w czasie jazdy przez alternator. Kiedy i jak wymienić akumulator? Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego o wymianie akumulatora.
Żywotność akumulatora samochodowego szacuje się średnio na 5-6 lat, choć zdarza się, że podzespół ten wytrzymuje znacznie dłużej bądź też dużo krócej. Współcześnie na rynku dostępne są cztery typy akumulatorów:
Akumulatory obsługowe wymagają własnoręcznego uzupełniania elektrolitu. W tym celu trzeba odkręcić korki znajdujące się na wierzchu baterii i dolać wody destylowanej do odpowiedniego poziomu. Ważne jest, żeby elektrolit zakrywał płyty akumulatora. Uzupełniania elektrolitu należy wykonywać z dużą ostrożnością, gdyż dotknięcie lub rozlanie płynu grozi poparzeniem skóry (żrący roztwór kwasu siarkowego).
Współczesne akumulatory są przeważnie bezobsługowe, czyli nie ma konieczności uzupełniania poziomu znajdującego się w nim elektrolitu wodą destylowaną. Akumulator bezobsługowy posiada tzw. oko. Oko to wizjer umożliwiający określenie stanu baterii.
Jak sprawdzić stan akumulatora? Jeżeli oko jest zielone, nasz akumulator jest naładowany, a poziom elektrolitu właściwy. Czarny kolor w wizjerze to sygnał, że należy naszą baterię doładować, kolor biały lub żółty sygnalizuje konieczność wymiany akumulatora.
Baterie typu AGM zawierają włókno szklane umieszczone między płytami. Zadaniem włókna jest całkowite wchłanianie elektrolitu. Na klemach takich akumulatorów uzyskuje się nieco wyższe napięcie. Są one też mniej podatne na tzw. głębokie rozładowanie.
W bateriach typu EFB stosuje się płyty dodatnie pokryte powłoką poliestrową zwiększającą odporność na ładowanie prądem o dużym natężeniu oraz częste rozładowywanie. Jeśli chodzi o wydajność, to akumulatory AGM i EFB są niemalże jednakowe.
Wymiana akumulatora w aucie to wbrew pozorom nie taka prosta sprawa. Trzeba pamiętać, że jest to przede wszystkim element ciężki, wymagający dość dużej siły fizycznej. Oto nasze podpowiedzi, jak wymienić akumulator.
Znawcy zagadnienie sugerują, że w przypadku aut wyposażonych w skomplikowane systemy multimedialne i rozbudowaną elektronikę, na czas wymiany akumulatora można podłączyć baterię podtrzymującą. Pozwoli to uniknąć problemów z rozprogramowaniem urządzeń multimedialnych i sterowników w aucie.
Główną zasadą wyboru baterii do auta są zalecenia producenta samochodu. Zalecenia te dotyczą parametrów, jakie powinien posiadać akumulator w danym pojeździe. Parametry akumulatora to:
Podczas zakupu nowego akumulatora, oprócz jego parametrów, ważna jest też jego cena. Z reguły jej wysokość odpowiada jakości baterii. Starsze akumulatory obsługowe dostępne są w przedziale 180 – 270 zł, baterie bezobsługowe to koszt około 380 zł, z kolei ceny akumulatorów do aut z systemem start-stop lub hybrydowych wahają się w przedziale od 400 do 600 zł.
Autor: Paweł Sadowski