Data publikacji:

Co musisz wiedzieć o wymianie akumulatora? Jak wymienić akumulator?

Akumulator to źródło energii elektrycznej prądu stałego w naszym samochodzie. Prąd z akumulatora zasila urządzenia elektryczne auta w czasie, gdy silnik spalinowy jest wyłączony.  Sam nie wytwarza energii, lecz gromadzi ją i przechowuje. Zużyta energia akumulatora jest uzupełniana w czasie jazdy przez alternator. Kiedy i jak wymienić akumulator? Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego o wymianie akumulatora.

wymiana akumulatora

Kiedy jest konieczna wymiana akumulatora? Żywotność akumulatora

Żywotność akumulatora samochodowego szacuje się średnio na 5-6 lat, choć zdarza się, że podzespół ten wytrzymuje znacznie dłużej bądź też dużo krócej. Współcześnie na rynku dostępne są cztery typy akumulatorów:

  • akumulatory obsługowe,
  • akumulatory bezobsługowe,
  • akumulatory żelowe,
  • akumulatory do pojazdów wyposażonych w system start-stop.

Akumulatory obsługowe

Akumulatory obsługowe wymagają własnoręcznego uzupełniania elektrolitu. W tym celu trzeba odkręcić korki znajdujące się na wierzchu baterii i dolać wody destylowanej do odpowiedniego poziomu. Ważne jest, żeby elektrolit zakrywał płyty akumulatora. Uzupełniania elektrolitu należy wykonywać z dużą ostrożnością, gdyż dotknięcie lub rozlanie płynu grozi poparzeniem skóry (żrący roztwór kwasu siarkowego).

Akumulatory bezobsługowe

Współczesne akumulatory są przeważnie bezobsługowe, czyli nie ma konieczności uzupełniania poziomu znajdującego się w nim elektrolitu wodą destylowaną. Akumulator bezobsługowy posiada tzw. oko. Oko to wizjer umożliwiający określenie stanu baterii.

Jak sprawdzić stan akumulatora? Jeżeli oko jest zielone, nasz akumulator jest naładowany, a poziom elektrolitu właściwy. Czarny kolor w wizjerze to sygnał, że należy naszą baterię doładować, kolor biały lub żółty sygnalizuje konieczność wymiany akumulatora.

Akumulatory żelowe

Akumulatory żelowe bazują na elektrolicie złożonym z kwasu i krzemionki mającym formę żelu. Baterie tego typu charakteryzują się zwiększoną wydajnością, mniejszym rozmiarem oraz wysoką odpornością na działanie wysokich temperatur i wstrząsów. W związku z tym wykorzystuje się je przede wszystkim w motocyklach i autach sportowych, aby ograniczyć konieczność wymiany akumulatora.

Akumulatory start-stop

Akumulatory start-stop to rodzaj baterii montowanych w samochodach z systemem start-stop i pojazdach z silnikiem hybrydowym. Dobiera się je według dwóch typów: AGM (Absorbent Glass Mat) i EFB (Enhanced Flooded Battery).

Baterie typu AGM zawierają włókno szklane umieszczone między płytami. Zadaniem włókna jest całkowite wchłanianie elektrolitu. Na klemach takich akumulatorów uzyskuje się nieco wyższe napięcie. Są one też mniej podatne na tzw. głębokie rozładowanie.

W bateriach typu EFB stosuje się płyty dodatnie pokryte powłoką poliestrową zwiększającą odporność na ładowanie prądem o dużym natężeniu oraz częste rozładowywanie. Jeśli chodzi o wydajność, to akumulatory AGM i EFB są niemalże jednakowe.

Jak wymienić akumulator w samochodzie?

Wymiana akumulatora w aucie to wbrew pozorom nie taka prosta sprawa. Trzeba pamiętać, że jest to przede wszystkim element ciężki, wymagający dość dużej siły fizycznej. Oto nasze podpowiedzi, jak wymienić akumulator.

  • Ustaw auto na równej, płaskiej powierzchni, z dala od źródeł ognia. Pamiętaj o zaciągnięciu hamulca ręcznego, wyłączeniu zapłonu i wyjęciu kluczyka ze stacyjki (w innym przypadku po odłączeniu baterii samochód z centralnym zamkiem może się zamknąć automatycznie). We współczesnych autach odcięcie prądu może skutkować wywołaniem problemów z elektroniką, dlatego dobrze jest wiedzieć, jak na brak prądu reaguje konkretny model pojazdu.
  • Dbając o własne bezpieczeństwo, zaopatrz się w gumowe rękawice. Tak przygotowany możesz odkręcić zacisk bieguna ujemnego, czyli klemę (znak „-”), używając najczęściej klucza płaskiego o rozmiarze 10. Odkręcenie kabla ujemnego (masy) pozwala uniknąć przypadkowego spięcia akumulatora. Kolejną czynnością przy wymianie akumulatora jest zdjęcie kabla dodatniego (znak „+”) przez odkręcenie drugiej klemy.
  • Odkręć mocowanie akumulatora, używając z reguły klucza nasadowego 13 mm, i ostrożnie wyjmij baterię, zwracając uwagę, aby jej nie przechylać, gdyż grozi to wylaniem żrącego elektrolitu.
  • Po wyjęciu baterii masz możliwość sprawdzenia stanu półki akumulatora i zabezpieczenia jej przed działaniem korozji.
  • Odłączenie i wyjęcie akumulatora masz za sobą. Kolejną czynnością jest wstawienie nowego akumulatora oraz jego zamocowanie. Trzeba pamiętać o dość silnym dokręceniu śruby mocującej. Teraz już możesz przykręcić klemę kabla dodatniego, a następnie ujemnego. Na koniec dobrze jest dokonać zabezpieczenia klem środkiem poprawiającym przewodzenie prądu lub wazeliną techniczną.

Znawcy zagadnienie sugerują, że w przypadku aut wyposażonych w skomplikowane systemy multimedialne i rozbudowaną elektronikę, na czas wymiany akumulatora można podłączyć baterię podtrzymującą. Pozwoli to uniknąć problemów z rozprogramowaniem urządzeń multimedialnych i sterowników w aucie.

Jaki akumulator kupić?

Główną zasadą wyboru baterii do auta są zalecenia producenta samochodu. Zalecenia te dotyczą parametrów, jakie powinien posiadać akumulator w danym pojeździe. Parametry akumulatora to:

  • pojemność – jest wyrażona w amperogodzinach (Ah) i nie może być większa od zalecanej,
  • napięcie prądu – jest podawane w woltach (V) – w autach osobowych wynosi 12 V,
  • prąd rozruchowy – wyrażony w amperach (A) – informuje, ile energii może oddać w określonym czasie akumulator,
  • sposób mocowania, rozmieszczenie biegunów i kształt baterii. 

Podczas zakupu nowego akumulatora, oprócz jego parametrów, ważna jest też jego cena. Z reguły jej wysokość odpowiada jakości baterii. Starsze akumulatory obsługowe dostępne są w przedziale 180 – 270 zł, baterie bezobsługowe to koszt około 380 zł, z kolei ceny akumulatorów do aut z systemem start-stop lub hybrydowych wahają się w przedziale od 400 do 600 zł.

Autor: Paweł Sadowski