Jakość dróg w Polsce regularnie wzrasta, ale w dalszym ciągu można spotkać się z mocno zaniedbanymi, dziurawymi odcinkami. Długotrwała jazda po kiepskiej nawierzchni odbija się na kondycji zawieszenia samochodu. Jednym z najmocniej obciążonych elementów jest sworzeń wahacza, a jego uszkodzenie może mieć tragiczne skutki. Sprawdź, co musisz wiedzieć o wymianie sworznia wahacza.
Sworzeń wahacza jest elementem łączącym zwrotnicę z wahaczem. Jest to przegub kulowy umożliwiający skręt przednich kół oraz poprawne działanie amortyzatorów wraz ze sprężynami. Utrzymuje koło na swojej pozycji oraz stabilizuje je w trakcie jazdy.
Sworzeń wahacza jest jednym z najważniejszych elementów zawieszenia, dlatego warto kontrolować jego stan podczas każdej okazji, np. w czasie sezonowej wymiany opon lub wymiany klocków hamulcowych, aby podjąć decyzję o ewentualnej wymianie sworznia.
Słyszysz stuki podczas ruszania, hamowania albo pokonywania przeszkód? Jednym z możliwych powodów jest uszkodzenie sworznia wahacza. Ze względu na to, że sworzeń łączy wahacz ze zwrotnicą, stuki mogą być słyszalne także podczas obracania kierownicą.
Do typowych objawów uszkodzenia sworznia wahacza należy też nieprecyzyjne prowadzenie samochodu. Mogą pojawić się chociażby niespodziewane szarpnięcia lub zmiany kierunku jazdy (np. myszkowanie).
Mocno zużyty sworzeń wahacza to wręcz tykająca bomba. Jeśli przegub przypadkowo wypnie się z gniazda, stracisz całkowicie panowanie nad kołem. W samochodach z zawieszeniem wielowahaczowym nie wygląda to jeszcze tak źle, bo koło utrzyma się we własnej osi.
Gorsza sytuacja występuje w autach z zawieszeniem jednowahaczowym. W tym przypadku koło może ustawić się poziomo względem jezdni i doprowadzić do niebezpiecznego zdarzenia. Im szybciej wykryjesz usterkę sworznia wahacza, tym lepiej. Z wymianą uszkodzonego sworznia wahacza nie powinno się zwlekać.
O ile wymianę sworznia wahacza bez trudu wykonasz na własną rękę, dalszy krok wymaga wizyty w wyspecjalizowanym zakładzie. Musisz bowiem ustawić prawidłową zbieżność kół, by samochód prowadził się precyzyjnie i przewidywalnie.
Takiej usługi wymaga każda ingerencja w zawieszenie, która może prowadzić do rozstrojenia ustawień. Zaniechanie ustawień zbieżności może prowadzić do ściągania samochodu na jedną stronę, nerwowego prowadzenia samochodu (np. myszkowania) oraz przyspieszonego zużycia opon.