Data publikacji:

Samodzielna wymiana sworznia wahacza

Jakość dróg w Polsce regularnie wzrasta, ale w dalszym ciągu można spotkać się z mocno zaniedbanymi, dziurawymi odcinkami. Długotrwała jazda po kiepskiej nawierzchni odbija się na kondycji zawieszenia samochodu. Jednym z najmocniej obciążonych elementów jest sworzeń wahacza, a jego uszkodzenie może mieć tragiczne skutki. Sprawdź, co musisz wiedzieć o wymianie sworznia wahacza.

wymiana sworznia wahacza

Za co odpowiada sworzeń wahacza?

Sworzeń wahacza jest elementem łączącym zwrotnicę z wahaczem. Jest to przegub kulowy umożliwiający skręt przednich kół oraz poprawne działanie amortyzatorów wraz ze sprężynami. Utrzymuje koło na swojej pozycji oraz stabilizuje je w trakcie jazdy.

Sworzeń wahacza jest jednym z najważniejszych elementów zawieszenia, dlatego warto kontrolować jego stan podczas każdej okazji, np. w czasie sezonowej wymiany opon lub wymiany klocków hamulcowych, aby podjąć decyzję o ewentualnej wymianie sworznia.

Objawy uszkodzonego sworznia wahacza

Słyszysz stuki podczas ruszania, hamowania albo pokonywania przeszkód? Jednym z możliwych powodów jest uszkodzenie sworznia wahacza. Ze względu na to, że sworzeń łączy wahacz ze zwrotnicą, stuki mogą być słyszalne także podczas obracania kierownicą.

Do typowych objawów uszkodzenia sworznia wahacza należy też nieprecyzyjne prowadzenie samochodu. Mogą pojawić się chociażby niespodziewane szarpnięcia lub zmiany kierunku jazdy (np. myszkowanie).

Czym grozi usterka sworznia wahacza?

Mocno zużyty sworzeń wahacza to wręcz tykająca bomba. Jeśli przegub przypadkowo wypnie się z gniazda, stracisz całkowicie panowanie nad kołem. W samochodach z zawieszeniem wielowahaczowym nie wygląda to jeszcze tak źle, bo koło utrzyma się we własnej osi.

Gorsza sytuacja występuje w autach z zawieszeniem jednowahaczowym. W tym przypadku koło może ustawić się poziomo względem jezdni i doprowadzić do niebezpiecznego zdarzenia. Im szybciej wykryjesz usterkę sworznia wahacza, tym lepiej. Z wymianą uszkodzonego sworznia wahacza nie powinno się zwlekać.

Samodzielna wymiana sworznia wahacza – krok po kroku

  1. Unieś samochód na podnośniku i zdejmij koło. Kierownicę ustaw w taki sposób, by mieć wygodny dostęp do sworznia.
  2. Za pomocą kluczy płaskich i nasadowych odkręć cały wahacz. Dzięki temu wybicie sworznia będzie znacznie wygodniejsze. Śruby mogą być zabezpieczone zawleczkami, które należy wcześniej wybić. Mogą być zapieczone lub zardzewiałe, więc przyda się preparat penetrujący. Jeśli sworzeń przykręcany jest śrubami do specjalnego gniazda, nie trzeba demontować wahacza.
  3. Sworzeń przykręcany wystarczy osadzić w oczyszczonym gnieździe i przykręcić. Aby odciągnąć wahacz w dół użyj łomu. Pamiętaj o wetknięciu nowej zawleczki zabezpieczającej śrubę przed odkręceniem. Jeśli jednak w twoim samochodzie sworzeń osadzony jest w gnieździe wahacza, przejdź do kolejnego punktu.
  4. Sworznie wahacza nabijane bezpośrednio w wahaczu wymagają wypchnięcia. Najlepiej użyć do tego prasy, jednak można poradzić sobie także przy użyciu imadła oraz młotka. Najpierw jednak usuń plastikowy oring zabezpieczający. Nowy sworzeń nabij w podobny sposób.
  5. Zamontuj wahacz na miejsce i przykręć sworzeń do zwrotnicy.
  6. Jeśli w sworzniu znajduje się otwór na kalamitkę, uzupełnij smar.

Co musisz zrobić po wymianie sworznia wahacza?

O ile wymianę sworznia wahacza bez trudu wykonasz na własną rękę, dalszy krok wymaga wizyty w wyspecjalizowanym zakładzie. Musisz bowiem ustawić prawidłową zbieżność kół, by samochód prowadził się precyzyjnie i przewidywalnie.

Takiej usługi wymaga każda ingerencja w zawieszenie, która może prowadzić do rozstrojenia ustawień. Zaniechanie ustawień zbieżności może prowadzić do ściągania samochodu na jedną stronę, nerwowego prowadzenia samochodu (np. myszkowania) oraz przyspieszonego zużycia opon.

Autor: Szymon Sonik