Data publikacji:

Narty biegowe – gdzie jeździć, co kupić, jak zacząć?

Choć narty biegowe nie są tak popularne jak narty zjazdowe, stanowią dla nich znakomitą alternatywę. Są doskonałym sposobem na trening oraz rekreację, a ponadto nie wymagają wyjazdu w góry lub na stoki narciarskie. Jak przygotować się do rozpoczęcia przygody z narciarstwem biegowym i gdzie postawić pierwsze kroki na biegówkach?

Wybór sprzętu


Narty biegowe znacznie różnią się od tych, które spotyka się na górskich stokach. Są węższe, dłuższe, inaczej wyprofilowane i mogą mieć charakterystyczne łuski na środkowej części ślizgu, zapobiegające cofaniu się nart. Typów nart biegowych jest wiele, m.in.: śladówki, biegówki, łyżwówki, skitour czy backcountry. Należy dobrać je do własnych umiejętności oraz rodzaju nawierzchni (wyznaczone tory, ubity śnieg, górskie szlaki itd.). Początkującym polecane są narty śladówki, które ułatwiają opanowanie techniki jazdy.

W przypadku nart biegowych dużo ważniejsza od długości jest ich sprężystość. Muszą być bowiem dobrane nie tyle do wzrostu, co do wagi biegacza. Sprężystość ta jest niezbędna do uzyskania energii potrzebnej do wykonania kroku i umożliwia jazdę z poprawną techniką. Jak ocenić sprężystość biegówek? Najlepiej kierować się oznaczeniami producenta nart i przygotowanymi przez niego tabelkami wagowymi. Uwzględniają one nie tylko wagę użytkownika, ale i jego wzrost, rodzaj nawierzchni oraz technikę jazdy. Przed wyborem nart należy się upewnić, że system wiązań pasuje do wybranych wcześniej butów. W odróżnieniu od nart zjazdowych, wiązania biegówek nie są ujednolicone. 

Jakie kijki do nart biegowych dobrać? Kijki biegowe powinny sięgać do pachy biegacza. Są bowiem aktywnie wykorzystywane do odpychania się od nawierzchni, więc zbyt krótkie kijki wymuszałyby nienaturalne pochylenie się na nartach. Zbyt długie zaś narażają barki na niepotrzebne przeciążenia. Oprócz długości kijków biegowych ważne jest także ich zakończenie. Jeśli zamierzasz jeździć na nartach biegowych w miejscach do tego nieprzygotowanych, na nieubitym śniegu (np. w parku lub lesie), wybierz większe grabki, które nie będą się tak łatwo zapadać.

Jak zacząć jazdę na nartach biegowych?


Nauka jazdy na nartach biegowych powinna odbywać się stopniowo. W pierwszej kolejności warto opanować podstawowe techniki, czyli bezkrok (odpychanie się kijkami) oraz jednokrok, który przypomina jazdę na hulajnodze. Pomoże to w nauczeniu się kroku naprzemianstronnego, czyli tego, w którym wykonuje się ruchy rękami i nogami na przemian. Na tym etapie nauki niezwykle ważne jest, by zachowywać środek ciężkości nad stopą wykroczną. Wymaga to lekkiego pochylenia się do przodu oraz opanowania równowagi. Błędem początkujących jest utrzymywanie środka ciężkości pomiędzy rozłożonymi stopami, co nie pozwala uzyskać pełnej energii wybicia.

Wszystkie początkowe etapy nauki są niezbędne, by opanować podstawowy krok biegowy. Choć wygląda on bardzo prosto, wymaga bardzo dobrej koordynacji tułowia, rąk i nóg. Ważne jest bowiem nie tylko opanowanie pracy nóg, ale i poprawnego odbijania się za pomocą kijków. Popularnym błędem jest sięganie kijkami daleko do przodu, w nadziei na uzyskanie większego impetu. Efekt jest wręcz odwrotny. Kijek powinien być wbity w okolice buta lub tuż za nim (w zależności od pochyłości terenu). Niepoprawnym zachowaniem jest także rozkładanie kijków szeroko. To często przyzwyczajenia zaczerpnięte z jazdy na nartach zjazdowych, w której używa się znacznie krótszych kijków.

Gdzie jeździć na nartach biegowych?


Zaletą nart biegowych jest to, że jazdę na nich możesz ćwiczyć nawet we własnym ogrodzie. Umożliwiają one bowiem szusowanie nie tylko ze wzniesień, ale i po płaskim czy pod górkę. Z tego też powodu są znakomitym rozwiązaniem dla osób mieszkających daleko od gór, gdzie dostęp do stoków i wyciągów jest bardzo ograniczony lub żaden.

Choć narty biegowe kojarzą się ze specjalnymi torami przygotowanymi przez ratrak, jakie znamy z zawodów sportowych, nic nie stoi na przeszkodzie, by jeździć na nartach biegowych na nieprzygotowanych trasach. Doskonałym miejscem do nauki są parki, leśne ścieżki lub innego rodzaju ośnieżone szlaki piesze. Jazda na nartach biegowych to sport, który nie wymaga dojazdu na stok ani wykupowania karnetów na wyciąg. Jeśli jednak w Twojej okolicy są wytyczone trasy do jazdy na nartach biegowych, warto z nich skorzystać. Jazda na ubitym śniegu jest znacznie łatwiejsza i przyjemniejsza. Szlaki dla nart biegowych znajdziesz m.in. w pobliżu kurortów zimowych.

Jak ubrać się na narty biegowe?


Jazda na nartach wymaga sporej energii, więc warto ubrać się w odzież ułatwiającą odparowanie potu. Podstawową zasadą jest ubranie się na cebulkę, dzięki czemu można dodawać lub zdejmować kolejne warstwy w zależności od temperatury i stopnia rozgrzania organizmu.

  • Zacznij od syntetycznej lub wełnianej bielizny syntetycznej, która lepiej odprowadza pot niż bawełniany t-shirt.

  • Następna warstwa to syntetyczna bluza lub ciepły polar.

  • Na to należy nałożyć kurtkę, która ochroni przed wiatrem, a jednocześnie umożliwi odparowanie wilgoci z ciała. Najlepiej sprawdzi się kurtka stworzona do jazdy na nartach biegowych, która ma kilka otworów wentylacyjnych zapobiegających zamoknięciu od potu.

  • Dużą uwagę warto poświęcić spodniom. Nie powinny to być szerokie spodnie do jazdy na snowboardzie lub nartach zjazdowych, które utrudniałyby jazdę na biegówkach. Spodnie do jazdy na nartach biegowych są znacznie węższe, a często mają nawet formę legginsów.

  • Nie zapomnij także o rękawiczkach, czapce i okularach.

Autor: Szymon Sonik