Data publikacji:

Jakie akcesoria ergonomiczne do biurka?

Ergonomiczne stanowisko to kluczowy element do komfortowej i efektywnej pracy. Podpowiadamy, co jest kluczowe przy tworzeniu takiego miejsca, a także jakie ergonomiczne akcesoria do biurka będą dla Ciebie najlepsze!
ergonomiczne stanowisko pracy

Dlaczego odpowiednia ergonomia przy biurku jest tak kluczowa?

Źle przygotowane stanowisko pracy jest najczęstszą przyczyną bólu pleców, ramion, a także innych miejsc ciała. Uczucie dyskomfortu skutecznie utrudnia wykonywanie obowiązków, a także efektywną pracę. Dlatego tak ważne jest, aby akcesoria do biura były ergonomiczne bez względu na to czy pracujesz w domu, czy też poza nim.
Wykrzywiona lub wygięta szyja podczas spoglądania na monitor, uniesione boki ciała, zgięte nadgarstki lub zgarbiona pozycja to tylko kilka przykładów grzechów, jakie są popełniane podczas codziennej pracy. Dlatego tak ważne jest, aby zaplanować odpowiednią ergonomię stanowiska. Dzięki temu będziesz mógł poczuć się komfortowo, nawet gdy spędzasz w pracy długie godziny.

Kluczowe zasady dotyczące prawidłowej pozycji przy biurku 

Jednym z najważniejszych elementów podczas siedzenia przy biurku jest zachowanie prawidłowej pozycji. Do tego niezbędne jest posiadanie odpowiednio wyprofilowanego fotela, który będzie miał podparcie lędźwi, a także oparcie na ręce, które powinny być zgięte mniej więcej pod kątem 90 stopni. Nadgarstki powinny opierać się płasko na biurku, natomiast wzrok użytkownika powinien być skierowany na wprost monitora lub maksymalnie kilka cm poniżej. Kolana oraz biodra powinny być lekko obniżone. Stopy najlepiej utrzymywać płasko na powierzchni lub skorzystać ze specjalnego podnóżka. Zobacz ranking foteli ergonomicznych i wybierz model dla siebie.
Ale ergonomia pracy nie ogranicza się wyłącznie do zajmowanej pozycji. Bardzo często osoby pracujące na laptopie zajmują złą pozycję, ponieważ ich wzrok nie jest skierowany centralnie na wprost. Prostym rozwiązaniem tego problemu jest zakup specjalnej podstawki na przenośny komputer, która podniesie go nieco wyżej i umieści na optymalnej wysokości. W takiej sytuacji korzystanie z wbudowanej klawiatury nie będzie możliwe, dlatego warto zaopatrzyć się w zewnętrzną klawiaturę. Dobrym pomysłem jest zakup ergonomicznego modelu, który pozwoli na komfortowe oparcie nadgarstków.
Jeżeli pracujesz na laptopie przez wiele godzin, to warto rozważyć zakup zewnętrznego monitora. Taka inwestycja to nie tylko większa przestrzeń robocza, ale również lepszy komfort pracy. Większy ekran pozwoli na oddalenie się nieco od niego, co pozytywnie wpływa na zmęczenie oczu. Dodatkowo mamy możliwość lepszego dostosowania jego położenia, co sprzyja zachowaniu odpowiedniej ergonomii.
Zdarza się, że pracownicy biurowi narzekają na bóle oczu oraz głowy. Nie zawsze powodem tego jest monitor czy niewłaściwa pozycja przy biurku. Powodem może być brak odpowiedniego oświetlenia, które jest szczególnie ważne jeśli pracujemy na komputerze, a na biurku mamy dokumenty. Zakup lampki pozwoli na wyrównanie oświetlenia tak, aby zredukować zmęczenie oczu. Bardzo dobrze sprawdzają się lampki montowane bezpośrednio na monitorze. Takie rozwiązanie przede wszystkim oszczędza miejsce na biurku, ale również równomiernie podświetla całą powierzchnię.

Jak stworzyć ergonomiczne stanowisko do pracy?

Tworzenie ergonomicznego stanowiska pracy powinno rozpocząć się od zakupu dwóch kluczowych elementów. Biurko powinno zagwarantować odpowiednią ilość miejsca na nogi. Bardzo ważne jest dopasowanie wysokości do krzesła i sylwetki użytkownika. Bardzo dobrze sprawdzają się biurka z możliwością regulowania jego położenia. Warto zdecydować się na taki model, który zapewni przestrzeń na monitor, komputer, a także wszystkie niezbędne akcesoria. Na biurku musi znaleźć się miejsce na swobodne ułożenie rąk, dlatego staraj się wybierać zawsze model odrobinę większy niż potrzebujesz.
Drugim kluczowym elementem jest zakup odpowiedniego krzesła. Wiele osób wybierając tanie krzesła biurowe naraża się na nieprawidłową pozycję, która może prowadzić do rozmaitych urazów. Kluczowa jest możliwość regulacji wysokości, nachylenia oparcia, a także zagłówka. Istotne jest również podparcie lędźwi. 
Właściwy dobór biurka oraz krzesła jest dobrym punktem wyjściowym do stworzenia ergonomicznego stanowiska pracy. Kolejnym krokiem jest zakupienie odpowiednich akcesoriów, które będą dopasowane do posiadanego sprzętu oraz stylu pracy.

Akcesoria i gadżety, które warto mieć w swoim biurze

Mozos podnóżek biurowy
Niedrogi, ale bardzo funkcjonalny podnóżek ma możliwość regulacji nachylenia, a także wysokości. Stosowanie go pozwoli na komfortową pracę przez wiele godzin.
Maclean Podstawka pod monitor
Jeśli Twój monitor nie ma regulacji wysokości, to ten problem możesz rozwiązać poprzez zastosowanie podstawki pod monitor. Ten niedrogi model firmy Maclean wytrzyma udźwig 20 kg, dlatego można go swobodnie stosować z wieloma monitorami.
Twelve South Curve podstawka do MacBooka
Ta stylowa podstawka jest dedykowana do laptopów Apple, a jej głównym zadaniem jest umieszczenie laptopa na odpowiedniej wysokości. Podstawka została zaprojektowana tak, aby zapewnić również lepsze chłodzenie.
Deltahub Carpio V2 podkładka pod nadgarstek
Ta niewielka podstawka pod nadgarstek znacznie odciąża rękę i sprawia, że wielogodzinna praca jest możliwa bez żadnych problemów. Do wyboru mamy rozmiar S lub L. Aby dobrać odpowiedni rozmiar wystarczy wziąć w dłoń kartę kredytową. Jeśli dłoń jest mniejsza od karty, to wybieramy rozmiar S, a jeśli większa to wybieramy rozmiar L.
Zdjęcie: Envato Elements
Bartłomiej Mazurek
Bartłomiej Mazurek

Dziennikarz i fotograf. Miłośnik nowych technologii, a w szczególności sprzętu z logo nadgryzionego jabłka. W wolnych chwilach zajmuje się prowadzeniem mediów społecznościowych i graniem na konsoli.