Odpalasz silnik, a spod maski słychać nieprzyjemny pisk? Nie wolno go ignorować! To jeden z objawów ślizgającego się paska osprzętu silnika, zwanego czasem paskiem klinowym. Zobacz, jak naciągnąć pasek klinowy i kiedy kwalifikuje się on do wymiany.
Paska klinowego nie należy mylić z paskiem rozrządu – to dwie zupełnie inne rzeczy. Pasek rozrządu przenosi napęd z wału korbowego silnika na wałki mechanizmu rozrządu, więc o jakimkolwiek poślizgu nie może być mowy. Już niewielkie przesunięcie się paska może spowodować kolizję tłoków z zaworami silnika, co kończy się kosztowną naprawą.
Czym jest więc pasek klinowy? Jest to pasek napędzający osprzęt silnika, czyli pompę cieczy chłodzącej, alternator, pompę układu wspomagania kierownicy oraz sprężarkę klimatyzacji. We współczesnych silnikach powszechnie stosuje się paski wielorowkowe, spełniające tę samą funkcję.
Przeraźliwy pisk wydobywający się spod maski to typowy objaw luźnego paska klinowego. Najczęściej ma to miejsce jesienią i zimą, gdy duża wilgoć osadza się na kołach pasowych i zmniejsza przyczepność paska. Dodatkową przeszkodą jest niska temperatura, która stawia paskowi większy opór.
Przeczytaj także: Co ile wymiana rozrządu? Wszystko, co musisz wiedzieć o wymianie rozrządu
Nieprzyjemny pisk spowodowany ślizganiem się paska pojawia się głównie po uruchomieniu zimnego silnika, ale może pojawić się także w innych sytuacjach. W przypadku nadmiernie luźnego paska usłyszysz go także po włączeniu klimatyzacji, przy maksymalnym skręcie kół lub po obciążeniu układu elektrycznego, np. przy opuszczaniu elektrycznych szyb.
Innym symptomem świadczącym o ślizganiu się paska może być przygasanie świateł. Jeśli po włączeniu klimatyzacji lub przy skręcie kierownicą światła lekko przygasają, winowajcą może być ślizgający się pasek. Nie napędza wówczas alternatora z wystarczającą prędkością, co objawia się spadkiem napięcia. W tym momencie na zegarach ujrzysz czerwoną kontrolkę akumulatora. Podobną oznaką może być chwilowe zmniejszenie siły wspomagania kierownicy.
Ślizgający się pasek klinowy może w każdej chwili się zerwać. Na skutek tarcia o koło pasowe rozgrzewa się do dużych temperatur, parcieje, a w konsekwencji pęka. Jazda z zerwanym paskiem klinowym jest we współczesnych samochodach niemożliwa, więc ta pozornie błaha usterka może unieruchomić cię w trasie. Ponadto elementy zerwanego paska klinowego mogą dostać się do paska rozrządu, gdzie spowodują jeszcze większe spustoszenie.
Zanim zabierzesz się za to, jak naciągnać pasek klinowy, sprawdź, czy w twoim samochodzie nie ma napinacza. Jeśli w danym modelu zainstalowany jest automatyczny napinacz paska osprzętu, najpewniej oznacza to jego zużycie i konieczność wymiany.
W autach z ręcznym naciągnięciem paska klinowego pierwszym krokiem jest zlokalizowanie śrub: zabezpieczających i regulacyjnej. Poluzuj śruby blokujące napinacz, a następnie delikatnie dokręć śrubę regulującą naciąg paska. Następnie sprawdź, czy po przekręceniu kluczem paska klinowego wszystkie rolki poruszają się wraz z nim. Jeśli tak jest, zabezpiecz napinacz, dokręcając śruby mocujące. W razie dalszego piszczenia paska powtórz wszystkie czynności lub zdejmij pasek osprzętu silnika i sprawdź zużycie wszystkich podzespołów (paska, rolek, napinacza).
Uwaga! Piszczenie może być również objawem zbyt mocno naciągniętego paska rozrządu, wyeksploatowanego koła pasowego lub zatartego łożyska jednego z podzespołów!
Wiesz już, jak naciągnąć pasek klinowy. Co ile jednak należy go wymieniać? W odróżnieniu od paska rozrządu pasek klinowy nie podlega okresowym wymianom. Należy więc obserwować, czy nie występują objawy jego zużycia. Z czasem pasek wielorowkowy i klinowy parcieje, więc wszelkiego rodzaju pęknięcia i przetarcia kwalifikują go do natychmiastowej wymiany.