Data modyfikacji:

Jaki płyn hamulcowy wybrać?

Choć butelka płynu hamulcowego kosztuje ok. kilkunastu złotych, wielu kierowców nie wymienia go wcale. Panuje błędna opinia, że do prawidłowego działania układu hamulcowego wystarczy uzupełniać ewentualne braki płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Takie podejście jest niezwykle groźne. Dlaczego? Podpowiadamy, jakie znaczenie ma płyn hamulcowy, jaki płyn hamulcowy wybrać oraz jak często go wymieniać.

płyn hamulcowy

Dlaczego wymiana płynu hamulcowego jest tak ważna?

Podpowiadaliśmy już, jaki płyn chłodniczy wybrać. W dzisiejszym wpisie doradzimy, jaki płyn hamulcowy będzie najlepszym wyborem.

Zanim jednak będziemy się zastanawiać, jaki płyn hamulcowy wybrać, odpowiedzmy sobie na pytanie, dlaczego tak ważne jest, aby wiedzieć, co ile wymieniać płyn hamulcowy. Płyn hamulcowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny w samochodzie. Tymczasem można odnieść wrażenie, że nie poświęca się mu należytej uwagi i statystyczny kierowca znacznie częściej kontroluje stan oraz przebieg oleju silnikowego. Takie zaniedbanie może prowadzić do niezwykle groźnej sytuacji, z całkowitą utratą siły hamowania włącznie.

Jednym z powodów, dla których płyn hamulcowy powinien być wymieniany regularnie, jest jego higroskopijność. Oznacza to, że płyn hamulcowy mocno wchłania wilgoć przedostającą się do układu mikroszczelinami oraz „wyciąganą” z powietrza. Jeśli ilość wody w układzie będzie zbyt duża, oparty na glikolu płyn straci swoje właściwości. Efektem jest obniżenie temperatury wrzenia. Jeśli spadnie ona poniżej 150 stopni Celsjusza, mogą powstać tzw. korki parowe, obniżające skuteczność hamowania. W najbardziej ekstremalnych warunkach dojdzie do zagotowania płynu i utraty hamulców.

Warto też pamiętać, że zużyty płyn hamulcowy może przyspieszyć zużycie innych elementów układu hamulcowego. Wilgoć zebrana w przewodach hamulcowych przyspieszy korozję elementów, a drobne zanieczyszczenia mogą uszkodzić wrażliwe elementy, np. pompę układów ABS i ESP.

Jak sprawdzić stan płynu hamulcowego?

Podstawowa czynność, jaką należy musisz wykonywać regularnie, jest kontrola poziomu płynu hamulcowego. Jak sprawdzić poziom płynu hamulcowego? Naniesiona na zbiornik wyrównawczy skala MIN i MAX wyraźnie wskaże ci, czy w układzie znajduje się wystarczająca ilość płynu. Zbyt niski poziom może także informować o mocnym zużyciu klocków hamulcowych, więc przed dolewką warto to skontrolować.

Sam poziom płynu to jednak nie wszystko. Równie ważny jest jego stan. Jak sprawdzić zużycie płynu hamulcowego? Zrobisz to przy użyciu prostego testera. Miernik płynu hamulcowego kosztuje ok. 20-30 zł, jest wielokrotnego użytku i ułatwi ci ocenę zużycia. Wskazuje on procentowy udział wody w płynie i jeśli będzie jej więcej niż 2%, warto wymienić płyn na świeży. Pamiętaj też, że w pobliżu kół płyn hamulcowy może być jeszcze bardziej nawodniony niż przy zbiorniczku.

Uwaga! Zawsze używaj nowego, szczelnie zamkniętego płynu hamulcowego, nawet jeśli masz w garażu napoczętą butelkę. Raz otwarty płyn hamulcowy traci swoje właściwości i może być używany tylko do niewielkich dolewek.

Jaki płyn hamulcowy: rodzaje

Aby ułatwić kierowcom wybór odpowiedniego płynu hamulcowego, stosuje się kilka klas określających temperaturę wrzenia. O tym, jaki typ płynu hamulcowego musisz wybrać, dowiesz się z instrukcji samochodu lub emblematu na korku zbiorniczka wyrównawczego. Nie należy ich między sobą mieszać.

  • DOT3 – płyn hamulcowy starszego typu na bazie glikolu. Znajdziesz go m.in. w samochodach z lat 90. Temperatura wrzenia płynu świeżego to ok. 205°C, natomiast zawodnionego – 140°C.
  • DOT4 – podobnie jak płyn DOT3 jest oparty na eterach glikolu. Dzięki dodatkom uszlachetniającym charakteryzuje się jednak wyższą temperaturą wrzenia produktu suchego (co najmniej 230°C) oraz zawodnionego (ok. 150°C).
  • DOT5 – nowszy typ płynów hamulcowych. Powstaje na bazie olejów silikonowych. Dzięki temu, że nie zawiera glikolu, nie jest higroskopijny. Płynu hamulcowego DOT5 nie wolno mieszać z płynami typu DOT3, DOT4 czy DOT5.1.
  • DOT5.1 – unowocześniony płyn typu DOT4. Jego bazą jest glikol, jednak zawiera również modyfikatory obniżające higroskopijność. Temperatura wrzenia świeżego produktu to ok. 260°C.

Przeczytaj również: Co ile wymiana rozrządu? Wszystko, co musisz wiedzieć o wymianie rozrządu

Jaki płyn hamulcowy wybrać? To ma znaczenie

Wiesz już, jak sprawdzić płyn hamulcowy. Sprawdźmy teraz, na co zwracać uwagę przy zakupie. Jaki płyn hamulcowy wybrać?

  • Temperatura wrzenia – informuje o tym, w jakiej temperaturze wrze świeży płyn hamulcowy. Im wyższa temperatura wrzenia, tym lepiej.
  • Temperatura wrzenia płynu nawodnionego – temperatura wrzenia zużytego płynu hamulcowego. Im wyższa, tym lepiej.
  • Stężenie rozpuszczalnika – dobrej jakości płyn hamulcowy powinien zawierać 70-80% glikolu.
  • Lepkość kinetyczna – zbyt duże opory płynu hamulcowego obniżą szybkość reakcji hamulca.
  • Środki smarne – zapobiegają zatarciu elementów układu hamulcowego.
  • Inhibitory – powstrzymują korozję metalowych elementów.

Co ile wymiana płynu hamulcowego?

Wymiana płynu hamulcowego nie jest skomplikowana i można jej dokonać we własnym garażu. Jest jednak dość czasochłonnym zajęciem, gdyż wymaga zdejmowania kół, dlatego warto wymienić płyn np. w czasie sezonowej zamiany opon lub podczas zakładania nowych klocków i tarcz hamulcowych. Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Mimo że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, przyjmuje się, że okres pomiędzy wymianami nie powinien być dłuższy niż 2 lata lub 40-60 tys. km. Warto jednak w tym czasie kontrolować stan płynu hamulcowego, zwłaszcza jeśli poruszasz się w niesprzyjających warunkach terenowych i atmosferycznych. Szczegółowe interwały wymian płynu hamulcowego znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu.