Data publikacji:

Jaki skuter 125 do miasta? Przegląd wad i zalet

Skuter to w dużych miastach idealna alternatywa dla samochodu. Omija korki równie sprawnie jak rower, jednak w czasie dojazdu do pracy nie zafunduje ci plam potu i zadyszki. Mankamentem skuterów o pojemności 50 cm3 była maksymalna prędkość do 45 km/h. Skutery 125 rozwiną znacznie więcej – nawet ponad 100 km/h. Zobacz, jaki skuter 125 do miasta wybrać.

jaki skuter 125

Kto może jeździć skuterem 125?

Tak duże zainteresowanie skuterami o pojemności 125 cm3 nie byłoby możliwe, gdyby nie nowelizacja przepisów z 24 sierpnia 2014 roku. To od tego momentu kierowcy posiadający prawo jazdy kat. B minimum od 3 lat, mogą bez żadnych dodatkowych kursów i egzaminów prowadzić motocykle 125.

Warunkiem jest jednak to, że moc pojazdu nie może przekraczać 11 kW (15 KM), natomiast stosunek mocy do masy nie może być wyższy niż 0,1kW/kg. Oznacza to, że motocykl o maksymalnej dopuszczonej mocy (11 kW) musi ważyć nie więcej niż 110 kg.

Zarówno moc pojazdu, jak i jego masę znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym. W praktyce normy te spełnia większość motocykli i skuterów dopuszczonych do ruchu drogowego (z wyjątkiem nielicznych modeli wyposażonych w silnik dwusuwowy). Pamiętaj, że w czasie kontroli drogowej ważny jest wpis w dowodzie, nie faktyczna waga motocykla.

Zalety skutera 125 do miasta

Najczęściej wymienianą zaletą skutera jest możliwość legalnego omijania korków, co w dużych miastach daje sporą przewagę nad samochodem czy komunikacją miejską. Warto jednak wiedzieć, że korzyści z posiadania skutera 125 jest znacznie więcej. W większości miast jednoślady nie podlegają opłatom parkingowym, a i znalezienie miejsca dla niewielkiego skutera jest znacznie prostsze.

Nie można także zapomnieć o niskich kosztach utrzymania skutera 125. Nowoczesne jednoślady palą w ruchu miejskim ok. 3 litrów benzyny, a roczne koszty OC są kilkukrotnie niższe niż w przypadku samochodów, nawet tych niewielkich. Same skutery mają nad motocyklami 125 tę przewagę, że nie wymagają nauki obsługi sprzęgła oraz biegów. Są wyposażone w sprzęgło odśrodkowe oraz wariator, więc cała filozofia ogranicza się do przekręcenia manetki gazu.

Jaki skuter 125 wybrać?

Najtańsze skutery 125 na rynku znajdziesz już za około 5 tys. zł. Zazwyczaj są to niewielkie modele, przystosowane raczej do silnika o pojemności 50 cm3.

Jakie mają plusy? Oprócz ceny jest to także niewielka waga oraz łatwość manewrowania skuterem. Z tego względu są to modele chętnie wybierane przez osoby starsze lub o drobnej budowie ciała. Lekki skuter bez trudu można wtoczyć na krawężnik, wnieść po schodach czy zapakować na pakę samochodu.

Musisz jednak pamiętać, że niska cena pociąga za sobą kilka kompromisów. Materiały użyte do budowy tanich skuterów nie są najlepszej jakości. Sporym minusem są zazwyczaj hamulce, często bębnowe, które pełnią raczej funkcję spowalniaczy.

Skuter retro do miasta

Jaki skuter 125 pozwoli ci się wyróżnić w tłumie? Jeżeli zależy ci na doskonałym stylu, możesz wybrać skuter retro wzorowany na legendarnej Vespie. Stylistyka miejskich skuterów sprawia, że świetnie pasują nie tylko do stroju motocyklowego, ale i garnituru. Mimo nawiązaniom do skuterów sprzed połowy wieku są one pełne nowoczesnej technologii, więc bardzo łatwe w obsłudze.

Skutery 125 retro zazwyczaj nie mają zbyt dużego kufra, a minimalistyczny przód nie chroni przed wiatrem. To świetna i modna propozycja do miasta, która pozwoli ci wyróżnić się w tłumie. Jeśli zamierzasz korzystać ze skutera na co dzień, lepiej sprawdzi się model z poniższej kategorii.

Jaki skuter 125 na małe i duże dystanse?

Pojemny kufer, obszerna kanapa z oparciem, dużo miejsca na nogi, mocno zabudowany kokpit – duże skutery miejskie 125 to kwintesencja wygody. Doskonale chronią przed wiatrem, lekkim deszczem, a nawet długodystansowa jazda jest w pełni komfortowa.

Wszystko dzięki ergonomicznej pozycji za kierownicą oraz wysoko sięgającym owiewkom, które osłaniają całe ciało. Obszerna kanapa zapewni wygodę nie tylko kierowcy, ale i pasażerowi. Jeżeli się zastanawiasz, jaki skuter 125 zadba o twoją wygodę, to sięgnij po duże i komfortowe modele.

Przewaga dużych skuterów miejskich tkwi także w ich pojemności. Mają bardzo pojemny kufer pod kanapą, mieszczący dwa kaski, a także kilka mniejszych schowków na drobiazgi. Po doposażeniu największego skutera 125 w boczne sakwy i kufer centralny otrzymasz także jednoślad na mniejsze i dłuższe wyprawy turystyczne. Spore znaczenie mają koła o dużej średnicy – znacznie lepiej wybierają w nawierzchni dziury, studzienki kanalizacyjne czy tramwajowe tory.

Jakie solidne skutery 125? Włoskie i japońskie

Cenisz sobie najwyższą jakość, trwałość oraz maksymalne osiągi? Wybierz skuter 125 popularnych marek japońskich lub włoskich, np. Yamaha, Suzuki, Honda czy Piaggio. To głównie silniki markowych skuterów osiągają maksymalną moc 15 KM. Nie można zapomnieć o tym, że skutery 125 cenionych producentów wolniej tracą na wartości.

Skuter 125 do miasta: czy warto?

Czy zakup skutera 125 do miasta ma sens? Odpowiedź na to pytanie zależy od kilku czynników. Opłacalność wynika m.in. z liczby pokonywanych kilometrów, dostępnych alternatyw czy natężenia ruchu w danym mieście. Może się okazać, że skuter pozwoli ci zaoszczędzić mnóstwo czasu, a jego zakup zwróci się w stosunkowo krótkim czasie.

Nie bez znaczenia są względy ekologiczne i lifestylowe. Skuter generuje mniejsze obciążenie dla środowiska, a możliwość ominięcia korków gwarantuje stały czas dojazdu w konkretne miejsca. Jeśli więc nie lubisz tracić czasu i prowadzisz szybki tryb życia, skuter 125 może być idealną inwestycją.

Ostatnim punktem, który trzeba wziąć pod uwagę, jest tolerancja na złe warunki pogodowe. Kupując skuter 125, musisz liczyć się z opadami deszczu, niską temperaturą i innymi niedogodnościami (np. liśćmi zalegającymi na drogach, kałużami, gołoledzią, nieodgarniętym śniegiem). Jeśli jesteś w stanie momentami zacisnąć zęby, ze skutera 125 można korzystać nawet przez cały rok.

Przeczytaj także:

Autor: Szymon Sonik