Data modyfikacji:

Jaki teleobiektyw wybrać do aparatu? 

Teleobiektywy do aparatów są świetnym wyborem, ponieważ oferują duże przybliżenie bez straty na jakości. Zastanawiasz się, jakie szkło będzie dla ciebie najlepszym wyborem? Sprawdź nasz poradnik!

teleobiektyw

Czym charakteryzuje się teleobiektyw? 

Teleobiektywy w dużym uproszczeniu pozwalają na uchwycenie wielu elementów z większej odległości. Długość ogniskowej jest większa niż długość samego obiektywu. W ten sposób można dostrzec obiekty, które są od nas oddalone.

Warto wiedzieć, że teleobiektywy oferują mniejszy kąt widzenia, dlatego zdecydowanie lepiej sprawdzają się w sytuacjach, gdy chcemy skupić się na konkretnej osobie, przedmiocie czy detalach. W fotografii architektury czy krajobrazowej taki obiektyw raczej nie sprawdzi się najlepiej, ponieważ nie będzie w stanie uchwycić większego obszaru. Teleobiektywy są bardzo chętnie wykorzystywane w fotografii sportowej.

Sprawdź również: Jaki obiektyw do portretów, a jaki do krajobrazów?

Obiektyw zmiennoogniskowy czy stałoogniskowy? 

Obiektywy zmiennoogniskowe cieszą się ogromną popularnością, ponieważ pozwalają na zmianę odległości ogniskowania bez konieczności zmiany miejsca. W przypadku obiektywów stałoogniskowych, jak sama nazwa wskazuje, nie możemy zmieniać jej wartości. Plusem jest to, że taka konstrukcja może wpuścić więcej światła, co przydaje się podczas fotografowania koncertów, a także imprez, gdzie oświetlenie nie jest najlepsze.

Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która wskaże na to, który obiektyw jest lepszy. Jeśli szukasz czegoś uniwersalnego, to zmiennoogniskowa konstrukcja raczej będzie dla ciebie. Stałoogniskowe obiektywy są dla fotografów, którzy cenią sobie dużą jasność oraz lepszą ostrość na pełnych wartościach przysłony.

Jaki teleobiektyw wybrać?

Zakres ogniskowej

Jest niezwykle istotny, ponieważ to od niego zależy, z jak dużej odległości będzie można uchwycić poszczególne elementy. W obiektywach zmiennogniskowych zakres wynosi najczęściej:

  • 55 mm – 300 mm 
  • 70 mm – 200 mm 
  • 75 mm – 300 mm 
  • 100 mm – 400 mm
  • 200 mm – 500 mm 
  • 150 mm – 600 mm 

W przypadku obiektywów stałoogniskowych na rynku znajdziemy szkła o następujących ogniskowych:

  • 85 mm
  • 105 mm 
  • 135 mm 
  • 200 mm 
  • 400 mm 
  • 500 mm 
  • 600 mm 
  • 800 mm 

Światło teleobiektywu

To ono warunkuje, jak dużo światła można wpuścić do matrycy. W tańszych teleobiektywach zmiennoogniskowych wartość światła zmienia się w zależności od ogniskowej. W specyfikacji znajdziemy informację o tym, jakie światło jest na poszczególnych ogniskowych. W droższych modelach światło jest stałe i zazwyczaj wynosi F/4 lub F/2.8. Im jaśniejszy obiektyw, tym lepiej. Jednak takie konstrukcje zazwyczaj są dużo droższe.

W przypadku obiektywów stałoogniskowych konstrukcja pozwala na zastosowanie dużych wartości przysłony takich jak F/1.2, F/1.4, F/1.8 czy F/2.0.

Stabilizacja

Przyjęło się, że długość czasu naświetlania powinna odpowiadać ogniskowej obiektywu. W słabych warunkach oświetleniowych zastosowanie krótszego czasu otwarcia migawki może sprawić, że zdjęcie będzie zbyt ciemne. Zbyt długie naświetlanie to z kolei ryzyko poruszonej fotografii.

Stabilizacja obrazu to specjalny mechanizm, który ma za zadanie zapobiegać powstawaniu drgań. Dzięki temu nawet na krótszym czasie naświetlania będziesz w stanie wykonać ostre zdjęcie. Niestety, ale często do szkła ze stabilizacją trzeba dopłacić.

Jakość wykonania

Jest niezwykle ważna. Metalowy bagnet oraz obudowa chronią przed uszkodzeniami. Jeśli zamierzasz fotografować w trudnych warunkach, to sprawdź, czy obiektyw został uszczelniony. Wówczas robienie zdjęć w deszczu czy trudnych warunkach pogodowych nie będzie sprawiało większego problemu.

Ile trzeba zapłacić za teleobiektyw? 

Teleobiektywy dla amatorów kosztują od około 400 złotych do mniej więcej 2000 złotych. Niższa cena jest spowodowana zwykle nieco gorszą optyką, a także zmiennym światłem.

W droższych modelach mamy światło stałe, które często jest bardzo jasne i wynosi f/2.8. Za takie teleobiektywy należy zapłacić od 3000 złotych. Wersje ze stabilizacją są droższe i ich ceny mogą sięgać nawet 7000-8000 złotych.

Polecane teleobiektywy do aparatów fotograficznych 

Canon 70-200 F/4L 

Jeden z chętniej wybieranych teleobiektywów charakteryzuje się doskonałym stosunkiem jakości do ceny. Charakterystyczna dla serii L optyka zapewnia perfekcyjną ostrość na każdej wartości przysłony. Dodatkowo producent zastosował silnik USM, który charakteryzuje się dużą niezawodnością.

Sigma S 70-200 F/2.8 DG OS HSM 

Sigma Sport z ogniskową 70-200 i światłem f/2.8 sprawdzi się podczas fotografowania rozgrywek sportowych, jak i koncertów. Autorski system stabilizacji znakomicie spisuje się przy krótszych czasach naświetlania. Producent zadbał również o świetną optykę, która przekłada się na perfekcyjną ostrość. Całość dopełnia szybki silnik HSM.

Tamron 70-300 F/4-5.6 Di LD Macro 

Budżetowy obiektyw jest idealny dla osób, które poszukują drugiego szkła do swojej kolekcji. Mocną stroną tego modelu jest funkcja macro, która doskonale sprawdza się przy fotografowaniu natury. Światło również jest bardzo dobre, choć na 300 mm lepiej fotografować w dobrych warunkach oświetleniowych. Ten teleobiektyw z pewnością sprawdzi się w dobrym aparacie fotograficznym dla amatora.

Nikkor AF-S 70-200 F/2.8 

Jeżeli szukasz solidnego teleobiektywu do swojego aparatu Nikona, to obok tego modelu nie możesz przejść obojętnie. Najnowszy system stabilizacji charakteryzuje się doskonałą redukcją drgań, która pozwala na czterokrotnie dłuższe otwarcie migawki.

Do fotografowania dynamicznych scen przygotowano tryb Sport, który ma za zadanie utrzymać ostrość. Sam autofokus również został dopracowany, przez co nie myli się on nawet w słabych warunkach oświetleniowych. Tak naprawdę ten model ma wszystko, czego oczekuje wymagający fotograf.

Tamron SP AF 150-600 mm G2 f/5.0 - f/6.3 

Ogniskowa w zakresie 150 mm – 600 mm to wybór fotografów przyrody czy zwierząt. Dzięki takiemu przybliżeniu będziesz mógł polować na kadry z ukrycia. Stabilizacja ma trzy tryby które można dopasować do konkretnej sytuacji.

Silnik USD jest niezwykle czuły i reaguje na obiekty niemal natychmiast. Zastosowana powłoka soczewki jest odporna na wilgoć, co wpływa lepiej na czyszczenie. Producent zapewnia, że teleobiektyw jest odporny na działanie kurzu, wilgoci czy odcisków palców.

Canon 55-250 mm f/4-f/5.6 

To jeden z najbardziej uniwersalnych obiektywów na rynku. Ogniskowa w zakresie 55 mm – 250 mm sprawdzi się na wakacyjnych wyjazdach, a także spacerach z aparatem. Silnik STM działa bardzo płynnie, natomiast stabilizacja obrazu dba o to, aby kadry nie były poruszone.

Sam obiektyw jest bardzo lekki, ponieważ waży tylko 375 gramów. Jakość obrazu jest niezła, co powinno przełożyć się na świetne kadry. Za około 1000 złotych to doskonały wybór!

Autor: Bartłomiej Mazurek