Data publikacji:

Jakie klocki hamulcowe do roweru? 

Rowerowe klocki hamulcowe nie należą do najdroższych elementów jednośladu. Mimo to wymieniane są przez rowerzystów zbyt rzadko, często dopiero po całkowitym zaniku hamowania. Kiedy wymieniać klocki hamulcowe oraz jakie klocki wybrać? Wyjaśniamy, jak dobrać klocki hamulcowe do roweru. 

jakie klocki hamulcowe do roweru

Zużyte klocki hamulcowe – kiedy je wymieniać? 

Jak często należy wymieniać klocki w rowerze? To nieco podchwytliwe pytanie, bowiem żywot klocków hamulcowych jest bardzo różny. Klocki w rowerze miejskim mogą działać bez zarzutu przez wiele lat, natomiast użytkowane podczas wyścigu XC – zużyć się po kilku kilometrach ostrej jazdy. Nie bez przyczyny uczestnicy maratonów gravelowych zabierają ze sobą nawet kilka kompletów okładzin hamulcowych. 

Najskuteczniejszym sposobem na ocenę klocków hamulcowych jest więc regularne sprawdzanie grubości okładzin. Na większości modeli znajdziesz oznaczenia, które informują o zużyciu. Możesz również zauważyć zmianę podczas jazdy, np. głośne skrzypienie, szarpanie lub pogorszoną modulację. Trzeba jednak podkreślić, że klocki mogą się zużyć nawet podczas jednego długiego zjazdu. Gdy zostaną przegrzane, ich powierzchnia staje się lustrzana i śliska, przez co nie spełnia swojego zadania. Oczywiście można spróbować je wyszlifować, ale zalecamy zakup nowych okładzin. 

Rodzaje klocków hamulcowych 

Każdy rodzaj hamulców wymaga dopasowania innych klocków hamulcowych, dlatego pierwszym zadaniem jest poznanie systemu hamulcowego w rowerze. Najpopularniejsze obecnie hamulce rowerowe to hamulce tarczowe (mechaniczne i hydrauliczne), V-brake i szosowe hamulce szczękowe. W starszych rowerach miejskich i górskich można również spotkać hamulce cantilever, które zostały wyparte przez nowocześniejsze rodzaje. 

Oprócz tego w hamulcach szczękowych, np. szosowych, stosowane są klocki z wymienną okładziną. Wykonane są z metalu i w zamyśle służą do wielokrotnego użytku. Zamiast całego klocka wymienia się sam wkład z okładziną, podobnie jak w hamulcach tarczowych. Do zalet tego systemu należy nie tylko oszczędność czasu, ale i prostota wymiany. Wysunięcie starej okładziny, włożenie nowej i krótka regulacja hamulców to dosłownie kilka minut pracy. 

Materiały okładzin klocków hamulcowe – co warto o nich wiedzieć? 

Klocki żywiczne  

Charakteryzują się dobrą reakcją na klamkę hamulca nawet bez wcześniejszego rozgrzania. Są niedrogie i wykonuje się je z organicznych surowców, najczęściej z naturalnej lub syntetycznej żywicy. Dla wzmocnienia siły hamowania i poprawienia trwałości dodaje się czasem opiłków metalów lub innych tworzyw. Klocki żywiczne są jednak wrażliwe na przegrzanie, dlatego w terenie górskim, pełnym długich zjazdów, mogą stracić swoje właściwości. Są optymalnym wyborem do rowerów miejskich, trekkingowych, crossowych oraz innych użytkowanych w celach rekreacyjnych.  

Klocki metaliczne  

Znacznie wytrzymalszą alternatywą są klocki metaliczne, stosowane głównie w hamulcach tarczowych. Są trwalsze i osiągają wyższą skuteczność, jednak dopiero po rozgrzaniu. Z tego powodu najlepiej sprawdzają się w warunkach częstego i długiego hamowania, np. podczas zjazdów. Klocki metaliczne mają także lepsze parametry w trudnych, błotnistych i wilgotnych warunkach, dlatego stosowane są m.in. w MTB i downhillu. 

Klocki półmetaliczne  

Hybrydowe klocki hamulcowe łączą zalety obu powyższych rozwiązań. Z jednej strony zapewniają szybką reakcję na hamowanie, z drugiej zaś nie pogarszają swoich właściwości na fragmentach trasy wymagających długiego hamowania. Mają też bardzo dobrą modulację, co oznacza, że łatwo dobrać odpowiednią siłę hamowania. Z uwagi na uniwersalność często wykorzystuje się je w rowerach przełajowych, gravelowych czy szosowych.  

Klocki do karbonowych obręczy kół  

Nowoczesne koła karbonowe współpracują najczęściej z hamulcami tarczowymi, jednak jeśli muszą współdziałać z klasycznymi hamulcami szczękowymi, dobierz dedykowane okładziny. Wynika to z faktu, że obręcze z włókna węglowego nie pochłaniają ciepła tak dobrze, jak aluminium, a wysoka temperatura kół mogłaby doprowadzić do pęknięcia dętki. 

Jakie klocki hamulcowe do roweru wybrać? 

Rodzaj klocków hamulcowych powinien być dobrany przede wszystkim na podstawie sposobu użytkowania roweru. Osoby jeżdżące w trudnych, górskich warunkach, docenią klocki metaliczne i półmetaliczne, które nie niszczą się podczas dynamicznej jazdy. Odbija się to oczywiście na szybszym zużyciu tarcz hamulcowych, jednak same klocki wytrzymują nawet wysokie temperatury. Jeśli szukasz niezawodnego kompletu do jazdy sportowej, jest to optymalny wybór. 

W rowerach używanych sporadycznie, do dojazdów czy rekreacji, dobrze sprawdzą się natomiast klocki żywiczne. Są proste w obsłudze, zapewniają szybką reakcję, a ich trwałość nie ma większego znaczenia. Używane w suchych warunkach mogą wytrzymać nawet kilka lat sporadycznej jazdy. Warunkiem zadowolenia z nich jest jednak wybór sprawdzonego modelu, najlepiej od znanego producenta. Tanie klocki hamulcowe wykonane są często z twardego materiału, który nie zapewnia odpowiedniej siły hamowania. 

Docieranie klocków hamulcowych 

Nowo założone klocki hamulcowe wbrew pozorom mogą okazać się mniej skuteczne niż te zużyte, dopiero co zdjęte. Wynika to z prostego faktu – muszą się ułożyć i dotrzeć. Warto przyspieszyć ten proces, rozpędzają się kilkanaście razy do prędkości ok. 20-25 km/h i hamując do prędkości pieszego. Jak zaleca Lennard Zinn, autor bestsellerowego poradnika dotyczącego obsługi roweru, należy hamować stanowczo, ale nie z całej siły. Dzięki temu klocki zaczną współpracować z obręczą lub tarczą w pełni już na pierwszej przejażdżce rowerowej. 

Autor: Szymon Sonik