Japońskie marki samochodów cieszą się w Polsce sporym zainteresowaniem. Uznawane są za wyjątkowo trwałe, niezawodne i bezproblemowe. Dodatkowym plusem zakupu japońskiego auta jest zazwyczaj niewielka utrata wartości i łatwa odsprzedaż. Choć niektóre modele mają łatkę topornych i mało wyrazistych, gama samochodów o japońskim rodowodzie jest bardzo szeroka. Oto najpopularniejsze marki japońskich aut oraz produkowane obecnie modele.
Zdecydowanie najpopularniejszą i najpotężniejszą japońską marką samochodów jest Toyota. Przedsiębiorstwo założone przez Sakichiego Toyotę początkowo trudniło się branżą tekstylną, jednak w 1933 roku rozszerzono działalność o dział samochodów. Dziś cenione jest przede wszystkim za wyjątkową niezawodność aut, czego dowodem są wysokie lokaty w rankingach bezawaryjności.
W trakcie długiej historii marki powstało wiele przełomowych i kultowych modeli, m.in. kompaktowa Corolla, terenowy Land Cruiser czy sportowe coupe Celica i Supra. Kamieniem milowym było jednak zaprezentowanie w 1997 roku hybrydowego modelu Prius, który spopularyzował hybrydowy napęd na szeroką skalę. Dziś w gamie Toyoty można znaleźć hybrydowe silniki również w innych modelach, m.in. Yaris, RAV4, Corolla, C-HR, Camry oraz Highlander.
Mazda to marka japońskich aut, która nie boi się iść pod prąd. Jako jedna z niewielu oparła się trendowi downsizingu i rozwijała technologię silników wolnossących. Przez długie lata rozwijała silniki Wankla, w których zamiast tłoków pracuje obrotowy rotor. Ciekawostką są także benzynowe silniki Skyactiv, które w pewnych warunkach mogą przejść na zapłon samoczynny znany z napędu diesla.
Filozofią marki jest hasło „zoom-zoom” oznaczające przyjemność z jazdy. Wraz z dewizą Jinba Ittai, czyli „jednością jeźdźca z koniem” realizowana jest m.in. w takich modelach jak MX-5 i RX-8.
Niechlubną cechą wielu modeli Mazdy jest jednak kiepskie zabezpieczenie antykorozyjne, a Mazda 6 I generacji w wielu rankingach została uznana za najbardziej rdzewiejący model XXI wieku. Współcześnie produkowane generacje w dużym stopniu wyeliminowały ten problem, choć w dalszym ciągu próżno szukać zabezpieczeń rodem z modeli Audi.
Historia Suzuki rozpoczyna się w 1909 roku założeniem przedsiębiorstwa produkującego krosna tkackie. Na pierwszy seryjny samochód trzeba poczekać jednak do 1955 roku. Model Suzulight wyposażony był w dwusuwowy silnik o pojemności 360 cm3 i mocy 16 KM.
Dużym sukcesem marki okazywały się niewielkie modele nawiązujące do popularnych w Japonii kei carów. Dostawczy model Carry czy terenowy Jimny na pierwszy rzut oka wyglądały niecodziennie, ale doskonale sprawdzały się w gęstym ruchu. Inne rozpoznawane modele Suzuki to m.in. Swift, Vitara oraz Ignis, które idealnie sprawdzą się jako małe auta miejskie.
Mówisz Honda, myślisz – wysokoobrotowe silniki z układem VTEC. Ten system sterowania zaworami pozwala osiągnąć wysoką moc z niewielkiej pojemności silnika benzynowego i jest dobrą alternatywą dla turbodoładowania. Dzieje Honda Motor Company rozpoczynają się jednak 40 lat przed wprowadzeniem układu VTEC, czyli w 1948 roku.
Pierwszym produkowanym pojazdem był motocykl Dream D-Type wyposażony w dwucylindrowy silnik 98 cm3 o mocy 3 KM. Motocyklowe silniki wykorzystywane były zresztą w późniejszych samochodach, np. S360 i S500.
Prawdziwym przełomem było jednak wyprodukowanie modelu, którego kolejne generacje produkowane są do dziś – Civic. Produkcja niewielkiego auta rozpoczęła się w 1972 roku, a już 4 lata później z taśmy zjechał milionowy egzemplarz. Współcześnie produkowane modele Hondy to m.in. Jazz, Civic, CR-V, HR-V, NSX i elektryczny model Honda e.
Wśród popularnych marek japońskich samochodów nie mogłoby braknąć Nissana. Protoplastą marki jest model DAT, którego nazwa wywodzi się od pierwszych liter nazwisk konstruktorów: Kenjiro Dena, Rokuro Aoyamy i Meitaro Takeuchiego. Nawiązywała ona także do słowa „datto” oznaczającego biegnącego zająca. Zmodyfikowana nazwa Datsun funkcjonowała aż do 1983 roku, gdy zastąpiono ją marką Nissan, wcześniej zarezerwowaną dla ciężarówek.
Obecnie 43,4% akcji Nissana należy do koncernu Renault, co przejawia się unifikacją wielu modeli lub rozwiązań technicznych. Obecnie produkowane modele to m.in. Micra, Juke, Leaf, X-Trail, Navara, GT-R i Qashqai. Ten ostatni w dużym stopniu przyczynił się do popularyzacji niezwykle modnego dziś segmentu samochodów – SUV-ów. Jeżeli zastanawiasz się, jakiego SUV-a kupić, sprawdź ofertę japońskiego producenta.
Ta japońska marka samochodów produkuje też samoloty i urządzenia przemysłowe. Miłośnikom motoryzacji znana jest jednak z rajdowych modeli Subaru Imprezy, napędu 4x4 oraz silników typu bokser. W języku japońskim słowo „subaru” oznacza plejady, czego odzwierciedleniem jest logo marki. Obecnie produkowane modele Subaru to: BRZ (bliźniak Toyoty GT86), Impreza, Forester, Legacy, Levorg, Outback, WRX i XV.
Ostatnią marką w zestawieniu japońskich producentów samochodów jest Mitsubishi. To autor pierwszego japońskiego silnika wysokoprężnego (1931) oraz pierwszego japońskiego auta z napędem na cztery koła (PX33 – 1936). Kolejne modele osobowe wprowadzono jednak dopiero po długiej przerwie, w 1959 roku. Model 500 zaprojektowano z myślą o Narodowym Planie Samochodowym, mającym na celu opracowanie niedrogiego i łatwo dostępnego samochodu.
Sukces małych aut pozwolił marce na powrót do produkcji dużych i luksusowych modeli, np. Debonair. Do największych hitów sprzedażowych należy m.in. model Galant, który doczekał się aż 9 generacji, a jego produkcję zakończono dopiero w 2012 roku. We współczesnej gamie Mitsubishi znajdziesz modele: ASX, Eclipse Cross, Outlander, L200 i Space Star.