Fotografowie często używają pojęcia „jasność obiektywu”, co dla wielu osób nie do końca jest zrozumiałe. W naszym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest jasność obiektywu, a także jak ją efektywnie wykorzystać.
Maksymalnie otwarty otwór przysłony określa jasność obiektywu. Wielkość otworu wpływa na ilość wpuszczanego do matrycy światła, co przy fotografowaniu ma ogromne znaczenie.
Jak rozróżnić, czy rodzaje obiektywów są jasne czy ciemne? Tutaj z pomocą przychodzą wartości określane przez producentów aparatów i obiektywów fotograficznych. Im mniejsza wartość przysłony, tym jaśniejszy obiektyw. Wysoka wartość sprawia, że światła wpada mniej, dlatego obiektyw uznawany jest za ciemny.
Na rynku fotograficznym za najjaśniejsze uważamy obiektywy z przysłoną od f/1.2 do f/2.8. Szkła ze światłem f/3.5, f/4 czy f/5 należą do grupy ciemniejszych szkieł. Oczywiście nie oznacza to, że przy ich pomocy nie da się wykonać dobrego zdjęcia.
Jasność obiektywu wpływa przede wszystkim na ekspozycję. Maksymalnie otwarty otwór przysłony powoduje, że konieczne jest skorygowanie jasności poprzez ustawienie krótkiego czasu naświetlania i obniżenie wartości ISO.
Warto jednak pamiętać, że niskie wartości przysłony, takie jak f/1.2, f/1.4, f/1.8, oferują małą głębię ostrości. To oznacza, że obszar pozostający w polu ostrości jest dużo mniejszy. Chętnie korzystają z tego fotografowie portretowi, którzy chcą odciąć fotografowany obiekt od reszty tła. Z tego powodu wybierają jaśniejsze szkła, aby rozmycie było możliwie jak największe.
Przeczytaj także, jak wybrać obiektyw makro
Rozmyte tło w fotograficznym języku określane jest jako bokeh. Jasny obiektyw może nadać zdjęciom niepowtarzalny klimat i rozmyć to, co nam nie do końca pasuje. Ciekawe efekty można uzyskać w nocy, kiedy to światła zamieniają się w niewielkie kółeczka.
Pamiętaj jednak, że na małą głębię ostrości wpływ ma również ogniskowa obiektywu. Im większa, tym większe rozmycie tła na niskich wartościach przysłony. Dla przykładu, korzystając z przysłony f/1.4, w obiektywie 24 mm, rozmycie tła będzie mniejsze niż w obiektywie 50 mm ustawionym na tej samej wartości.
Przy zdjęciach, w których chcemy pokazać szerszy kadr i więcej obiektów, warto domknąć przysłonę. To sprawi, że obszar będzie wyraźny. Czasami nie da się uzyskać ostrości w pełnym kadrze, dlatego stosuje się takie techniki jak Focus Stacking, polegający na łączeniu kilku fotografii o różnych punktach ostrości.
Jasne obiektywy sprawdzą się nie tylko w fotografii portretowej, ale również przy fotografowaniu produktów, sesji okolicznościowych czy rozmaitych imprez, gdzie warunki oświetleniowe nie należą do najlepszych. W swojej torbie warto mieć przynajmniej jedno takie szkło.
Warto wspomnieć, że obiektywy stałoogniskowe są jaśniejsze niż zmiennoogniskowe. W popularnych stałkach maksymalny otwór przysłony może wynosić f/1.2 lub f/1.4. W zoomach, czyli obiektywach zmiennogniskowych, maksymalny otwór przysłony wynosi f/2.8, choć powoli na rynku pojawiają się modele ze światłem f/2.0.&
Ceny jasnych obiektywów zaczynają się od około 500 złotych i mogą sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Wszystko jest uzależnione od konkretnej marki, zastosowanej optyki, a także silnika autofokusa odpowiadającego za ustawianie ostrości. Nawet najtańsze jasne obiektywy potrafią dostarczyć dobrą jakość i sprawić, że zdjęcia będą wyglądały profesjonalnie.
Ten obiektyw można uznać za kultowy, ponieważ sięga po niego ogromna rzesza fotografów. Światło f/1.8 zapewnia ładny bokeh, natomiast silnik STM poradzi sobie z ustawieniem ostrości nawet w nieco trudniejszych warunkach. Sama konstrukcja jest złożona z 6 elementów w 5 grupach, co przekłada się na bardzo dobrą ostrość. To lekki i bardzo poręczny obiektyw idealny dla wielu fotografów!
To kolejny jasny obiektyw chętnie wybierany przez fotografów ślubnych. Szczególnie dobrze współpracuje on z pełnoklatkowymi aparatami. Autorski silnik HSM jest nie tylko cichy, ale precyzyjnie ustawia ostrość niezależnie od sytuacji.
Do budowy obiektywu wykorzystano układ 13 soczewek ułożonych w 8 grupach. To przekłada się na niespotykaną dotąd ostrość już od przysłony f/1.4. Jeśli szukasz uniwersalnego szkła z dobrym światłem, to Sigma 35 Art jest znakomitym wyborem.
Ten obiektyw może stanowić niemałą konkurencję dla wielu stałoogniskowych. Ze światła f/2.8 możemy korzystać na wszystkich ogniskowych, dlatego nie trzeba martwić się o gorszą jakość fotografii.
Precyzyjnie ustawiana ostrość jest zasługą silnika DDSSM, który minimalizuje wytwarzany ruch i sprawia, że wszystkie zdjęcia są idealnie ostre. Przysłona 9-listkowa powoduje, że bokeh wygląda rewelacyjnie. Obok tego obiektywu nie można przejść obojętnie!
Kolejny świetny obiektyw przeznaczony do aparatów z matrycą micro 4/3. Mimo kompaktowych rozmiarów udało się zmieścić 14 soczewek w 9 grupach. Przysłona ma 7 listków, co również wpływa na ładny bokeh.
Ciekawie prezentuje się sprzęgło manualnego ostrzenia, które pozwala na błyskawiczną zmianę punktu ostrości. Całość dopełnia cichy silnik autofokusa. Jeśli szukasz jasnego obiektywu zmiennoogniskowego, to ten cię nie zawiedzie!