Data publikacji:

Maglownica. Objawy awarii, regeneracja, wymiana

Przekładnia kierownicza, zwana potocznie maglownicą, to kluczowy element układu kierowniczego w pojeździe. Ze względu na swoją ograniczoną żywotność, prędzej czy później pojawiają się objawy jej zużycia. Każdy kierowca stawia czoła przeróżnym awariom w pojeździe. Często jednak, jako kierowcy, nie zdajemy sobie sprawy, że delikatne stukanie czy gwizdy mogą zwiastować bardzo duże problemy. Tak właśnie dzieje się w przypadku uszkodzenia maglownicy pojazdu. Jak zdiagnozować jej awarię? Jak postępować z wymianą?
maglownica objawy

Maglownica – objawy awarii

Sprawa z maglownicą samochodową jest niezwykle istotna, gdyż to ona przekazuje nasze zamiary sygnalizowane skrętem kierownicy na osi skrętne kół. Rzadko zdarza się, że nie wykazuje ona żadnych objawów usterki, jednak często znaki te są bagatelizowane przez kierujących pojazdem, co może doprowadzić do poważnych konsekwencji.

Jak w wypadku innych części samochodowych, tak i w wypadku maglownicy każde niepokojące objawy należy niezwłocznie konsultować ze specjalistami. Okazać się może, że wstępna diagnoza dokonana przez kierującego była mylna lub potencjalne uszkodzenia nie mają wpływu na jakość użytkowania maglownicy.

Niemniej jednak warto zaczerpnąć porady fachowca, żeby nie narażać się na nieprzyjemności. Nie każda przekładnia kierownicza wymaga zatem naprawy czy całkowitej wymiany. Często objawy można zdiagnozować, po prostu użytkując pojazd. Większość z nich da się wyczuć lub usłyszeć.

Najczęściej występujące sygnały, które sugerują uszkodzenia maglownicy, to:

  • Wyciek płynu wspomagania układu kierowniczego – jest to najbardziej widoczny i oczywisty objaw. W pierwszej kolejności należy zlokalizować źródło wycieku płynu (zobacz też, jaki płyn do wspomagania stosować). Objaw ten bez wątpienia informuje nas, że układ kierowniczy jest niesprawny i należy niezwłocznie udać się do mechanika. Zbagatelizowanie wycieku nie tylko znacznie utrudni nam prowadzenie pojazdu, ale może doprowadzić do zatarcia się zespołu kierowniczego, co poskutkuje znacznie droższymi naprawami.
  • Zawilgotnienie maglownicy – kolejny rodzaj wycieku. Objawia się przez nieszczelność układu kierowniczego. Rodzaj awarii prostej do zlokalizowania i naprawy, który przez dłuższy czas bagatelizowany może poskutkować poważnymi uszkodzeniami układu.
  • Blokada kierownicy – najczęstszym powodem są popękane lub wyłamane zęby kół zębatych maglownicy. Usterka ta uniemożliwia prawidłowe kierowanie pojazdem. Najczęstszym powodem takiego uszkodzenia jest po prostu zużycie maglownicy i nadmierna korozja jej elementów.
  • Luzy w kierownicy – luzy to nic innego jak brak odpowiedzi pojazdu na ruch kołem kierownicy. To awaria, która wymaga niezwłocznej wizyty w serwisie. Objaw bardzo łatwy do zaobserwowania, charakteryzuje się nadmiernym luzem w kręceniu kołem kierownicy przy jednoczesnym braku reakcji kół na zadane polecenia.

Maglownica – regeneracja czy wymiana?

Kiedy już uda się zlokalizować źródło uszkodzenia, należy przystąpić do jego usunięcia. Pomoże zapobiegać to pogłębieniu się problemu, a gdy awaria nie jest bardzo poważna, uchroni nas to przed zakupem nowej maglownicy. Przekładnia kierownicza jest elementem, który łatwo poddaje się regeneracji. Jest to dość popularny i polecany zabieg, ponieważ nie wymaga dużo wysiłku ani nakładu finansowego, a zregenerowana maglownica często popracuje jeszcze przez kilka lat.

Regeneracja to nic innego jak demontaż maglownicy, poddanie regeneracji i obróbce uszkodzonych elementów, wymiana mniejszych elementów, których nie da się zregenerować (uszczelki) oraz złożenie i ponowny montaż. W sytuacji, kiedy przekładnia kierownicza jest na tyle uszkodzona, że jej regeneracja jest niemalże niemożliwa czy nie jest opłacalna, zaleca się zakup nowego zespołu kierującego. Liczyć się wtedy trzeba z dość sporym wydatkiem, co powinno motywować nas, jako kierowców, do częstej diagnozy stanu naszej przekładni oraz natychmiastowej reakcji naprawczej w sytuacji, kiedy wyczujemy, że nie spełnia ona swojego zadania.

Autor: Przemysław Mańka