Maglownica to potoczna nazwa zębatkowej przekładni kierowniczej, czyli elementu układu kierowniczego. Odpowiada ona za przenoszenie ruchu kierownicy na mechanizm zwrotnicy i jest stosowana w niemal wszystkich współczesnych samochodach. Od jej precyzji zależy płynność skrętu, dlatego nawet drobne awarie maglownicy od razu można wyczuć na kole kierownicy.
Maglownica składa się z listwy zębatej, wałka przenoszącego ruch na koła, a także z rozdzielacza. Ten ostatni odpowiada za rozdzielenie płynu kierowniczego pod dużym ciśnieniem i napęd wspomagania kierownicy.
Sprawdź, jaki płyn do wspomagania wybrać
Sprawa z maglownicą samochodową jest niezwykle istotna, gdyż to ona przekazuje nasze zamiary sygnalizowane skrętem kierownicy na osi skrętne kół. Rzadko zdarza się, że nie wykazuje ona żadnych objawów usterki, jednak często znaki te są bagatelizowane przez kierujących pojazdem, co może doprowadzić do poważnych konsekwencji.
Jak w wypadku innych części samochodowych, tak i w wypadku maglownicy każde niepokojące objawy należy niezwłocznie konsultować ze specjalistami. Okazać się może, że wstępna diagnoza dokonana przez kierującego była mylna lub potencjalne uszkodzenia nie mają wpływu na jakość użytkowania maglownicy.
Niemniej jednak warto zaczerpnąć porady fachowca, żeby nie narażać się na nieprzyjemności. Nie każda przekładnia kierownicza wymaga zatem naprawy czy całkowitej wymiany. Często objawy można zdiagnozować, po prostu użytkując pojazd. Większość z nich da się wyczuć lub usłyszeć.
Najczęściej występujące sygnały, które sugerują uszkodzenia maglownicy, to:
Do uszkodzenia maglownicy dochodzi najczęściej podczas przejazdów przez nierówności, np. tory kolejowe, dziury w nawierzchni, koleiny czy krawężniki. Wałek kierowniczy uderza wówczas w zęby listwy przekładni kierowniczej i uszkadza je. Najczęściej zdarza się to podczas jazdy na wprost, dlatego maglownica zużywa się najmocniej w środkowej części. Maglownica zużywa się także podczas kręcenia kierownicą na postoju, gdy musi pokonywać bardzo duże opory kół.
Na stan maglownicy duży wpływ ma także czystość podzespołów. Listwa zębata jest smarowana i chroniona przed zanieczyszczeniami. Po uszkodzeniu gumowych osłon drążków kierowniczych do wnętrza przekładni kierowniczej mogą jednak dostać się drobinki brudu powodujące zacieranie układu, a także woda sprzyjająca rozwojowi korozji.
W obu tych przypadkach drastycznie zmniejsza się żywotność maglownicy. W normalnych warunkach maglownica jest w stanie bezproblemowo pracować przez ponad 200 tys. km, jednak po uszkodzeniu uszczelnień nierzadko psuje się już po 50 tys. km.
Przeczytaj także: Końcówka drążka kierowniczego. Objawy zużycia i wymiana
Tuż przy przekładni kierowniczej można znaleźć zazwyczaj śrubę regulacyjną, która odpowiada za kasację luzu. To za jej pomocą dociska się listwę zębatą maglownicy do wałka kolumny kierowniczej. Część kierowców wykorzystuje tę śrubę do wyeliminowania objawów zużytej maglownicy. Co gorsza, robią to także niektóre warsztaty samochodowe, biorąc pieniądze za naprawę lub nawet za regenerację maglownicy.
Takie rozwiązanie nie jest jednak prawidłowe. Owszem, luz na maglownicy zniknie, ale tylko w środkowej części listwy. W skrajnych pozycjach kierownicy, gdzie zęby są w dobrym stanie, pojawią się natomiast duże przeciążenia, które mogą utrudnić jazdę. Wysoki opór kierownicy to ewidentna oznaka, że kasacja luzu była nieprawidłowa. W niektórych scenariuszach kierownica całkiem może zblokować się w skręconej pozycji i nie powrócić do pozycji wyjściowej. Jeżeli zamierzasz skasować luz na maglownicy, zrób to w skrajnej pozycji. To znacznie bezpieczniejsze rozwiązanie.
Kiedy już uda się zlokalizować źródło uszkodzenia, należy przystąpić do jego usunięcia. Pomoże zapobiegać to pogłębieniu się problemu, a gdy awaria nie jest bardzo poważna, uchroni nas to przed zakupem nowej maglownicy. Przekładnia kierownicza jest elementem, który łatwo poddaje się regeneracji. Jest to dość popularny i polecany zabieg, ponieważ nie wymaga dużo wysiłku ani nakładu finansowego, a zregenerowana maglownica często popracuje jeszcze przez kilka lat.
Regeneracja to nic innego jak demontaż maglownicy, poddanie regeneracji i obróbce uszkodzonych elementów, wymiana mniejszych elementów, których nie da się zregenerować (uszczelki) oraz złożenie i ponowny montaż. W sytuacji, kiedy przekładnia kierownicza jest na tyle uszkodzona, że jej regeneracja jest niemalże niemożliwa czy nie jest opłacalna, zaleca się zakup nowego zespołu kierującego. Liczyć się wtedy trzeba z dość sporym wydatkiem, co powinno motywować nas, jako kierowców, do częstej diagnozy stanu naszej przekładni oraz natychmiastowej reakcji naprawczej w sytuacji, kiedy wyczujemy, że nie spełnia ona swojego zadania.
Zużyta maglownica odsyłana jest do specjalistycznego zakładu, który ocenia stan wszystkich podzespołów. Elementy myte są ciśnieniowo, a następnie dokładnie mierzone. Po identyfikacji uszkodzeń obrabia się listwę zębatą na nowo, prostuje wygięte elementy i wymienia mocno zużyte części, które nie podlegają regeneracji. Maglownica jest składana i smarowana, a następnie poddawana testom obciążeniowym, gdzie weryfikuje się jej precyzję działania.
Na koniec uzbraja się maglownicę w fabrycznie nowe drążki kierownicze oraz gumowe osłony elastyczne. Przy okazji sprawdzany jest też stan pompy hydraulicznej, która również może odpowiadać za nieprawidłową pracę układu kierowniczego. Po zakończeniu testu funkcjonalnego zregenerowana maglownica wysyłana jest do właściciela samochodu lub bezpośrednio do warsztatu.
Wpływ na decyzję o regeneracji maglownicy ma przede wszystkim cena nowego podzespołu. W niektórych modelach koszt nowej maglownicy dochodzi do kilku tysięcy złotych, co skłania do odnowienia podzespołu.
Czasem regeneracja fabrycznej przekładni kierowniczej daje lepsze efekty niż zakup taniego zamiennika o gorszej jakości. Warto pamiętać, że przekładnia kierownicza ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy, więc zakup niesprawdzonego zamiennika może być ryzykowny. Ceny części zamiennych do popularnych samochodów wynoszą ok. 400-700 zł.
A może lepiej wybrać używaną, oryginalną część? Tutaj pułapką może być oczywiście stan takiej przekładni kierowniczej. Nierzadko okazuje się, że jest ona jeszcze bardziej zużyta niż aktualna maglownica. Jeśli zamierzasz więc kupować używany podzespół, umów się ze sprzedającym na sprawdzenie stanu maglownicy. Zakładanie maglownicy bez mierzenia i sprawdzenia jej w specjalistycznym zakładzie grozi nawrotem problemów. Spękane i uszkodzone osłony drążków kierowniczych to jasna wskazówka, by trzymać się od danej maglownicy z daleka.
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.