Data modyfikacji:

Jaki mały i tani SUV wybrać? Ranking polecanych tanich SUV-ów

SUV-y to bardzo wdzięczne auta, które świetnie sprawdzają się zarówno w lekki teren, jak i podczas miejskich wycieczek. Swobodnie może w nich podróżować grupa przyjaciół lub znajomych. W dzisiejszym artykule przybliżymy, czym dokładnie jest mały, tani SUV oraz polecimy najtańsze crossovery 2022 roku. Jaki SUV wybrać w przedziale do 15 i do 30 tysięcy złotych? Omówimy między innymi modele takie jak Toyota RAV4 II, Subaru Forester II, Honda CR-V II czy Kia Sportage II.
Mały tani SUV

Jaki jest najtańszy SUV w utrzymaniu?

Najtańsze crossovery 2022 do 15 oraz 30 tysięcy złotych, to przede wszystkim samochody używane. Mały, tani SUV do 30 tys. lub crossover to auto, które przynajmniej w założeniu powinno mieć właściwości, umożliwiające jazdę w terenie, jednak nie oszukujmy się – większość osób poszukuje tych samochodów z uwagi na wygodę oraz możliwość podróżowania nimi całą rodziną.
Czym różnią się od siebie te dwa pojęcia? Teoretycznie SUV powinien mieć napęd 4x4. Zazwyczaj jest też nieco większy od crossovera. Częściej też ma wyposażenie z segmentu Premium. Crossover to z kolei auto, które przywodzi na myśl samochód terenowy, jednak musi być na tyle niewielkie, by komfortowo parkować nim w mieście. Wyglądem oraz ceną przeważnie nawiązuje do aut kompaktowych i miejskich. Mimo wszystko czasami obie nazwy używane są zamiennie.
Większość samochodów z półki cenowej do 15 oraz do 30 tysięcy to auta kilkunastoletnie. Jaki mały, tani SUV warto wybrać? W poniższym zestawieniu kierowaliśmy się głównie tym, jakie auto miało opinie, gdy pojawiło się na rynku oraz jak oceniane jest teraz. Wybraliśmy takie modele, by nietrudno było je znaleźć na rynku wtórnym w dobrym stanie i atrakcyjnej cenie. W opisach uwzględniliśmy także awaryjność i najczęściej spotykane usterki w poszczególnych modelach.

Jaki wybrać SUV do 15 tys.?

Toyota RAV4 II

Toyota RAV4 II to auto, które znajdziemy w cenie do 15 tysięcy, jeżeli będziemy celować w rocznik około 2001. Nowsze modele (do 2006 roku) powinny znaleźć się w kategorii do 25 tysięcy. Jest to jednak świetne auto, o ładnym designie, najczęściej z napędem 4x4. Głównie z dieslem, ponieważ z benzyniakami cechuje się sporym spalaniem. Prym na rynku wtórnym wiedzie wersja 5-cio drzwiowa, ale spotkamy też te 3-drzwiowe. Wewnątrz pomimo tylu lat na karku, wciąż prezentuje się całkiem nowocześnie.

Land Rover Freelander I

Land Rover Freelander I to auto z roczników 1996-2006. Jest znane i lubiane. To typowy kompaktowy, lekki SUV. Z wyglądu jest podobny do Range Rovera. Jest nieco bardziej oszczędny, niż inne tego rodzaju samochody, zatem można spokojnie umieścić go w kategorii tanich w utrzymaniu aut. Ma dość duży skok i częściej spotykany jest z silnikiem diesla. W kilkunastoletnich modelach najczęściej kłopotów przysparzają nieszczelności, skrzynia biegów czy sprzęgło. Trzeba zatem uważnie przeglądać oferowane na rynku wtórnym modele.

Subaru Forester II

To auto, które było doceniane w większości magazynów motoryzacyjnych w latach, w których zostało wyprodukowane. Producent daje do dyspozycji najróżniejsze silniki o mocy do 230 KM. Jest dość oszczędne i w finalnym rozrachunku atrakcyjne. Czasami w tym modelu dochodzi do pękania tłoków i rozszczelnienia uszczelek. Ma dobre zawieszenie, ale często szwankuje automatyczna skrzynia biegów. Posiada napęd 4x4 i zbiera dość dobre opinie wśród jego użytkowników.

Mitsubishi Outlander I

Mitsubishi Outlander I to kultowy model z lat 2001-2006. Jego użytkownicy wyjątkowo pozytywnie oceniają tutaj jednostki silnikowe, a także układ jezdny. To świetny wybór dla osób, które chcą czuć się pewnie za kółkiem. Auto oferuje ogromną ilość przestrzeni zarówno kierowcy, jak i pasażerom, dzięki przestronnej kabinie.
Ma napęd 4x4, ale dużo pali, zatem bardziej opłaca się inwestować w modele z silnikami diesla. Jego podwozie jest dość podatne na korozję, a jeżeli zdarzają się usterki, to są raczej drobne. Może mieć manualną lub automatyczną skrzynię biegów. Producent zaproponował niezbyt szeroką ofertę silnikową, których maksymalna moc wynosi 160 KM.

Jaki mały SUV do 30 tys.?

Kia Sportage II

Kia Sportage II to SUV o świetnej opinii, dostępny w przedziale do około 25 tysięcy. Za tę cenę powinniśmy szukać roczników od 2004 do 2010. Najczęściej ma silnik diesla o mocy do 150 KM. Jak większość SUV-ów cechuje go dość wysokie spalanie. Kupując kilkunastoletnie auto tego rodzaju, warto zwrócić uwagę na dość częste usterki układu wtryskowego. Dzięki dość dużemu wyborowi tych aut na rynku wtórnym, możemy zdecydować czy wolimy skrzynię biegów manualną, czy automatyczną i wciąż poprzebierać w dostępnych modelach.

Suzuki Grand Vitara II

To auto najczęściej z mocą od 130 KM do 230 KM, jednak oczywiście zależy to od zastosowanego silnika. Przeważnie spotykane z dieslem o mniejszej mocy. Ma napęd 4x4, szyberdach i wygodną, skórzaną tapicerkę.
W cenie do 30 tysięcy można znaleźć go w dobrym stanie. Niestety auto często ma dość delikatny lakier, zatem kupując je, trzeba szukać oznak korozji. Oprócz tego to model praktycznie bez wad – jest wygodny, przestronny i ma świetne zawieszenie.

Honda CR-V II

Interesujące nas modele będą z lat 2001-2006. Swego czasu omawiana Honda była znana jako najlepszy SUV dostępny na rynku. Ma niebywale atrakcyjny design i bez problemów znajdziemy to auto w cenie do 30 tysięcy złotych. Spotykana tak samo często z silnikiem diesla, jak i benzynowym.
Ma napęd 4x4 i będzie idealnym wyborem dla rodziny z dziećmi. Lakier trzyma się dobrze, a model jest chwalony za swoją niezawodność. Pojemność bagażnika jest ogromna, a klimatyzacja automatyczna. Czasami może dochodzić do naciągnięcia łańcucha rozrządu czy nadmiernego zużywania oleju.
Zdjęcie: Envato Elements
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!