Data publikacji:

Obiad na parze — zdrowo i szybko

Codzienny pośpiech sprawia, że często nie masz czasu na samodzielne przygotowanie posiłku. Czy utrzymanie zdrowej diety musi być tak czasochłonne? Oczywiście, że nie! Wystarczy jedynie dobry parowar, przepisy na pożywne dania i kilka świeżych składników. Zobacz, jak szybko przygotować smaczny obiad.

Błyskawiczny obiad dla całej rodziny

Na początku warto zadać sobie jedno ważne pytanie: co sprawia, że przyrządzanie obiadu pochłania tak dużo czasu? Jednym z powodów tej sytuacji jest konieczność indywidualnego przygotowania każdego składnika, który ma znaleźć się w potrawie.

Zaoszczędź czas i skorzystaj z urządzenia wielofunkcyjnego, które umożliwi przygotowanie wszystkich składników razem. Doskonałym przykładem takiego urządzenia jest wspomniany parowar. Gotowanie na parze to nie tylko zdrowa, ale i praktyczna metoda przyrządzania potraw. 

3 przepisy na obiad z parowaru

Przekonaj się, że to urządzenie nie bez powodu ląduje w kuchniach wszystkich miłośników domowego jedzenia. Oto 3 proste przepisy, dzięki którym przygotujesz nie tylko zdrowe, ale i smaczne dania w parowarze.

1. Kurczak na parze


Potrawy z kurczaka biją rekordy popularności – w 2016 r. drób stanowił jedną trzecią całego spożycia mięsa w Polsce. Nie daj się kulinarnej nudzie i wypróbuj alternatywne rozwiązanie dla tradycyjnego kotleta w panierce smażonego na patelni. Bułkę tartą zastąp ziołami, a smażenie – gotowaniem na parze. Zyskają na tym nie tylko Twoje kubki smakowe, ale i sylwetka. Alternatywą dla tradycyjnej panierki mogą być zioła, a smażenie możemy zastąpić gotowaniem na parze. 

Składniki:
  • pierś z kurczaka
  • ryż
  • różyczki kalafiora
  • zioła do drobiu (rozmaryn, majeranek, bazylia, oregano)
  • dwa ząbki czosnku
  • szczypta ostrej papryki

Sposób przygotowania

Pierwszy przepis to coś dla miłośników prostoty, którzy od jadalnych kwiatów i musów z jarzębiny wolą tradycyjne smaki. Poza tym to danie robi się szybko i przyjemnie. Na początku usuń z kurczaka wszelkie błonki oraz kawałki tłuszczu, a następnie dokładnie umyj mięso. Następnie zmiażdż czosnek i połącz go z ziołami oraz ostrą papryką. Tak przygotowaną mieszankę delikatnie wetrzyj w mięso.

Czas na ryż. Wysyp go z saszetki i opłucz w zimnej wodzie. Umyj różyczki kalafiora. Oczyszczone produkty umieść w parowarze i ugotuj

Aromatyczny smak ziół sprawi, że kurczak na parze nabierze wyjątkowego charakteru. Ryż oraz różyczki kalafiora będą stanowić idealne uzupełnienie całej potrawy. Jedno uruchomienie parowaru zapewni ci posiłek składający się z 3 składników. Sprytnie, prawda?

2. Łosoś z ryżem i masłem czosnkowym

Drugą propozycją obiadową jest łosoś, który słusznie uznawany jest za jedną z najbardziej szlachetnych ryb. Swoją sławę zawdzięcza wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3. Przyrządzenie ryby na parze pozwoli uzyskać wyjątkowy smak, a jednocześnie zachować wiele ważnych substancji odżywczych zawartych w mięsie łososia. Dobroczynne związki są jednak podatne na działanie wysokiej temperatury. Wrzucając rybę na patelnię, możesz się ich pozbyć, dlatego lepiej przyrządź rybę na parze. 

Składniki:

  • filet z łososia
  • woreczek ryżu długoziarnistego
  • cytryna
  • masło czosnkowe
  • mieszanka ziół prowansalskich
  • sól i pieprz do smaku


Sposób przygotowania:

Filet z łososia oraz ryż dokładnie umyj. Umytą rybę osusz na ręczniku papierowym, a następnie dopraw ziołami, solą oraz pieprzem. Tak przygotowaną rybę umieść wraz z ryżem w parowarze. Czas parowania dla ryb wynosi około 15‒20 minut. Ryż gotuje się nieco dłużej – w parowarze powinien spędzić około 25-30 minut.

Ugotowany ryż wyłóż na talerz. Możesz wykorzystać do tego tzw. ring, czyli okrągłą foremkę. Na okręgu z ryżu połóż łososia, a na rybę dorzuć odrobinę masła czosnkowego oraz plasterek cytryny. Będzie i smacznie, i estetycznie.

3. Omlet z warzywami

Ostatnią propozycją jest lekkie danie bez mięsa – idealna propozycja na wegetariański obiad. Przygotowanie omletu w parowarze wymaga użycia specjalnej miski z zamkniętym dnem. Obejdzie się bez dodatkowych zakupów, bo taką miskę producenci zazwyczaj dołączają do wyposażenia sprzętu.

Składniki:

  • 2 jajka
  • brokuł
  • suszona papryka
  • szczypiorek
  • sól i pieprz

Sposób przygotowania

Ten przepis zakłada wykorzystanie różyczek brokuła jako dodatku do omletu. Ale jeśli za nim nie przepadasz, spokojnie możesz go zastąpić innymi warzywami.

Różyczki brokuła umyj, a następnie ugotuj w parowarze. Brokuł powinien lekko chrupać, ponieważ różyczki i tak dogotują się wewnątrz omletu.
Wbij jajka do miseczki, uważając, żeby nie wpadła do niej przypadkowo skorupka. Do jajek dodaj suszoną paprykę, sól oraz pieprz, a następnie roztrzep całość widelcem. Gotowe jajka z przyprawami wlej do miski. Na górze umieść podgotowane różyczki brokuła. Czas parowania omletu wynosi około 8-9 minut. W tym czasie możesz umyć i drobno pokroić szczypiorek. Gotowy omlet wyłóż na talerz, a całość posyp pokrojonym szczypiorkiem. Gotowe!

Zalety gotowania na parze

  • Przygotowanie każdej wymienionej potrawy na parze trwa maksymalnie 45 minut.
  • Ale na tym nie koniec zalet jedzenia z parowara. Przygotowywanie potraw na parze pomoże Ci w walce z nadprogramowymi kilogramami. Dzięki temu urządzeniu zapomnisz bowiem o patelni i smażeninie.
  • Twoje dania zachowają większą ilość witamin oraz minerałów.
  • Wykorzystanie parowaru to świetny sposób na ograniczenie kaloryczności przyrządzanych potraw, co stanowi pierwszy krok do pozbycia się zbędnych kilogramów. Warto zaznaczyć, że urządzenie jest przystosowane do gotowania niemal wszystkich produktów spożywczych. Przyrządzisz w nim mięsa, ryby, warzywa, ugotujesz ryż, kaszę, a nawet jajka.
  • Gotowanie przy wykorzystaniu parowaru nie wymaga dużych zdolności kulinarnych. Nawet jeśli nie jesteś master chefem, bez problemu przygotujesz dania na parze.

Podobne atrykuły

Polecane