Skrzynie manualne cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Z ich obsługą wiąże się jednak konieczność operowania pedałem sprzęgła, co niedoświadczonym kierowcom przysparza sporo problemów. Efektem jest przyspieszone zużycie sprzęgła. Zobacz, jakie są najpopularniejsze objawy zużytego sprzęgła.
We współczesnych samochodach układ sprzęgła powinien bez trudu wytrzymać ok. 100 tys. km. Problem w tym, że jest to element, który można uszkodzić już podczas krótkiej przejażdżki. Nieumiejętne puszczanie sprzęgła, częsta jazda na półsprzęgle lub trzymanie nogi na pedale sprzęgła mogą znacznie obniżyć żywotność układu. Przy ocenie samochodu nie warto więc sugerować się samym przebiegiem. To oczywiste, że inaczej zużyte będzie sprzęgło używane głównie w miejskich korkach, a inaczej to pracujące w jeździe autostradowej.
Dlaczego jednak ocena stanu sprzęgła jest tak ważna? Przede wszystkim dlatego, że długotrwała jazda na zużytym sprzęgle może doprowadzić do uszkodzenia innych elementów, np. dwumasowego koła zamachowego czy skrzyni biegów.
Znacznie ważniejszym powodem jest jednak bezpieczeństwo jazdy. Pewna i bezproblemowa akcja jest niezbędna do tego, aby sprawnie włączać się do ruchu, przyspieszać i wyprzedzać. Samochód ze ślizgającym się sprzęgłem może zachować się podczas niebezpiecznych manewrów nieprzewidywalnie. Dlatego bardzo ważne jest szybkie rozpoznanie objawów zużytego sprzegła i określenie, czy będzie konieczna wymiana sprzęgła.
Jak rozpoznać zużyte sprzęgło? Opisujemy najważniejsze objawy, które pomogą w sprawnej diagnistyce.
Istnieje prosta metoda by sprawdzić, czy sprzęgło jest zużyte. Można ją wykorzystać np. podczas oględzin samochodu używanego lub do diagnozy własnego samochodu.
Rozpędź samochód do 40 km/h i włącz czwarty lub piąty bieg. Aby ten test się powiódł, obroty powinny być stosunkowo niskie. Następnie wciśnij pedał gazu do oporu i sprawdź, jak zachowa się silnik. Jeżeli obroty momentalnie wystrzelą w górę, a samochód nie zacznie równie szybko przyspieszać, oznacza to uślizg sprzęgła.
W takim wypadku nie warto czekać, aż zużyje się do końca. Najlepiej od razu wymienić kompletne sprzęgło lub przynajmniej samą tarczę. Pamiętaj jednak, że z czasem zużyciu ulegną też inne jego elementy, tj. docisk czy łożysko, a wymiana każdej z części wiąże się z czasochłonnymi działaniami (np. zdemontowaniem skrzyni biegów czy odpinaniem półosi). W większości przypadków lepiej zrobić wszystko za jednym zamachem.