Data modyfikacji:

Co to jest odma olejowa? Objawy zapchania

Jak powszechnie wiadomo, silnik to serce samochodu. Praktycznie każdy komponent silnika samochodowego jest równie ważny, a problem z najmniejszym elementem może w niedalekiej przyszłości bardzo negatywnie wpłynąć na ogólną kondycję samochodu. Dlatego też żaden kierowca nie jest zadowolony, gdy z ust mechanika słyszy wyrok - odma olejowa. Czym jest odma olejowa, jakie są jej objawy i jak przeciwdziałać takiemu zdarzeniu?
odma olejowa

Co to jest odma olejowa?

W każdym silniku spalinowym, nie tylko będącym integralną częścią samochodu, ale i wielu innych pojazdów, główna praca polega na przepuszczaniu różnych gazów, które trafiają do centralnego elementu jednostki napędowej, jaką jest skrzynia korbowa. Skrzynia ta pełni wiele istotnych elementów - łączy skrzynię biegów z rozrządem, łożyskuje wał korbowy, chroni głowicę cylindra oraz niejako zarządza transferem wszelakich gazów obejmujących standardową pracę silnika.

Nadmiar tych gazów musi zostać odpowiednio odprowadzony, a tym zajmuje się właśnie odma olejowa. Odma olejowa występuje zarówno w starych samochodach, gdzie gazy były uwalniane na zewnątrz, jak i w nowych, w których redukcja nadwyżki gazów odbywa się sposób bardziej humanitarny dla środowiska. Odma to jeden z elementów trwale połączonych z separatorem oleju. Podobnie jak w przypadku innych elementów silnika, również odma olejowa może odmówić posłuszeństwa, głównie ze względu na jej zapchanie.

Co może naprowadzić nas na podejrzenie zapchanej odmy olejowej?

W jaki sposób może zidentyfikować, że odma olejowa jest zapchana? To niestety nie jest prostym zadaniem, szczególnie dla osób, które nie pasjonują się motoryzacją i szczegółami budowy silnika. Warto jednak wspomnieć, że problemy z odmą olejową nie dzieją się nagle - to długotrwały proces, który prowadzi do złego funkcjonowania silnika pojazdu. Istnieją jednak sposoby, by zawczasu zidentyfikować problem.

Najpopularniejszy problem związany z odmą olejową to jej zapchanie, czego dowodem będzie wzrost ciśnienia gazów. Im wyższe ciśnienie gazów zgromadzonych wewnątrz silnika, tym większe prawdopodobieństwo niekontrolowanego wycieku oleju bądź uszkodzenia uszczelek. Jeśli na tym etapie nie zareagujemy, dalsze problemy będą bezpośrednio wpływały na kłopoty z napędem samochodowym.

Pamiętajmy, że bez względu na źródło problemu, specyficzna, niestandardowa praca silnika powinna być zawsze przez nas weryfikowana poprzez wizytę u mechanika samochodowego. W jaki sposób jeszcze możemy zidentyfikować problem z zapchaną odmą olejową? Poprzez nierównomierną, szarpaną pracę silnika na wolnych obrotach a w skrajnych przypadkach, gdy na desce rozdzielczej ukaże nam się znienawidzona przez wszystkich zmotoryzowanych kontrolka silnika.

Odma olejowa - czy to tylko domena starszych modeli samochodów?

Wśród miłośników motoryzacji powstała teza, że problem z odmą olejową to w głównej mierze problem starych samochodów. Oczywiście, na jakość komponentów silnika, w tym odmy olejowej, wpływ ma wiek i ogólna kondycja samochodu. Im dłużej użytkujemy samochód, tym większe prawdopodobieństwo, że nagromadzenie gazów i zbieranie się mazi doprowadzi do zatkania odmy.

Warto jednak pamiętać, że odma olejowa to składowa każdego silnika spalinowego, i choć zasada jej działania w nowych pojazdach jest inna, również jest narażona na tego typu problemy. Szczególnie często problemy z odmą olejową zauważalne są w sytuacji, gdy relatywnie nowe auto jest rzadko użytkowane, a wilgoć powietrza powoduje gęstnienie oleju i zatkanie przewodu.,/p>

Najłatwiejszy sposób na sprawdzenie ciśnienia

Jeśli obawiamy się o kondycję naszej odmy olejowej, bez względu na to, czy potencjalny problem dotyczy nowego, czy starego samochodu, istnieje ciekawy sposób na to, by zweryfikować jej stan, wykorzystując do tego jedynie korek wlewu oleju silnikowego

Bezpośrednio po wyłączeniu silnika, gdy jest on jeszcze ciepły, powinniśmy odkręcić wlew i dokładnie się przysłuchać następującemu dźwiękowi. Jeśli usłyszymy upust powietrza, któremu towarzyszy odpowiedni dźwięk, możemy być prawie pewni, że istnieje jakiś problem z ciśnieniem. Warto przy tym zauważyć, że żadnego ciśnienia nie powinno być w zbiorniku oleju silnikowego, dlatego taki problem należy potwierdzić w autoryzowanym serwisie bądź u mechanika.

W jaki sposób powinniśmy minimalizować ryzyko odmy olejowej?

By zminimalizować ryzyko problemów z odmą olejową, powinniśmy na poważnie przykładać się do profilaktycznej weryfikacji kondycji naszego silnika samochodowego. W jaki sposób kontrolować silnik? Sprawdźmy co jakiś czas poziom zanieczyszczenia - poprzez sprawdzenie czystości wężyka.

Innym, skutecznym sposobem na to, by zmaksymalizować szansę na długowieczność naszego silnika, jest stosowanie wysokiej jakości olejów silnikowych, które są z jednej strony odpowiednio gęste, a z drugiej strony rekomendowane przez producenta samochodu. Nie powinniśmy również zapominać o cyklicznej wizycie u mechanika, który swoim eksperckim okiem jest w stanie ocenić stan odmy olejowej.

Jak wygląda naprawa zepsutej odmy?

Jak wygląda standardowa naprawa zepsutej (najczęściej zapchanej) odmy olejowej? Najczęściej odbywa się to poprzez odpowiednie przeczyszczenie tego komponentu. Czyszczenie odmy olejowej powinno jednak odbyć się w odpowiednich warunkach, z wykorzystaniem odpowiedniego osprzętu. Uwolnienie szkodliwych gazów do atmosfery jest niepoprawnym działaniem, z którym niestety wciąż często mamy do czynienia.

Czy jesteśmy w stanie wykonać tę czynność samodzielnie? Tylko, jeśli naprawdę dobrze znamy się na budowie konkretnego silnika, z którym mamy do czynienia. W różnych jednostkach napędowych odma olejowa może wyglądać inaczej i być umiejscowiona w innym miejscu. Jeśli nie mamy odpowiedniej wiedzy mechanicznej, możemy niechcący doprowadzić do większych szkód.

Czasem problemy z odmą olejową mogą prowadzić do konieczności wymiany pewnych elementów - przewodów bądź podgrzewacza. Dlatego na samym początku kluczowa jest diagnostyka problemu. Ominięcie jej może skutkować krótkotrwałą radością z użytkowania sprawnego samochodu i szybkim powrotem do warsztatu.

Autor: Norbert Rukowski