Stalowe felgi są częstym wyborem kierowców na okres zimowy. Pozwala to ochronić droższe felgi aluminiowe przed błotem, solą, śniegiem i zimowymi zanieczyszczeniami dróg. Problem w tym, że już po kilku sezonach na stalowych felgach może pojawić się nieestetyczna korozja. Zakrywanie jej kołpakami to jedynie półśrodek, dlatego przybliżamy sposób walki z rdzą – piaskowanie felg.
Aby przygotować felgę do malowania, niezbędne jest oczyszczenie jej z pozostałości lakieru, wżerów oraz korozji. Jak wyczyścić felgi? Choć część zabrudzeń pozbędziesz się, myjąc felgę stalową środkami chemicznymi i szczotką, to dokładne przygotowanie powierzchni w tej sposób nie jest możliwe.
Rozwiązaniem może być wyszlifowanie felgi stalowej papierami ściernymi o różnej gradacji, jednak to czasochłonne zajęcie. Alternatywą jest piaskowanie felg.
Największą zaletą piaskowania felg jest możliwość dotarcia do wszelkich zakamarków. To szczególnie ważne w przypadku wieloramiennych felg, mających wiele szczelin i zagłębień. Drobne ścierniwo bez trudu spenetruje wszelkie zakamarki, oczyszczając powierzchnię.
Co ważne, wystrzeliwany pod dużym ciśnieniem piasek radzi sobie nie tylko z korozją, ale i starym lakierem, więc uzyskasz w ten sposób jałową powierzchnię do malowania.
Mawia się, że piaskowanie jest absolutnie niezbędne przed ponownym malowaniem felg. Tylko w ten sposób można dokładnie przygotować powierzchnię do nałożenia lakieru. Czy to prawda?
Odpowiedzią niech będzie fakt, że każda profesjonalna renowacja felg stalowych poprzedzona jest piaskowaniem. Największe znacznie ma to w przypadku malowania piaskowego, które wymaga stworzenia równomiernej przyczepności na całej powierzchni felgi.
Niemniej jednak i w domowym zastosowaniu piaskowanie felg jest dobrą opcją. Dzięki temu łatwo i szybko pozbędziesz się zanieczyszczeń przed malowaniem sprayem lub pistoletem. Położenie nowego lakieru na częściowo oczyszczoną felgę sprawi, że w niektórych miejscach będzie słabszy lub bardziej chropowaty.
Do wypiaskowania felg w domowych warunkach potrzebujesz wydajnego kompresora. Rozsądne minimum to pojemność 50 l. Do samego piaskowania służy syfonowa piaskarka z zasobnikiem na ścierniwo lub niewielki pistolet do piaskowania.
Ten drugi wymaga jednak częstego uzupełniania kruszywa. Warto wówczas użyć pistoletu do piaskowania szczelin i krawędzi, a większe powierzchnie wyszlifować papierem ściernym.
Piaskując felgę, ustaw dyszę względem powierzchni pod kątem ok. 30 stopni. Staraj się pracować równomiernie, nie zatrzymując się w jednym miejscu zbyt długo.
Jeżeli pracujesz na feldze z założoną oponą, zabezpiecz ją dookoła kartonem lub arkuszem plastiku wsuniętym w szczelinę. Pozostałości ścierniwa wydmuchaj sprężonym powietrzem.
Pamiętaj, że piasek wyrzucany jest z dużym ciśnieniem i wokół piaskarki powstaje chmura pyłu, dlatego zawsze pracuj w masce oraz okularach ochronnych.
Dobór odpowiedniego ścierniwa ma spore znaczenie. Od jego ziarnistości zależy ostateczny efekt. Do piaskowania felg stalowych można użyć standardowego kruszywa kwarcowego o średniej lub drobnej ziarnistości. To najlepszy kompromis pomiędzy siłą ścinania, a gładkością otrzymanej powierzchni.
Droższym kruszywem do piaskowania felg jest m.in. pył szklany, śrut stalowy lub korund. Kruszywo może być wykorzystane kilkukrotnie, dlatego zadbaj o to, by nie znalazły się w nim zanieczyszczenia.