Data publikacji:

Pilates dla seniora: jakie ćwiczenia wykonywać? O czym należy pamiętać? Jak się przygotować?

Pilates to spokojne, statyczne ćwiczenia, wykonywane przy delikatnej muzyce. Nic więc dziwnego, że seniorzy chętnie korzystają z tej formy aktywności fizycznej. Nie jest ona przeznaczona tylko dla osób starszych – każdy, kto chce wzmocnić swój organizm i poprawić kondycję, może zapisać się na zajęcia z pilatesu. Dlaczego jednak pilates dla seniora jest tak ważny? Zobacz, jakie korzyści przynosi pilates dla seniora 60+ i jak przygotować się do pierwszego treningu!
Exercising pilates

Na czym polega pilates dla seniora?

Jak już wspomnieliśmy, pilates to spokojna aktywność fizyczna, która uruchamia całe ciało. Zawiera on elementy treningu wydolnościowego, ogólnousprawniającego oraz siłowego. Podczas ćwiczeń kształtowana jest umiejętność kontroli pracy mięśni całego ciała, która z wiekiem może nieco osłabnąć. Do treningu angażowany jest bowiem nie tylko układ mięśniowo-szkieletowy, lecz także nerwowy. 
Do pilatesu dla seniora zazwyczaj wykorzystuje się dodatkowe akcesoria, takie jak taśmy czy dmuchane piłki. Nie są one jednak obowiązkowe, jeśli planujemy ćwiczenia we własnym domu czy parku. Kluby fitness, które organizują zajęcia pilates dla seniora 60+, zazwyczaj dysponują tego typu sprzętem, dlatego jeśli nie jesteś osobą bardzo zaangażowaną w ćwiczenia, nie musisz wyposażać się w dodatkowe akcesoria.

Pilates dla seniora – jak się przygotować?

Nie ma potrzeby, by specjalnie przygotowywać się do pierwszego pilatesu dla seniora. Jeśli zdecydowałeś się na trening w pobliskim klubie fitness, zabierz ze sobą wygodne ubranie, sportowe buty na zmianę oraz butelkę niegazowanej wody. Może przydać się również ręcznik. Niektórzy trenerzy zalecają wykonywanie ćwiczeń bez butów, dlatego też skarpetki antypoślizgowe mogą okazać się przydatne.
W przypadku gdy chcesz rozpocząć treningi w domu, konieczne będzie zaopatrzenie się w matę do ćwiczeń. Jej zadaniem jest stabilizacja ciała podczas wykonywania ruchu – zazwyczaj maty produkowane są z materiałów antypoślizgowych. Dodatkowo mata chroni przed upadkiem na twardą, niczym nieosłoniętą podłogę. Matę do ćwiczeń możesz wykorzystać nie tylko w domu, lecz także w parku czy przydomowym ogródku – wówczas będzie ona chroniła nie tylko przed upadkiem, lecz także izolowała od zimnego podłoża.

Pilates dla seniora – efekty ćwiczeń

Wyżej pisaliśmy już co nieco o tym, jak ćwiczenia wpływają na organizm seniora. Zalet pilatesu dla seniora jest jednak jeszcze więcej!
Znawcy tematu wskazują, że pilates redukuje dolegliwości kostno-stawowe całego ciała. Ćwiczenia wykonywane podczas treningów wpływają na produkcję mazi, która nawilża powierzchnie stawowe. Dzięki temu ból ustępuje, a ruchomość stawów znacznie się zwiększa. 
Regularne ćwiczenia mają też wpływ na elastyczność i sprężystość całego ciała. Jest to szczególnie istotne w przypadku seniorów. Wzmocnienie mięśni oraz zwiększenie elastyczności stawów sprawia, że możemy wykonywać bardziej skomplikowane i precyzyjne ruchy, dzięki czemu poruszanie się po nierównym podłożu nie będzie już sprawiało problemu, a ryzyko upadku znacznie się zmniejszy.
Podczas zajęć pilatesu dla seniorów 60+ szczególną wagę przywiązuje się do oddechu. Wiele ćwiczeń opiera się na technikach jogi, dlatego prawidłowy oddech jest tu szczególnie istotny. Skupienie się właśnie na tym aspekcie sprawia, że organizm osoby trenującej pilates jest lepiej dotleniony, a ponadto zrelaksowany.
W przypadku pilatesu dla seniorów, podobnie jak przy każdej aktywności fizycznej, powinniśmy też wspomnieć o aspekcie psychicznym. Regularne ćwiczenia znacznie poprawiają samopoczucie, pozwalają zapomnieć o codziennych problemach, relaksują i odprężają. Ruch powoduje wyrzut hormonów szczęścia, dzięki czemu osoby uprawiające sport tryskają pozytywną energią!

Pilates dla seniora – o czym jeszcze pamiętać?

Warto wiedzieć, że pilates można uprawiać w każdym wieku. Nieważne więc, czy masz 30, czy 80 lat – jeśli czujesz się na siłach, możesz spokojnie uprawiać tę aktywność. Nie musisz się też obawiać kontuzji podczas pilatesu. W czasie treningu wykonywane są spokojne, statyczne ćwiczenia, dlatego ryzyko urazów jest minimalne. 
Warto jednak pamiętać, że pomimo wszystko pilates nie jest dla każdego. Niektóre schorzenia nie pozwalają na cieszenie się z tej formy treningu. Należą do nich:
  • przepukliny w kręgosłupie, 
  • skoki ciśnienia i niewyrównane ciśnienie krwi, 
  • dyskopatia,
  • choroba zakrzepowa,
  • zaawansowana osteoporoza, 
  • świeże urazy kości czy stawów.
O czym jeszcze należy pamiętać? Zawsze przed rozpoczęciem aktywności fizycznej warto skonsultować się z lekarzem. Dotyczy to zarówno osób młodych, jak i seniorów. Specjalista zleci odpowiednie badania, a następnie zdecyduje, czy sytuacja zdrowotna pozwala na rozpoczęcie regularnych ćwiczeń. 
Pilates dla seniora to świetna aktywność, z której powinna skorzystać każda osoba starsza, chcąca nieco ubarwić swoje życie i poprawić kondycję zdrowotną. Jeśli jeszcze nigdy nie byłeś na treningu pilatesu, sprawdź oferty pobliskich klubów fitness, wskakuj w sportowe ubrania i do dzieła!
Zdjęcie: Envato Elements
Olga Sadowska
Olga Sadowska

Magister Dziennikarstwa i Medioznawsta na UW. Na co dzień zajmuję się szeroko pojętym marketingiem ze szczególnym uwzględnieniem SEO. W wolnych chwilach pochłaniam ogromną liczbę książek o różnorakiej tematyce. Miłośniczka kotów, jazdy na rowerze, karaoke i wakacji nad polskimi jeziorami.