Już po kilku latach użytkowania samochodu na przedniej szybie pojawiają się oznaki zużycia. To różnego rodzaju zarysowania spowodowane kamieniami, zeskrobywaniem lodu czy używaniem zabrudzonych piaskiem wycieraczek. Dodajmy do tego wżery i zabrudzenia, a o nieskazitelnie przejrzystej przedniej szybie nie ma mowy. W jaki sposób oczyścić i wypolerować przednią szybę? Zobacz, jakie są zalety polerowania szyb samochodowych.
Polerowanie reflektorów, wymiana żarówek na bardziej wydajne, zakup okularów – do tej listy sposobów poprawy widzialności można dodać polerowanie szyby samochodowej. Choć nie widać tego na pierwszy rzut oka, przednia szyba samochodu staje się po latach porysowana, zmatowiała i brudna. Wówczas nie tylko ogranicza widoczność, ale i łatwiej gromadzi brud oraz zatrzymuje wodę. Dzięki polerowaniu przedniej szyby wyeliminujesz wszystkie te niedoskonałości i zyskasz kryształowo czystą taflę szkła.
Szkło to bardzo twardy materiał, dlatego do polerowania przedniej szyby samochodowej potrzebujesz rotacyjnej maszyny polerskiej oraz agresywnego filcu polerskiego. Niestety, ręczne polerowanie przedniej szyby nie przyniesie tak dobrych efektów i byłoby wyjątkowo żmudnym zajęciem. Przed zakupem polerki koniecznie zwróć uwagę na jej zakres obrotów, przednią szybę poleruje się bowiem przy użyciu stosunkowo wolnych obrotów.
Głównym składnikiem służącym do polerowania szyb samochodowych jest tlenek ceru. Jest to biały lub kremowy proszek pełniący rolę ścierniwa usuwającego rysy. W odróżnieniu od innych proszków służących do polerowania szkła pozostawia gładką i połyskującą powierzchnię.
Do polerowania szkła używa się mieszaniny tlenku ceru z wodą w proporcji 1:1. Taką pastę możesz stworzyć samodzielnie lub kupić produkt gotowy do użycia. 100 g tlenku ceru wystarcza do wypolerowania ok. pięciu szyb samochodowych.
Przed polerowaniem szyb samochodowych dokładnie umyj je płynem do szyb i odtłuść alkoholem izopropylowym (niektóre płyny do szyb pozostawiają dodatki ułatwiające pracę wycieraczek lub spływanie wody). Dobrym pomysłem jest użycie glinki lakierniczej, która pozwoli ci pozbyć się wżerów.
Wiele osób rezygnuje z polerowania przedniej szyby z obawy o wytworzenie soczewki zniekształcającej światło. W teorii nierównomierne zeszlifowanie warstwy szkła mogłoby doprowadzić do zakrzywienia światła, co zaburzyłoby kształt widzialnych przed autem przedmiotów.
Nie musisz się tego jednak obawiać. W czasie polerowania zdzierana jest niewielka warstwa szyby i zjawisko soczewki nie występuje – nawet w przypadku nieumiejętnego zabiegu. Warto jednak zadbać o równomierne polerowanie, aby nie przegrzać szyby i pozbyć się rys z całej jej powierzchni.
Dokładne wypolerowanie przedniej szyby sprawi, że pozbędziesz się większości płytkich i średnio głębokich rys. Zostaną pojedyncze, bardzo głębokie rysy oraz… odpryski. Te niestety będą jeszcze bardziej uwypuklone, dlatego warto zająć się nimi jeszcze przed polerowaniem szyby. Choć odprysków zazwyczaj nie da się usunąć całkowicie, można w zauważalny sposób je zatuszować.
Służą do tego specjalne zestawy do usuwania odprysków, które pomogą ci oczyścić zagłębienie oraz wypełnić je przezroczystą masą żywiczną. W ten sam sposób uda ci się usunąć także niewielkie (kilka centymetrów) pęknięcia szyby. Niestety, jeśli na szybie pojawi się długie pęknięcie lub charakterystyczny „pajączek”, czeka cię wymiana szyby na nową.
Autor: Szymon Sonik