Data modyfikacji:

Regeneracja reflektorów: naprawa lamp samochodowych

Pełna regeneracja reflektorów samochodowych pozwala przywrócić lampom pierwotne parametry. Naprawa lamp nie ogranicza się jednak do polerowania szkieł, ale również dotyczy regeneracji odbłyśników lamp. Jak wygląda cały proces i w jaki sposób przeprowadzić renowację samodzielnie? Kiedy warto odnowić lampę, a w jakich sytuacjach lepszym wyborem będzie zakup nowego elementu? Wyjaśniamy!
regeneracja reflektorów
Wbrew pozorom nawet mocno zaniedbane lampy można zregenerować. Najczęściej spotykanym problemem jest zżółknięcie i zmatowienie klosza lamp. Dzieje się tak na skutek działania zanieczyszczeń, opadów atmosferycznych, promieniowania słonecznego, ale i niewłaściwej pielęgnacji samochodu. Częste wizyty na szczotkowej myjni automatycznej przyspieszają zarysowanie delikatnych, wykonanych z tworzywa lamp. Na szczęście polerowanie reflektorów samochodowych nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Po dobrze przeprowadzonej korekcie odzyskają one pełną przejrzystość.

Jak wypolerować lampy samochodowe?

Renowacja reflektorów samochodowych w wielu przypadkach ogranicza się do polerowania. Jeśli sam odbłyśnik nie jest uszkodzony, przepalony lub brudny, polerowanie wyraźnie poprawi działanie lamp. Przejrzyste szkło jest niezbędne do tego, by samochód mógł skutecznie oświetlić drogę, a pierwsze oznaki zmatowienia mogą pojawić się już po kilku latach od produkcji auta. Pojazdy kilkunastoletnie często mają całkowicie matowe, mleczne reflektory, które w czasie zmroku nie zapewniają wystarczająco mocnego snopu światła.
Polerowanie lamp samochodowym rozpoczyna się od dokładnego zeszlifowania utlenionej warstwy plastiku. Warto wcześniej zabezpieczyć sąsiednie elementy karoserii, by nie uszkodzić lakieru papierem ściernym. Po wstępnym umyciu i odłuszczeniu reflektorów możesz przejść do szlifowania. Przygotuj wodne papiery ścierne o gradacjach 800, 1200, 1500, 1800, 2500 i 3000. Pierwszym z nich postaraj się usunąć jak najwięcej zmatowiałej warstwy. Pracuj na mokro, cały czas aplikując wodę, i wykonuj proste, pionowe i poziome ruchy. Do kolejnych gradacji papieru przejdź dopiero w momencie, gdy usuniesz mleczny osad. Rolą papierów o wyższej gradacji jest odpowiednie usunięcie bałaganu po właściwym czyszczeniu reflektorów.
Od razu uspokajamy – nawet po wyszlifowaniu drobnoziarnistym papierem 3000 lampa będzie matowa. To normalne i nie oznacza, ze klosz został zniszczony. Aby uzyskać idealną przejrzystość, należy wypolerować reflektor pastą polerską. Najlepiej użyć do tego maszyny polerskiej z regulacją obrotów, która przyspieszy proces. Użyj dedykowanej pasty do polerowania reflektorów lub uniwersalnej pasty polerskiej do lakieru. Poleruj na wolnych obrotach (800–1200 obr./min), by nie przegrzać tworzywa. Jeśli zamierzasz polerować lampy wkrętarką, regularnie kontroluj temperaturę klosza i rób przerwy. Po wymyciu pasty alkoholem izopropylowym i umyciu reflektorów, powinny być one idealnie przejrzyste. Jeśli nadaj mają zamglenia, najprawdopodobniej pierwszy etap został wykonany niestarannie.

Zabezpieczenie lamp samochodowych

Pozostawienie niezabezpieczonych reflektorów samochodowych sprawiłoby, że efekt renowacji utrzymałby się bardzo krótko. Wyszlifowane tworzywo już po kilku miesiącach pokryłoby się żółtawym utlenieniem. Aby do tego nie dopuścić, zabezpiecz lampy preparatem ochronnym. To coś w rodzaju powłoki ceramicznej, która trwale wiąże z tworzywem i zabezpiecza plastik przed zanieczyszczeniami oraz promieniowaniem UV. Warto odświeżać to zabezpieczenie przynajmniej co rok. W ten sposób lampy będą jak nowe przez długi czas. Alternatywą jest oczywiście polakierowanie lamp lakierem bezbarwnym, jednak wymaga to najczęściej wymontowania lamp. Jeśli jednak przy okazji regenerujesz odbłyśniki, warto to zrobić.

Regeneracja odbłyśników lamp

Nieco więcej problemu sprawiają uszkodzone odbłyśniki lamp. Uszkodzona warstwa lustrzana odbłyśnika sprawia, że reflektor nie działa prawidłowo i może oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. Odbłyśniki rzadko psują się samoczynnie i przyczyną degradacji jest najczęściej rozszczelnienie reflektora. Gdy do środka dostaną się zanieczyszczenia, warstwa aluminium może zacząć się łuszczyć. Uszkodzenie odbłyśnika bywa także efektem użytkowania niewłaściwych żarówek, które przepalają lampę od wewnątrz.
Jak wygląda regeneracja odbłyśników lamp? W pierwszej kolejności należy zdemontować reflektor, a następnie go rozebrać. Wymaga to niestety rozklejenia lampy, co trzeba zrobić ostrożnie, by nie złamać mocowań klosza. Można to zrobić, podgrzewając klej za pomocą opalarki lub suszarki do włosów. W kolejnym kroku profesjonalne firmy zdejmują chemicznie warstwę aluminium, piaskują odbłyśnik i malują go ponownie, jednak w warunkach domowych jest to trudne. Lepszym pomysłem jest zakup nowego lub zregenerowanego odbłyśnika – to mniejszy wydatek niż zakup nowej lampy.
Po rozklejeniu reflektora odepnij przewody i złącza, by wyjąć zużyty odbłyśnik. Zanim jednak zamontujesz nowy, dokładnie wyczyść wnętrze lampy. Usuń także resztki starego kleju. Podczas pełnej regeneracji lampy samochodowej warto zadbać o szczegóły, by uniknąć chociażby problemów z regulacją lamp. Włóż nowy odbłyśnik i upewnij się, że wszystkie zatrzaski są na miejscu. Rób to w taki sposób, by nie dotykać i nie ubrudzić wewnętrznej powłoki. Pozostawienie tłustych osadów na lustrzanej warstwie przyspieszy zużycie odbłyśnika.
Szybkę reflektora wklej na nowym kleju, rozprowadzonym po całym obwodzie mocowania. Kleju powinno być stosunkowo dużo, by nie pozostała jakakolwiek szczelina. Uszczelnianie lamp samochodowych zapobiega parowaniu reflektorów, a także zbieraniu się brudu na odbłyśniku. Dociśnij klosz ściskami lub opaską i pozostaw do wyschnięcia zgodnie z zaleceniami producenta. Pamiętaj o założeniu metalowych spinek, jeśli takie występują. Wypływający nadmiar kleju nie jest problemem – można łatwo go zetrzeć zanim wyschnie. Tak odnowione reflektory samochodowe będą wyglądać, ale przede wszystkim działać, niczym nowe.
Zdjęcie:  SkloStudio/Envato Elements
Autor: Szymon Sonik