Data publikacji:

Jak sprawdzić silniczek krokowy? Jakie są objawy awarii?

Silniczek krokowy umożliwia pracę silnika na wolnych obrotach. Jego awaria może uniemożliwić dalszą pracę silnika oraz doprowadzić do uszkodzenia innych elementów, np. przepustnicy. Jak sprawdzić silniczek krokowy? Typowe objawy awarii to m.in. nierówna praca silnika, gwałtowne wzrosty obrotów na luzie. Warto zatem co jakiś czas wykonać czyszczenie silniczka krokowego.

silniczek krokowy

Czym jest silniczek krokowy?

Silniczek krokowy jest elementem układu dolotowego, który umożliwia przepływ powietrza do cylindrów silnika na biegu jałowym, czyli przy zamkniętej przepustnicy. Sprawny silniczek krokowy umożliwia więc pracę silnika na tzw. luzie, sprawiając, że nie gaśnie na wolnych obrotach. Jego pracę reguluje komputer pokładowy.

Jak dokładnie działa silniczek krokowy? Przede wszystkim należy wiedzieć, że w przepustnicy znajdują się dwa otwory, a mianowicie wlotowy i wylotowy. Prawidłowo działający silniczek krokowy wiruje pod określonym kątem, by, otrzymując sygnał z komputera pokładowego pojazdu, otwierać i zamykać te kanały we właściwym momencie. Dzięki temu silnik spalinowy auta otrzymuje niezbędną ilość powietrza, umożliwiającą pracę na niskich obrotach.

Przeczytaj także, jak wyczyścić przepływomierz oraz jak sprawdzić czujnik położenia wału

Jak rozpoznać uszkodzony silniczek krokowy? Objawy awarii

Objawy uszkodzonego silniczka krokowego to przede wszystkim nierówna praca silnika oraz jego przygasanie lub całkowite gaśnięcie na biegu jałowym lub w czasie jazdy z niską prędkością. Oznaką awarii może być również falowanie (gwałtowne wzrosty) obrotów na tzw. luzie. Takie zachowanie jednostki napędowej jest dla wielu kierowców podejrzane, w związku z czym szukają oni informacji na ten temat w internecie, pod hasłem: silniczek krokowy objawy uszkodzenia.

Jak sprawdzić silniczek krokowy? Czy zawsze konieczna będzie wymiana?

Wymienione w poprzednim akapicie potencjalne objawy awarii występują stosunkowo często, w związku z czym warto wiedzieć, jak sprawdzić silniczek krokowy, ponieważ nie zawsze przyczyna musi leżeć po jego stronie (winna może być np. elektronika odpowiadająca za sterowanie nim).

Od czego należy zacząć? Zalecanym rozwiązaniem jest demontaż, a następnie czyszczenie silniczka krokowego. Sam proces nie jest trudny, jednak należy najpierw zlokalizować położenie silniczka, który w niektórych autach jest dosyć dobrze ukryty. Wspomóc można się dostępnymi w internecie filmikami, które pokazują, gdzie znajduje się silniczek krokowy w konkretnych modelach aut i jak poprawnie go zdemontować. Można je znaleźć pod hasłem: silniczek krokowy czyszczenie. Oczywiście przy wyjmowaniu i ponownym montażu należy zachować szczególną ostrożność, by nie uszkodzić silniczka mechanicznie.

Jak wyczyścić silniczek krokowy?

Po zdemontowaniu należy umyć go w benzynie ekstrakcyjnej lub przy użyciu innych tego typu środków. Przylegające zabrudzenia warto delikatnie zeskrobać szczoteczką, pamiętając o zachowaniu należytej ostrożności. Następnie pozostaje ponowny montaż silniczka krokowego i sprawdzenie efektu czyszczenia.

Jeżeli jednostka napędowa auta nadal pracuje nieprawidłowo, pozostaje jedynie wymiana silniczka krokowego na nowy. Należy to również zrobić, jeżeli w trakcie demontażu, czyszczenia lub ponownego montaż przez przypadek uszkodziliśmy silniczek. Będąc zmuszonym do zakupu nowego silniczka krokowego, warto zajrzeć na stronę Ceneo.pl, ponieważ można tam znaleźć części renomowanych producentów, które są dostępne w konkurencyjnych cenach.

Jak widać, problemy z silniczkiem krokowym nie zawsze wymagają jego wymiany. W wielu przypadkach wystarczy umiejętnie go wyczyścić, by przywrócić sprawność działania. Posiadając pewne umiejętności manualne, można to zrobić samodzielnie, oszczędzając tym samym na wizycie u mechanika.

Autor: Grzegorz Woźniak