Zanieczyszczenie przepływomierza to dość powszechna dolegliwość samochodów. Objawy nieprawidłowego działania przepływomierza nie zawsze są jednoznaczne i nie muszą kończyć się błędem. Kiedy warto wyczyścić przepływomierz? Jaki preparat do czyszczenia przepływomierza wybrać? Jak poprawnie wymyć przepływomierz?
Przepływomierz to przyrząd mierzący przepływ powietrza dostającego się do układu dolotowego silnika. Na podstawie objętości i temperatury powietrza dostarcza informacje do sterownika silnika, które pomagają dobrać właściwy skład mieszanki. Za pomiar powietrza odpowiadają spirale lub płytki (najczęściej platynowe), przez które przepływa powietrze. Są one rozgrzewane do wysokiej temperatury.
Powietrze w układzie dolotowym schładza elementy, a przepływomierz dąży do utrzymania stałej temperatury. Energia potrzebna do ogrzania spiral pozwala określić, jak dużo powietrza dostaje się w danej chwili do silnika. Warto podkreślić, że zimne powietrze jest gęstsze od tego ciepłego.
Dzięki przepływomierzowi silnik samochodowy może pracować na optymalnej mieszance paliwowo-powietrznej w różnych warunkach, zależnych np. od temperatury czy rozrzedzenia powietrza.
Sprawdź nasz ranking olejów silnikowych 5W30
Sensor MAF, jak czasem nazywany jest przepływomierz, umieszczony jest tuż za filtrem powietrza. Choć w teorii filtr powinien zatrzymać nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia, bardzo często na powierzchni przepływomierza można znaleźć zanieczyszczenia.
Jest to często spowodowane zużytym lub nieprawidłowo zamontowanym filtrem. Do zabrudzenia przepływomierza dochodzi też w przypadku filtrów stożkowych, które do poprawnego działania wymagają częstego mycia i nasączania olejem.
Objawy zabrudzonego przepływomierza nie zawsze są wyraźne. Początkowo spada nieznacznie moc silnika, lecz nie towarzyszy temu pojawienie się ikony błędu silnika check engine. Z czasem mogą pojawić się sporadyczne wypadnięcia zapłonu i szarpnięcia silnika. Symptomem jest też wzrost spalania paliwa oraz pogorszona reakcja na gaz. W skrajnych przypadkach silnik może gasnąć na biegu jałowym, np. podczas dojazdu do świateł.
Długotrwała jazda z niesprawnym przepływomierzem może prowadzić do uszkodzenia silnika. Zbyt uboga lub bogata mieszanka paliwa szkodzi m.in. zaworowi EGR (zobacz, co warto wiedzieć o czyszczeniu EGR), katalizatorowi, turbinie czy zaworom. Regularne czyszczenie przepływomierza i wymiana filtra powietrza to czynności, których nie należy pomijać.
Do czyszczenia drucika przepływomierza nie należy używać patyczków do uszu, wykałaczek lub innych narzędzi. To bardzo delikatny element, który łatwo uszkodzić. Dodatkowo dostęp do niego jest zazwyczaj utrudniony.
W większości przypadków wystarczy przepłukać drucik specjalnym preparatem do czyszczenia przepływomierzy. To środek, który nie pozostawia tłustego nalotu i skutecznie rozpuszcza zabrudzenia znajdujące się w przepływomierzu. Po nałożeniu na platynowy drucik samoczynnie odparuje, więc nie trzeba zbierać jego nadmiaru.
Czyszczenie przepływomierza nie jest trudne. Wystarczy zdemontować element z układu dolotowego, a następnie wprowadzić preparat za pomocą sondy. Nie wyłamuj ani nie wycinaj kratek zabezpieczających drucik oporowy. Taka przeróbka może zaburzyć przepływ powietrza w układzie dolotowym.
Po przepłukaniu przepływomierza pozostaw element do wyschnięcia i zamontuj go ponownie w dolocie. Pamiętaj o tym, by dobrze wpiąć wtyczkę. Czasem to właśnie poluzowane złącze wtyczki jest przyczyną nieprawidłowych odczytów przepływomierza.
Skuteczność czyszczenia przepływomierza możesz sprawdzić za pomocą interfejsu diagnostycznego. Jaki wybrać? Najbardziej uniwersalne urządzenia wykorzystują protokół ELM 327. Pracę przepływomierza zaobserwujesz po korektach wtrysku paliwa.
Autor: Szymon Sonik