Data modyfikacji:

Jaki interfejs diagnostyczny?

Kontrolka „check engine” wyświetlona na desce rozdzielczej potrafi podnieść ciśnienie. Nie trzeba jednak obawiać się na zapas. Czasem powód zapalenia kontrolek ostrzegawczych jest prozaiczny. Aby go poznać, musisz jedna skorzystać z interfejsu diagnostycznego. Zobacz, czym jest i jaki interfejs diagnostyczny kupić.

interfejs diagnostyczny

Czym jest interfejs diagnostyczny i jak działa?

Mimo że współczesne samochody są znacznie bardziej skomplikowane od tych sprzed kilku dekad, diagnostyka usterek wcale nie musi być bardzo trudna. To zasługa gniazda OBDII, które od 2001 roku jest standardowo montowane we wszystkich samochodach sprzedawanych w Europie, a od 2002 również w Polsce.

Gniazdo OBD (On-Board Diagnostics) służy do odczytywania informacji pochodzących z samodiagnostyki pojazdów. Dzięki niemu odczytasz wszystkie błędy zapisane w pamięci komputera, a także wykorzystasz do wielu innych czynności. Umieszczone jest zazwyczaj pod kierownicą, w okolicy kolumny kierownicy, obok pedału sprzęgła, w schowku przed fotelem pasażera lub na kokpicie.

Gniazdo składa się z szesnastu pinów i ma trapezową budowę zapobiegającą odwrotnemu podłączeniu. Do obsługi gniazda OBDII potrzebny jest interfejs diagnostyczny lub skaner diagnostyczny (z wbudowanym komputerem). Do amatorskiego użytku stosuje się zazwyczaj proste interfejsy diagnostyczne Bluetooth lub kablowe.

Do czego przyda się interfejs diagnostyczny?

Podstawowym zastosowaniem interfejsu jest możliwość sczytania i usunięcia błędów. Dzięki znajomości kodu błędu łatwo zdiagnozujesz usterkę i wymienisz lub naprawisz daną część. Wiele błędów pojawia się przypadkowo, więc używając interfejsu diagnostycznego, usuniesz niepotrzebną informację z pamięci komputera. Unikniesz dzięki temu niepotrzebnej wizyty w serwisie oraz opłaty za diagnostykę.

Możliwości interfejsu diagnostycznego są jednak znacznie szersze. Dzięki niemu możesz także:

  • Skontrolować szczegółowe parametry silnika, które nie wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, np. temperaturę silnika, napięcie akumulatora, wskazania sondy lambda lub ilość wtryskiwanej mieszanki paliwowo-powietrznej.
  • Zaprogramować poszczególne funkcje samochodu, np. obroty biegu jałowego, czułość czujnika deszczu lub czas świecenia lamp po zamknięciu samochodu.
  • Ręcznie uruchomić proces wypalania filtra DPF.
  • Sprawdzić poprawność działania poszczególnych podzespołów, np. klimatyzacji czy EGR-u.
  • Zmierzyć osiągi samochodu, np. przyspieszenie do 100 km/h lub maksymalną prędkość.
  • Nagrać parametry silnika w trakcie jazdy.

Jaki interfejs diagnostyczny? Bluetooth czy kablowy?

Jaki interfejs diagnostyczny wybrać? Większość dostępnych na rynku interfejsów wyposażonych jest w moduł Bluetooth, ułatwiający diagnostykę samochodu. Dzięki bezprzewodowej łączności możesz kontrolować parametry nie tylko z samochodu, ale i zerkając pod maskę auta. W wielu przypadkach będzie to dużym ułatwieniem.

Zarówno na komputery PC, jak i telefony z Androidem znajdziesz wiele programów sczytujących informacje z ECU. W przypadku iPhone’ów lepiej wybrać interfejs diagnostyczny z łącznością wi-fi.

Jaką przewagę ma więc kabel? Ten rodzaj interfejsu jest bardziej niezawodny, szybszy, a w wielu modelach samochodów pozwala na odczytanie większej liczby informacji. Tak jest np. w starszych modelach BMW, w których najlepiej sprawdza się kabel z protokołem K+DCAN. Pamiętaj jednak, że kabel ma klasyczne złącze USB, więc jeśli chcesz go podłączyć do smartfona, musisz dokupić adapter USB OTG z gniazdem micro USB lub USB typu C.

Czym obsłużyć interfejs diagnostyczny?

Bez względu na to, jaki interfejs diagnostyczny wybierzesz, potrzebny jest jeszcze program, który go obsłuży. Aplikacje na system Android współpracujące z interfejsami to m.in. Torque, Car Scanner, OBD Car Doctor, Dash Command, Piston czy OBD Arny. Niektóre z nich, np. Toque i ODB Car Doctor, są płatne i w darmowej wersji ich funkcje są okrojone (np. do sczytywania i kasowania błędów).

Jeśli zależy ci na pogłębionej diagnostyce, wybierz program stworzony specjalnie z myślą o danej marce pojazdów. Mimo że nie jest uniwersalny, lepiej współpracuje z możliwościami komputera pokładowego danego auta. Dzięki takim programom nie tylko sprawdzisz kody błędów, ale i zaprogramujesz szczegółowo funkcje samochodu.

Jaki interfejs diagnostyczny wybrać?

Najpopularniejsze uniwersalne interfejsy diagnostyczne to te wykorzystujące protokół ELM 327. Współpracują z uniwersalnymi aplikacjami oraz pasują do wielu modeli i marek samochodów. Zazwyczaj nie mają rozbudowanych funkcji, ale w większości przypadków radzą sobie z błędami czy odczytem parametrów.

Tego rodzaju interfejsy idealnie sprawdzą się np. podczas poszukiwania samochodu używanego, gdy trzeba poddać diagnostyce najróżniejsze modele i wersje aut. Ceny uniwersalnych testerów diagnostycznych rozpoczynają się już od ok. 30 zł.

Jeśli jednak zamierzasz obsługiwać interfejsem jedynie własny samochód, wybierz model dedykowany dla danej marki. W przypadku BMW będzie to interfejs oparty o protokół K+DCAN lub np. Carly. Do samochodów grupy FCA (Fiat, Lancia, Alfa Romeo) warto wybrać interfejs OBD2 VAG KKL + FIATECUSCAN, natomiast do Seatów, Audi, Volkswagenów czy Skód – interfejs dedykowany dla koncernu VAG-a.

Przed zakupem koniecznie sprawdź listę kompatybilnych modeli, roczników i wersji silnikowych. Czasem dany interfejs może nie pasować np. do innej wersji silnikowej lub wersji sprzed liftingu.

Autor: Szymon Sonik