Data publikacji:

Wybierak skrzyni biegów: jakie są objawy, kiedy jest uszkodzony

W wielu starszych samochodach znaleźć można dźwignię zmiany biegów, która wyprowadzona jest prosto ze skrzyni biegów. Chociaż taki sposób budowy samochodów nie jest obecnie stosowany, to wciąż znaleźć można takie modele aut, które zbudowane są w oparciu o takie rozwiązanie. Jedne na najpopularniejszych samochodów, które nadal jeżdżą po drogach, to polonezy.
Wybierak skrzyni biegów
W nowych modelach samochodów lewarek do zmiany biegów umieszczony jest między siedzeniami, a za połączenie ze skrzynią biegów odpowiedzialne są cięgna. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa komfort użytkowania, ponieważ niemal wszystkie drgania i hałasy są przenoszone, a sama konstrukcja jest zdecydowanie bardziej optymalna, ponieważ skrzynia biegów ustawiona jest poprzecznie.
Żaden kierowca nie lubi tego momentu, w którym zaczyna czuć, że jego samochód zaczyna gorzej działać. W takich sytuacjach najczęściej konieczna jest pomoc fachowca, dlatego prawdą jest, że im szybciej taka usterka zostanie rozpoznana i naprawiona, tym lepiej dla samochodu. Awaria wybieraka skrzyni biegów jest popularną usterką, z którą musi mierzyć się wielu kierowców, jednak naprawa tego elementu nie jest zbyt kosztowna.

Wybierak skrzyni biegów – co to jest?

Wybierak skrzyni biegów to nieodłączny element starszych samochodów. Wybierak skrzyni biegów odpowiedziany jest za przesuwanie widełek włączających przerzucania biegów wewnątrz skrzyni. Ten element budowy samochodu jest umiejscowiony w specjalnej obudowie, która umożliwia mu swobodną pracę polegającą na przemieszczaniu obrotowym i osiowym.
Wybierak powinien znajdować się w neutralnej dla siebie pozycji, dlatego niezbędne elementy mu towarzyszące to dwie sprężyny znajdujące się na każdym z jego końców. Taka neutralna pozycja oznacza umiejscowienie wybieraka pomiędzy dwoma biegami – trzecim oraz czwartym.
Za ruch wybieraka odpowiada lewarek do zmiany biegów, którego pociągnięcie w lewo, stymuluje wciśnięcie wybieraka, co umożliwia wybranie biegu pierwszego lub drugiego. Odepchnięcie lewarka, czyli przesunięcie go w prawą stronę powoduje zmianę jego położenia na tyle, aby można było wybrać bieg piąty. Aby wybrać bieg wsteczny, niezbędne jest wykonanie ruchu przełamującego opór blokady, jednak ruch lewarkiem może być różny w zależności od modelu samochodu.

Uszkodzony wybierak skrzyni biegów – charakterystyczne usterki

Każda awaria w samochodzie wzbudza stres i zdenerwowanie u kierowcy. Uszkodzony samochód nie nadaje się do jazdy, dlatego warto jak najszybciej zniwelować powstałą usterkę. Zazwyczaj do naprawy samochodu niezbędne jest skorzystanie z pomocy wykwalifikowanego specjalisty, czyli mechanika samochodowego. Każdy profesjonalista już po krótkich oględzinach z łatwością wskaże na przyczynę usterki i zaplanuje odpowiedni proces naprawczy.
Uszkodzony wybierak generuje charakterystyczne objawy, dlatego rozpoznanie tej przyczyny nie powinno stanowić problemu dla dobrego mechanika. Zużyty i uszkodzony wybierak może się zacinać, co wzbudza stres u kierowcy, oraz może skutecznie uniemożliwić swobodną zmianę biegów. Trudności z wrzucaniem biegów negatywnie wpływają na podróżowanie samochodem, ponieważ uniemożliwiają płynną jazdę.

Manualna skrzynia biegów – jak uniknąć jej awarii?

Oczywiste jest, że każdy samochód oraz inny pojazd mechaniczny, który służy do jazdy, musi regularnie przechodzić przez skrupulatnie przeprowadzane badania techniczne. Podczas takich badań często można zauważyć zmiany w budowie i konstrukcji samochodu, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo i komfort podczas podróżowania.
Wybierak to nieodłączny element skrzyni biegów umieszczony w niektórych samochodach, dlatego warto wiedzieć, jak zniwelować ryzyko jej uszkodzeń i awarii. Chociaż kiedyś manualne skrzynie biegów uznawane były za mniej narażone i podatne na możliwe uszkodzenia, to prawdą jest, że takie rozwiązanie w samochodach również może paść ofiarą usterki.
Mechanizm manualnej skrzyni biegów jest narażony na pracę w trudnych warunkach wynikających z dużej mocy samochodu oraz znacznych przeciążeń występujących podczas jazdy.
Pierwszym krokiem, który należy sprawdzić, aby uniknąć awarii manualnej skrzyni biegów, powinno być kontrolowanie poziomu środka smarnego w skrzyni. Manualna skrzynia biegów w większości przypadków wymaga od 1,2 do 2,5 litra oleju. Niezwykle ważny, oprócz ilości tej substancji, jest także poziom lepkości oleju.
Ubytek środka smarnego w skrzyni może powodować nagłe awarię całego mechanizmu, dlatego w takiej sytuacji należy w pierwszej kolejności skontrolować i wyeliminować możliwe źródła wycieku.
Innym objawem uszkodzonej manualnej skrzyni biegów może być zgrzytanie mechanizmu podczas próby zmiany przełożeń. Zgrzytanie zazwyczaj spowodowane jest źle dopasowanymi i wyregulowanymi linkami lub uszkodzonym wybierakiem skrzyni biegów. Awaria wybieraka to dość powszechny problem, z którym muszą się mierzyć właściciele samochodów wyposażonych w taki mechanizm. Pocieszający dla kierowców jest fakt, że zazwyczaj awaria wybieraka nie jest usterką generującą duże koszty, ponieważ naprawa najczęściej ogranicza się do kosztu nie większego niż kilkadziesiąt złotych.
Innym problemem, z którym mogą borykać się właściciele samochodów wyposażonych w manualną skrzynię biegów, jest usterka synchronizatorów. Synchronizatory to elementy budowy skrzyni biegów, które umiejscowione są w środki skrzyni. Synchronizatory odpowiedzialne są za wyrównywanie prędkości kół zębatych, dlatego w przypadku ich uszkodzenia konieczna jest natychmiastowa naprawa.
Zdjęcie: borodai / Envato Elements