Najczęstszą przeszkodą w rozpoczęciu nowego sezonu motocyklowego jest rozładowany akumulator. Jeśli doszło do głębokiego rozładowania, przywrócenie pełnych parametrów nie zawsze jest możliwe. Ratunkiem jest zakup nowego akumulatora do motocykla. Sprawdź, jak dobrać akumulator motocyklowy i jak o niego zadbać.
Rozładowanie akumulatora motocyklowego jeszcze nie musi oznaczać jego zepsucia. Problem pojawia się wtedy, gdy akumulator nie daje się naładować prostownikiem lub gdy rozładowuje się szybko nawet po doładowaniu do pełna.
Naładowanie akumulatora oraz sprawność pod obciążeniem możesz sprawdzić za pomocą uniwersalnego miernika (multimetru) lub testera. Taki pomiar wykonasz także w punkcie sprzedaży akumulatorów.
Uwaga! Kupując nowy akumulator motocyklowy, pamiętaj o tym, by oddać stary. Dzięki temu unikniesz opłaty w wysokości kilkudziesięciu złotych, a przy okazji zutylizujesz zużytą baterię w ekologiczny sposób. Akumulatorów nie wolno wyrzucać do kosza na śmieci.
Najprostszy i najstarszy typ akumulatora do motocyklu. Zawiera płynny elektrolit, który z czasem wyparowuje i wymaga uzupełniania. Akumulatory kwasowo-ołowiowe są tanie i cechują się dobrymi parametrami, ale źle znoszą wstrząsy i muszą być zawsze w pionowej pozycji.
Konstrukcja akumulatora żelowego jest podobna do kwasowo-ołowiowego, jednak płynny elektrolit zagęszczono krzemionką. Dzięki temu akumulator lepiej radzi sobie z przechyłami, ma większą pojemność i lepiej radzi sobie z długotrwałym rozładowaniem.
Wycieki lub ubytki elektrolitu należą do rzadkości, więc model ten jest niemal całkowicie bezobsługowy. Akumulatory żelowe do motocykli mogą być zamontowane pod kątem 90 stopni.
W akumulatorach motocyklowych AGM elektrolit uwięziony jest w specjalnych matach z włókna szklanego, które zapewniają dużą pojemność oraz szczelność. Przy okazji mają dłuższą żywotność, a wstrząsy motocykla nie robią na nich dużego wrażenia. Stosuje się je w nowoczesnych motocyklach z rozbudowaną elektroniką, np. nawigacją, systemem multimedialnym czy podgrzewanymi manetkami.
Akumulatory motocyklowe AGM zalane fabrycznie mogą pracować pod dowolnym kątem, natomiast modele suchoładowalne, zalewane elektrolitem samodzielnie, mają mniejszą tolerancję przechyłu (do ok. 45 stopni).
To najdroższy typ akumulatorów do motocykla, jednakże najbardziej zaawansowany. Wyróżnikiem jest niska waga baterii, nawet o 80% względem klasycznych modeli.
Nie zawierają kwasu i przypominają rozwiązaniami technologicznymi bardziej baterie stosowane w telefonach niż motocyklowe akumulatory. Wadą jest wysoka cena oraz fakt, że wymagają specjalnych ładowarek.
W przypadku akumulatorów motocyklowych nie ma tak dużych różnic jak w bateriach samochodowych, jednak w dalszym ciągu musisz pamiętać o doborze odpowiednich parametrów akumulatora. Jakie rzeczy musisz wziąć pod uwagę, wybierając nową baterię? Sprawdź, jaki akumulator do motocykla kupić.
Smukła linia motocykla wymusza zastosowanie niewielkiego akumulatora. Upewnij się więc, że nowy egzemplarz ma zbliżone wymiary i zmieści się w swoim miejscu.
Nie powinien być też zbyt mały, gdyż może to utrudnić przymocowanie go do fabrycznych uchwytów. Oznaczenia wymiarów akumulatora są wystandaryzowane, dlatego dobór akumulatora innego producenta nie powinien sprawić ci problemu.
Przeczytaj także: Motocykle 125: ranking najpopularniejszych maszyn
Dużo kłopotu może przynieść dobranie niewłaściwego ulokowania plusa. Plus może być lewy lub prawy. Wiązki z klemami są stosunkowo krótkie, więc obrócenie akumulatora o 180 stopni nie zawsze pomoże.
Jak określić, jaki typ plusa jest w naszym motocyklu? Spójrz na akumulator motocyklowy od frontu i sprawdź, po której stronie znajduje się plus. Najczęściej oznaczony jest dodatkowo czerwonym kolorem.
Podobnie jak samochody nowoczesne motocykle mają instalację 12 V (volt). W starszych konstrukcjach można znaleźć jednak także akumulatory 6 V, dlatego warto się upewnić, jakiej wartości akumulator znajduje się w naszym motocyklu. Napięcie akumulatora ma znaczenia także w ustawieniu odpowiedniego trybu ładowania na prostowniku.
Współczesne motocykle mają rozbudowaną elektronikę, a zatem wymagają nieraz dużych akumulatorów. Pojemność określana jest w amperogodzinach (Ah). Wartość ta informuje, jak długo akumulator może oddawać energię o wartości 1 ampera.
W przypadku motocykli z dużym silnikiem ważną wartością jest maksymalny prąd rozruchowy. Parametr ten informuje o tym, ile amperów jest w stanie w danym momencie wyzwolić akumulator. Im wyższy prąd rozruchowy, tym lepiej.
Nowoczesne akumulatory motocyklowe wyposażone są w niewielki ekran, z którego możesz odczytać przydatne informacje, np. napięcie, moment instalacji czy alarm o rozładowaniu To przydatne zwłaszcza zimą, gdy należy regularnie monitorować stan akumulatora.
Stojąc przed zakupem nowego akumulatora, warto zastanowić się, czy poprzedni działał prawidłowo. Zamiana na wyższy typ baterii nie zawsze ma sens i często jest niepotrzebnym wydatkiem. Jeśli starsza konstrukcja motocykla dobrze współgrała z klasycznym akumulatorem kwasowo-ołowiowym, nie ma przeszkód, by ponownie wybrać ten typ.
Wyjątkiem są sytuacje, gdy zamierzamy korzystać z motocykla częściej, w trudniejszych warunkach lub wybieramy się w długą podróż motocyklową. W takim przypadku lepiej postawić na bardziej zaawansowane technologie.
Pamiętaj też o tym, że oprócz samych parametrów znaczenie mają inne czynniki, np. świeżość akumulatora. Unikaj kupowania tzw. leżaków magazynowych, które spotkasz m.in. w supermarketach czy małych sklepikach motocyklowych.
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zakup w profesjonalnym punkcie lub przez internet, bezpośrednio od dużego dystrybutora. Marki akumulatorów, którym warto zaufać, to m.in. Exide, Varta, Moretti czy Yuasa.
Autor: Szymon Sonik