Data publikacji:

Jakie opony zimowe kupić? 

Pogarszające się warunki atmosferyczne, które idą w parze z niskimi temperaturami, sprawiają, że konieczne jest zastosowanie opon zimowych. Jakie opony zimowe będą najlepszym wyborem dla kierowców? Sprawdzamy!

opony zimowe

Czy opony zimowe są obowiązkowe?

W Polsce nie ma obowiązku zakładania opon zimowych. Jedyne wymagania, które są stawiane oponom stosowanym podczas zimy, jest minimalna głębokość bieżnika, która powinna wynosić 1,6 mm. Dodatkowo na kołach jednej osi muszą być stosowane opony o takiej samej rzeźbie bieżnika.

Przeczytaj również: Opony wielosezonowe – czy warto?

Jakie opony zimowe? Charakterystyka

Opony zimowe są wykonane z mieszanki, która jest w stanie zapewnić bardzo dobrą przyczepność i krótką drogę hamowania w temperaturach wynoszących poniżej 7 stopni. Połączenie krzemionki z kauczukiem i gumą sprawia, że opona nie ulega stwardnieniu.

Dla porównania opony letnie przy niskich temperaturach tracą swoje właściwości i nie są w stanie zagwarantować tak dobrej przyczepności. W ten sposób narażamy się na niekontrolowany poślizg lub o wiele dłuższą drogę hamowania. Najlepiej widać to, gdy o poranku temperatury spadają poniżej zera. Kierowcy bez opon zimowych narzekają, że nie są w stanie zapanować nad pojazdem.

Jakie będą najelpsze opony zimowe? W doborze opony zimowej niezwykle istotny jest rodzaj bieżnika, ponieważ to on ma ogromny wpływ na odprowadzanie wody, błota i śniegu, co jest kluczowe podczas jazdy.

Bieżnik symetryczny kierunkowy

Jest zdecydowanie najczęściej spotykanym na rynku opon zimowych. Lamele i rowki są ułożone w kształcie litery V lub litery U. Taki kształt został zaprojektowany, aby z łatwością pozbywać się nadmiaru wody, która zaczyna się gromadzić. Samochód z taką oponą będzie trzymał się drogi bardzo dobrze w deszczowe dni. Wówczas ryzyko wystąpienia aquaplanningu jest minimalne.

Bieżnik symetryczny

Ma po obu stronach taki sam układ bieżnika, który na drodze poradzi sobie nieco gorzej. Prosta konstrukcja nie ma tak dobrych właściwości, jednak plusem jest zdecydowanie niższa cena takiej opony.

Bieżnik asymetryczny

Jest uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie. Dlaczego? Obie strony opony są zaprojektowane w zupełnie inny sposób. Zewnętrzna część ogumienia ma grubsze klocki, co powinna przełożyć się na lepsze trzymanie w zakrętach. Wewnętrzna strona ma niewielkie lamelki, służące do odprowadzania wody. Tego typu opony radzą sobie zdecydowanie lepiej z przyspieszaniem, jak i hamowaniem.

Jakie parametry najlepszych opon zimowych?

Na jakie oznaczenia na oponach zimowych zwracać uwagę?

Indeks prędkości

Na etykiecie opony indeks prędkości jest oznaczony odpowiednią literą. Ten skrót pozwala na określenie maksymalnej prędkości, jaką można osiągnąć w danym samochodzie.

Oznaczenia indeksów prędkości: 

  • J – 100 km/h
  • K – 110 km/h
  • L – 120 km/h
  • M – 130 km/h
  • N – 140 km/h
  • P – 150 km/h
  • Q – 160 km/h
  • R – 170 km/h
  • S – 180 km/h
  • T – 190 km/h
  • U – 200 km/h
  • H – 210 km/h
  • V – 240 km/h
  • W – 270
  • Y – 300 km/h

Indeks nośności

Kolejne oznaczenie opon zimowych określa, jakie jest maksymalne dopuszczanie obciążenie dla jednej opony. Parametr ten nigdy nie może być niższy niż ten zalecany przez producenta. Jazda z niższym indeksem nośności może mieć tragiczne skutki.

Opory toczenia 

Opory toczenia mają bezpośredni wpływ na spalania paliwa w samochodzie. Wybór opony z odpowiednio niskimi oporami może sprawić, że na jednym baku przejedziemy nawet kilkadziesiąt kilometrów więcej.

Informację na ten temat ponownie znajdziemy na etykiecie. Klasa efektywności jest wyrażana literami A, B, C, D, E, F, G, gdzie A oznacza najlepsze opony zimowe. Wybierając takie ogumienie, możesz liczyć na oszczędności i większy komfort podczas jazdy.

Droga hamowania

Na każdym oznaczeniu opon zimowych powinna znajdować się informacja o drodze hamowania. Skala jest niemal identyczna jak w przypadku oporów toczenia. Symbol A oznacza, że najkrótszą drogę hamowania, natomiast F najdłuższą.

Wyjątkiem są tutaj kategorie D oraz G, które nie są brane pod uwagę. Wielu kierowców podczas zastanawiania się, jakie opony zimowe wybrać, nie zwraca uwagi na to oznaczenie, co jest błędem. Różnica podczas hamowania pomiędzy najlepszą a najgorszą klasą może sięgać kilkunastu metrów!

Generowany hałas 

Hałas generowany przez oponę można łatwo sprawdzić. Informacja wyrażona w decybelach znajduje się również na etykiecie. Najcichsze opony generują około 72 dB, natomiast te najgłośniejsze mogą osiągać 76-78 dB.

Rzadko zdarza się, żeby ogumienie przekraczało dopuszczalne normy hałasu, dlatego nawet przy tańszych modelach można komfortowo się przemieszczać. Wpływ na hałas ma przede wszystkim profil opony (niski profil generuje większy hałas), a także szerokość. Szersze opony mogą być nieznacznie głośniejsze.

Jak dobrać rozmiar opon zimowych? 

Opony do samochodów są zwykle zapisywane następującymi oznaczeniami 205/45/R17. Pierwszy człon oznacza szerokość danej opony, drugi jej profil, natomiast trzeci mówi nam o rozmiarze felgi.

Z doborem szerokości oraz profilu nie powinno być większego problemu, ponieważ na klapce od wlewu paliwa znajduje się informacja o rekomendowanych rozmiarach opon. Takie dane znajdziesz z łatwością w internecie, wpisując model swojego pojazdu. Jeśli wciąż nie masz pewności, czy dana opona będzie pasować do samochodu, to skontaktuj się ze sprzedawcą, który z pewnością pomoże dobrać odpowiedni model.

Przeczytaj, jak sprawdzić datę produkcji opony.

Ile trzeba zapłacić za opony zimowe? 


Ceny opon zimowych są bardzo zróżnicowane, dlatego aby ułatwić użytkownikom wybór, producenci oferują ogumienie w trzech klasach: 

Opony zimowe klasy ekonomicznej  


Najtańsza grupa opon zimowych. Takie modele są dobrym wyborem dla kierowców, którzy posiadają samochody typowo miejskie i po drogach poruszają się raczej od czasu do czasu. Jakość wykonania, zastosowane materiały, a także takie parametry jak opory toczenia, czy generowany hałas są nieco słabsze.  Przyczepność na takim ogumieniu może być nieco gorsza, co warto wziąć pod uwagę. Ceny kompletu opon zimowych na cztery koła zaczynają się już od około 500-600 złotych. 

Opony zimowe klasy średniej 


Ten rodzaj opon zimowych ma najlepszy stosunek jakości do ceny. Technologie wykorzystywane do ich produkcji nie odbiegają znacząco od tych, które są stosowane w ogumieniu premium. Producenci zwykle stosują rozwiązania, które były wdrażane do najdroższych modeli w poprzednich sezonach. Opona zimowa klasy średniej poradzi sobie zarówno podczas jazdy po mieście, jak i na długiej trasie. Komplet opon tego typu to wydatek na poziomie co najmniej 1000-1200 złotych. 

Opony zimowe klasy premium 

Zdecydowanie najlepsze opony zimowe, które wykorzystują najnowsze rozwiązania. Tego typu ogumienie jest mniej hałaśliwe, a także wyróżnia się niskimi oporami toczenia. Przyczepność samochodu jest o wiele lepsza niż w standardowych modelach.

Takimi modelami powinni zainteresować się kierowcy posiadający nieco mocniejsze silniki, a także szukający oszczędności. Opona klasy premium może zapewnić niższe spalanie! Wysoka jakość idzie w parze z wysoką ceną, dlatego przy takich modelach trzeba przygotować około 2-3 tys. złotych.

Autor: Bartłomiej Mazurek