Jakie opony zimowe wybrać? - wymiana opon 2018

Sezon zimowy juz niebawem zaiwta na polskich drogach. Tak samo jak co roku w naszych szafach pojawiają sie ciepłe zimowe buty, tak samo warto zadbać o to by ogumienie naszych samochodów było gotowe na pogorszone warunki. Jeśli nie chcesz by w tym roku "Zima zaskoczyła drogowców" to przeczytaj kompedium wiedzy dotyczące wymiany opon na zimowe.
Jak powszechnie wiadomo, w naszym kraju nie ma nakazu mówiącego o tym, że należy każdego sezonu wymieniać opony. Znaczna część z nas jednak wie, że jest to niezbędne, a co najważniejsze – zapewnia nam i naszym bliskim bezpieczeństwo podczas jazdy. Jak wynika z niektórych badań, wielu kierowców zbyt późno zakłada opony zimowe, a w okresie letnim – zbyt wcześnie ogumienie letnie. W naszym artykule odpowiemy na trzy najczęściej zadawane pytania podczas wymiany opon na zimowe:
  1. Kiedy najlepiej wymienić opony zimowe,
  2. Czy warto kupić ogumienie wielosezonowe,
  3. Jak czytać oznaczenie opon,

Wulkanizacja – kilka słów o niej

Wulkanizacja kojarzy nam się przede wszystkim z sezonową wymianą ogumienia. Należy jednak pamiętać o tym, że usługi wulkaniczne zajmują się nie tylko tym. Do ich obowiązków należą również: wyważanie kół, naprawa wentyli, dobieranie kompletu felg, opon, a także naprawa przebitych miejsc w oponie. Do łatania dziur używa się tzw. metody „na ciepło”, natomiast jeśli chcemy pozbyć się punktowych uszkodzeń – korzystamy z metody „na zimno” u doświadczonego i wykwalifikowanego specjalisty.

Wymiana opon – kiedy jest najlepszy moment?

Najlepiej, aby wymiana opon została wykonana u specjalisty. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych komplikacji. Korzystanie z usług wulkanizacyjnych to najchętniej wybierany sposób przez kierowców, aby zapewnić sobie najlepsze opony zimowe dla naszego pojazdu. Pozostaje jednak pytanie: kiedy należy udać się do mechanika, aby wymienić opony? Przede wszystkim – nie czekajmy z wymianą ogumienia do momentu, aż spadnie śnieg, a oblodzenie na jezdni uniemożliwi nam jazdę. W sytuacji, kiedy temperatura powietrza spada poniżej 7° C i utrzymuje się tak przez jakiś czas, mieszanki gum, z jakich powstało nasze ogumienie, nie spełnia już swoich funkcji tak, jak powinno. Odczuwamy problemy w sterowności pojazdem, pojawia się też znaczące obniżenie poziomu przyczepności kół do podłoża, a także wydłużona droga hamowania. Przyjmuje się, że przy temperaturze 5° C nasza droga hamowania skraca się o 8 metrów (przy oponach zimowych), a o 11 przy 2° C. Wychodzi więc na to, że lepiej zmienić ogumienie już jesienią niż czekać do ostatniej chwili.

Dobre opony zimowe – kiedy najlepiej je kupić?

Jeśli chodzi o zakup opon, to tutaj też nie powinniśmy zbyt długo czekać. Dlaczego? Dlatego, że w szczycie sezonu (przyjmuje się, że jest to koniec października i początek listopada) mamy mniejszy wybór modeli, a kolejki do serwisów również pozostawiają wiele do życzenia. W momencie, kiedy zwlekamy z kupnem nowego ogumienia, bardzo często wybieramy po prostu te, które w danej chwili znajduje się w asortymencie. Nie zastanawiamy się dokładnie, czy akurat takie ogumienie będzie dla naszego samochodu najlepsze, a dla nas – najbezpieczniejsze. Warto pamiętać również o tym, że ogumienie kupujemy raz na kilka lat, więc należy dobrze rozważyć zakup. Nowe opony zimowe najlepiej kupić jeszcze przed sezonem – mamy wtedy możliwość porównania modeli, ofert producentów, a to pozwoli nam na dobranie najlepszego ogumienia dla naszego pojazdu.

Dlaczego nie możemy zwlekać z wymianą ogumienia zimowego?

Nie należy przejmować się tym, że wymaniamy ogumienie przed pierwszym śniegiem. W przypadku, kiedy temperatura powietrza osiągnie nawet kilkanaście stopni powyżej zera, nie wpłynie to w żaden sposób na naszą oponę. Musimy pamiętać o tym, że opona zimowa to taka, która odznacza się swoją uniwersalnością, a także zapewnia optymalną trakcję zarówno na mokrym, jak i suchym podłożu.

Opona zimowa najwyżej jakości

Tanie opony zimowe – to cel wielu kierowców. Każdy chciałby mieć jak najlepsze opony zimowe, ale z drugiej strony, zdobyć je tak, aby w znaczący sposób nie nadszarpnąć zawartości portfela. Dobre opony zimowe to z pewnością nie te używane. Dlatego zachęcamy do tego, aby takich nie kupować. W takich przypadkach nigdy nie mamy pewności, czy ich dobry wygląd jest równoznaczny z jakością. Czasami ogumienie prezentuje się znakomicie, a po jakimś czasie okazuje się, że ma: liczne mikroubytki, pochodzi z samochodów powypadkowych albo też ma sporo uszkodzeń wewnętrznych. Używanym oponom mówimy zdecydowanie: nie!

Polecane przeż użytkowników opony zimowe znanych marek

Ile opon założyć?

Niekiedy możemy się spotkać z tym, że niektórzy z kierowców zmieniają swoje ogumienie jedynie na jednej osi. W większości przypadków dokonuje się tego na osi napędowej. Jeżeli już podejmiemy decyzję, że wymienimy jedynie dwie z czterech opon, pamiętajmy, że zainwestowanie pieniędzy w lepsze ogumienie zapewni samochodowi znacznie większą przyczepność, a nam – bezpieczeństwo. Koniecznie też załóżmy je na tylną oś pojazdu. Dlaczego? Mówiąc w skrócie – tylna oś jest ważniejsza, bardziej newralgiczna – a jakakolwiek utrata przez nią przyczepności może nieść ze sobą poważne konsekwencje i zagrożenie. Co więcej, trudniej też jest ją opanować w porównaniu z osią przednią. Wymiana całego ogumienia zapewnia nam jednak najlepsze bezpieczeństwo.

Oznaczenia opon - jak je czytać?

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jaka opona będzie najodpowiedniejsza do twojego samochodu, musisz wykonać dwie czynności:
  • Sprawdzić oznaczenia, jakie widoczne są na boku ogumienia (szerokość, profil, konstrukcje, średnicę osadzenia, a także: indeks nośności i symbol prędkości).
  • Drugim sposobem jest po prostu odczytanie tych informacji w instrukcji obsługi pojazdu.
  • 205/55 r16

    Pierwsze oznaczenie (205) to szerokość. Liczba ta wyrażona jest w milimetrach. Następny jest profil (55), czyli liczba wyrażająca stosunek wysokości naszych opon do ich szerokości. Później mamy literę r (w tym przypadku 16), która oznacza strukturę radialną naszego ogumienia. Następnie widzimy średnicę osadzenia, czyli po prostu rozmiar wewnętrznej średnicy obręczy. Wyraża się ją w calach. Indeks nośności natomiast to rodzaj liczbowego kodu, który pokazuje nam, jakie jest maksymalne obciążenie naszego ogumienia, a indeks prędkości – pokazuje, jaka może być maksymalna prędkość, z którą może poruszać się nasz pojazd z maksymalnym obciążeniem.
    Co więcej, na oponach zimowych możemy się spodziewać także dodatkowych oznaczeń. Są to m.in.:
  • M + S – (ang. mud + snow) informuje nas o tym, że opona jest oponą śniegową, ale jej osiągi nie zostały potwierdzone testami.
  • 3 PMSF – (ang. Peak Mountain Snow Flake) – oznaczenie mówiące o tym, że ogumienie zostało opracowane do jazdy w warunkach zimowych, a osiągi zostały potwierdzone testami.
  • Czy warto kupić opony całoroczne

    Tak naprawdę opony całoroczne nie są przeznaczone dla każdego i z całą pewnością nie spełnią one wymogów wymagających kierowców. Warto jednak wspomnieć o tym, że istnieje grupa osób, które cenią sobie takie rozwiązanie. Ogumienie całoroczne z pewnością oszczędzi nam czas, a także pieniądze, ale czy na pewno zapewni nam wszystko to, co ogumienie przeznaczone na konkretny sezon? To nie jest możliwe, aby posiadać komplet opon, który dobrze poradzi sobie w warunkach zimowych i jednocześnie podczas gorącego i upalnego lata. Powszechnie przyjmuje się, że całoroczne ogumienie przeznaczone jest w głównej mierze dla tych osób, które posiadają pojazdy o małych przebiegach oraz takich, którzy poruszają się wyłącznie po dużych miastach. Jeżeli codziennie dojeżdżamy z obrzeży miast, mniejszych miejscowości, a nasze drogi dojazdowe są różne – lepiej zaopatrzmy się w dwa komplety opon: zimowe i letnie. To najbezpieczniejsze rozwiązanie.

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oznaczenia opon sprawdź ABC oznaczeń o oponach u producenta oferującego opony Michelin.