Zastanowić się można, czy faktycznie droższa benzyna jest lepszym wyborem. Liczne koncerny paliwowe zachęcają kierowców do użytkowania właśnie tej w wyższej cenie, nadając szczególnie chwytliwe nazwy, reklamując zwiększone osiągi i niższe spalania. Niestety w praktyce wygląda to trochę inaczej niż w reklamie. Aby zrozumieć różnicę między tymi dwoma rodzajami benzyny, zajmijmy się najpierw ich rozróżnianiem.
Różnica dostrzegalna na pierwszy rzut oka to cena. Benzyna 98 jest z reguły kilka do kilkunastu groszy na litrze droższa od 95-tki. Cyfra znajdująca się w nazwie to nic innego jak liczba oktanowa benzyny. Do czego to służy? Paliwo o wyższej liczbie oktanowej ma większą odporność na niekontrolowany zapłon w silniku. Brzmi dobrze, jednak proces spalania wysokooktanowej mieszanki przebiega dłużej im wyższa jest właśnie liczba oktanowa.
Dlaczego jest to tak istotne? Aby to zrozumieć, trzeba przyjrzeć się zasadzie działania silnika samochodu. Cykl spalania rozpoczyna się od ruchu tłoka w dół. W tym momencie otwierają się zawory, które mają za zadanie doprowadzić powietrze lub mieszankę paliwowo-powietrzną do komory spalania. Gdy zawory się zamkną, następuje ruch tłoka w górę, czyli sprężanie dostarczonego wcześniej produktu, tym samym zwiększając jego ciśnienie. Gdy tłok osiągnie odpowiednie położenie (chwilę przed uzyskaniem górnego martwego położenia), następuje zapłon mieszanki przy pomocy iskry wydobytej ze świecy zapłonowej.
Dostosowanie momentu zapłonu do położenia tłoka nazywane jest kątem wyprzedzenia zapłonu. W tym momencie dochodzą dwa kolejne sformułowania, które w tej kwestii są bardzo istotne. Pierwszym z nich jest stopień sprężania. Pożądany jest jak najwyższy stopień sprężania, gdyż to przekłada się na wzrost mocy oraz obniżenie spalania. Właśnie do tego elementu próbują przekonać nas producenci paliw.
Wydawać by się mogło, że to właśnie benzyna 98 pozwoli nam osiągnąć najlepszy wynik sprężenia. Zgadza się, jednak tutaj pojawia się drugie sformułowanie, mianowicie spalanie stukowe (detonacyjne). Jest to niezwykle niebezpieczny moment pracy silnika, ponieważ gdy się pojawia regularnie, może doprowadzić do poważnych uszkodzeń jednostki sterującej.
Spalanie stukowe to efekt gwałtownego samozapłonu mieszanki spowodowany zbyt wysokim ciśnieniem w komorze spalania lub nadmiernym miejscowym podgrzaniem mieszanki. Sam proces objawia się charakterystycznym stukaniem pochodzącym z silnika. Właśnie dlatego benzyna 98 nie jest tak dobra jak mogłoby się wydawać.
Odpowiedź jest prosta. Najlepiej sugerować się zaleceniami producenta. Większość, szczególnie starszych pojazdów, przystosowana jest do korzystania z 95-ciooktanowej benzyny. W związku z tym nie zaleca się tankowania tej drugiej. Nie tyle, co nie zauważy się znacznie obniżonego spalania lub nawet jego wzrost, to można doprowadzić do poważnych awarii silnika.
Benzyna 98 bardzo często zalecana jest przez producenta do pojazdów z agresywnymi, sportowymi silnikami. W takiej sytuacji najlepiej się dostosować i tankować droższy odpowiednik, aby auto spełniało wszystkie swoje funkcje.