Data modyfikacji:

Jakie są objawy braku płynu FAP?

Wprowadzone w Unii Europejskiej standardy emisji spalin zmusiły producentów aut do zastosowania różnego rodzaju elementów ograniczających emisję tychże spalin. Należą do nich między innymi filtry cząsteczek stałych, wykorzystywanych w samochodach napędzanych olejem napędowym. Filtry te to popularny DPF (z ang. Diesel Particulate Filter) i FAP (z fr. Filtre a Particules). Tak naprawdę ten pierwszy z nich jest wersją suchą, a drugi mokrą tego samego filtra. Filtr cząstek stałych FAP to element układu wydechowego. Ma on kształt metalowej puszki o okrągłym przekroju, zamontowanej zaraz za katalizatorem. Wewnątrz filtra znajdują się elementy ceramiczne zbudowane w kształcie plastra miodu.

Przeczytaj również: Kontrolka check engine

brak płynu fap objawy

Filtry FAP znaleźć można przede wszystkim w autach produkcji francuskiej, takich jak Renault, Citroen czy Peugeot. Znajdują się też one pod maskami Volvo, Daci, Mazdy, Nissana czy też Forda.

Płyn Eolys

Filtr mokry FAP zalany jest płynem katalitycznym Eolys. Podstawowym zadaniem płynu katalitycznego jest obniżenie temperatury samozapłonu sadzy nawet o około 200 stopni, a co za tym idzie, zapobieganie przedwczesnemu zapychaniu się filtra cząsteczek stałych.

Objawy braku płynu Eolys

Uzupełniony do pełna poziom płynu Eolys wystarcza z reguły do przejechania około 100 tys. kilometrów. W praktyce zużycie płynu zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób eksploatujemy nasze auto i czy poszczególne systemy w samochodzie są w pełni sprawne. Kontrolę oraz uzupełnianie płynu katalitycznego można wykonać samodzielnie, choć znawcy zagadnienia zalecają te czynności zlecić profesjonalnym warsztatom samochodowym.

Podstawowym objawem braku płynu Eolys jest najczęściej zapalenie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej oraz przejście samochodu w tryb awaryjny. W takim przypadku należy reagować szybko, gdyż filtr cząstek stałych może ulec zapchaniu i w rezultacie – całkowitemu zniszczeniu wkładu. Dlatego też nie zaleca się jazdy, gdy zapali się kontrolka. W tej sytuacji wskazane jest natychmiastowe uzupełnienie poziomu płynu. Niektórzy pseudoznawcy twierdzą, że płyn Eolys można zastąpić ropą. To jest absolutnie zły pomysł przede wszystkim dlatego, że płyn zawiera, oprócz olejów lekkich, specjalny dodatek cer wpływający realnie na prawidłową pracę filtra.

Kontrola poziomu płynu i jego uzupełnianie

Poziom płynu katalitycznego Eolys można sprawdzić samodzielnie poprzez użycie interfejsu diagnostycznego. Lepszym pomysłem będzie jednak udanie się na kontrolę do serwisu samochodowego. Jeżeli zdecydujemy się na własnoręczne uzupełnianie poziomu płynu, musimy przede wszystkim zwrócić uwagę na zachowanie szczególnej ostrożności, gdyż płyn katalityczny jest substancją bardzo żrącą. Wykonanie samej dolewki to czynność nieskomplikowana. Można ją wykonać poprzez nadkole w aucie lub wymontowanie zbiornika i wygodniejsze uzupełnienie płynu. Przystępując do tej czynności, spinamy wężyk zbiorniczka z przewodem zestawu do uzupełniania, następnie na króciec zbiorniczka nakładamy krótką, przeźroczystą rurkę i po prostu dolewamy płyn.

Pamiętajmy, że samo uzupełnienie poziomu płynu katalitycznego to nie koniec. Kolejnym elementem jest wprowadzenie do komputera samochodowego informacji, że płyn Eolys został uzupełniony oraz wykasowanie błędów, które pokazały się ze względu na niski jego poziom. Czynności tej dokonujemy z reguły w profesjonalnym zakładzie mechanicznym, dysponującym fabrycznym oprogramowaniem. 

I na koniec warto jest wiedzieć, że mając w swoim samochodzie filtr FAP, powinniśmy zawsze tankować większą ilość paliwa i unikać jazdy na tzw. „rezerwie”. Duża ilość paliwa daje możliwość odpowiedniego dawkowania płynu Eolys, co wydłuża nam żywotność filtra.

Zdjęcie: gargantiopa/Envato Elements
Autor: Paweł Sadowski