Data modyfikacji:

Co to jest i jak sprawdzić ET felgi?

Kupując nowe felgi do samochodu, musisz przeanalizować szereg parametrów. Oprócz średnicy i szerokości felg, a także rozstawu śrub, ważne jest również ET felg. Dobór niewłaściwego ET generuje szereg problemów i może uniemożliwić jazdę. Zobacz, co to jest i jak sprawdzić ET felgi.

co to jest et felgi

Co to jest ET felgi?

Jak dobrać oponę do felgi? O ile oznaczenia felg dotyczące szerokości oraz średnicy są oczywiste, wiele kłopotu sprawia kierowcom zrozumienie parametru ET felgi. Co oznacza?

Pod tym wywodzącym się z języka niemieckiego (Einpress Tiefe) określeniem kryje się współczynnik osadzenia felgi, zwany również offsetem. Wskaźnik ten informuje, o ile milimetrów różni się powierzchnia montażu felgi (stykająca się z piastą) od geometrycznego środka felgi.

Jeśli punkt montażowy wypada dokładnie na osi symetrii, ET wynosi wówczas zero. Odchylenie w jedną lub drugą stronę nazywamy dodatnim lub ujemnym ET.

Dodatnie ET oznacza, że osadzenie oddalone jest od osi symetrii na zewnątrz felgi, a więc koło chowa się bardziej w nadkolu. Analogicznie, ujemne ET informuje o tym, że osadzenie felgi jest bliżej wewnętrznej strony felgi, a więc felga mocniej poszerza rozstaw osi.

Na co wpływa ET felgi?

Co w praktyce oznacza ET felgi? Dlaczego stosuje się różne osadzenia? Po to, by można było dobrać felgi o innej szerokości lub średnicy, jednak bez zwiększenia rozstawu kół. Gdyby założyć felgę o większej średnicy i takim samym ET, wystawałaby na zewnątrz bardziej niż poprzednia.

Zalecany przez producenta auta rozstaw kół gwarantuje stabilność samochodu oraz prawidłową geometrię zawieszenia. Choć delikatna zmiana rozstawu kół jest możliwa, różnica nie powinna być większa niż 2% tej wartości.

Jeżeli szerokość rozstawu kół w samochodzie wynosi 150 cm, teoretycznie można ją zwiększyć lub zmniejszyć o 3 cm. Różnica w ET każdej z dwóch felg może więc wynieść 1,5 cm (ET 15). W praktyce uzależnione jest to także od innych czynników, m.in. rodzaju opony, wielkości tarczy hamulcowych, skoku zawieszenia, szerokości błotnika, rodzaju zawieszenia itd.

Czym grozi jazda z niewłaściwym ET felgi?

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że felgi z nieprawidłowym ET nawet nie uda ci się zamontować. Jeżeli punkt montażowy jest głęboko (dodatnie ET), felga może ocierać o elementy zawieszenia, układu kierowniczego czy tarcze hamulcowe.

Ujemne ET może doprowadzić do tego, że koło zahaczy o krawędź nadkola. Warto też pamiętać, że zgodnie z prawem koło nie może wystawać poza obrys samochodu.

Co jeszcze może oznaczać niewłaściwy ET felgi? Nawet jeśli wszystko wygląda dobrze na pierwszy rzut oka, problemy mogą wyjść na jaw po mocnym dobiciu zawieszenia lub przy dużym skręcie kierownicy. Aby uniknąć takich sytuacji, warto kierować się zaleceniami producenta felg.

Jak sprawdzić ET felgi?

Chcesz wymienić felgi i nigdzie nie możesz znaleźć informacji o ET? Na szczęście jest prosty sposób na to, jak zmierzyć ET felgi. Najłatwiej zrobić to po zdjęciu opony z felgi.

W pierwszej kolejności zmierz precyzyjnie szerokość felgi. Pomiarów dokonaj w kilku miejscach, gdyż jej krawędź może być odrobinę zagięta. Po zmierzeniu szerokości podziel tę wartość na połowę. Wyznaczenie środka symetrii masz z głowy.

Kolejny etap sprawdzania ET felgi wymaga zmierzenia głębokości punktu montażowego. Połóż felgę płasko, wierzchnią stroną do dołu. Następnie oprzyj krawędź felgi, poziomicę profil metalowy, listewkę lub inny płaski przedmiot. Zrób to w taki sposób, by linia przebiegała przed środek felgi, nad punktem montażowym. Pozostaje ci zmierzyć miarą odległość pomiędzy punktem mocowania felgi a poziomicą.

Jak obliczyć ET felgi? Punktem odniesienia jest oś symetrii felgi, czyli wartość, którą obliczyłeś na podstawie szerokości.

Jeżeli odległość osadzenie wynosi tyle, ile połowa szerokości, ET jest równe 0. Jeśli zmierzona wartość jest większa, ET jest dodatnie. Mniejsza – ujemne. Różnica pomiędzy połową szerokości felgi a pomiarem osadzenia podana w milimetrach określa ET felgi.

Jak dostosować felgi o innym ET?

Wiesz już, co to jest i jak sprawdzić ET felgi. Zastanówmy się teraz, jak dostosować felgi o innym ET.

Popularnym błędem w doborze felg jest kurczowe trzymanie się takiego samego ET jak w poprzednich felgach. Tymczasem nie jest to konieczne, a w przypadku zmiany rozmiaru felgi może być błędne.

Pamiętaj, że za pomocą ET możesz skorygować zmianę położenia felg wynikającą ze zmiany szerokości lub średnicy koła. Upewniając się, czy koło zmieści się w nadkolu, musisz wziąć natomiast pod uwagę nie tylko wielkość felgi, ale i profil oraz szerokość opony.

Jeśli wydaje ci się, że felgi schowane są w nadkolu zbyt głęboko, wcale nie musisz ich wymieniać na nowe. Na rynku dostępne są dystanse do felg, które pomagają wyrównać koło z brzegiem błotnika.

Jest to zabieg czysto wizualny, więc należy go stosować z umiarem. Zbyt grube dystanse mogą negatywnie wpłynąć na prowadzenie auta, generować drgania na kierownicy czy przyspieszać zużycie zawieszenia.

Dobieranie ET felgi

Dobór rozmiaru felg to analiza wielu parametrów. Choć można wspomóc się generalną zasadą mówiącą o tolerancji 2% szerokości rozstawu kół, jest lepszy i pewniejszy sposób na dobór felg.

Zamiast kierować się metodą prób i błędów, skorzystaj z tabel kompatybilności, które znajdziesz na stronach internetowych producentów felg. Wskazane są w nich modele samochodów, do których pasują dane felgi.

Dzięki temu będziesz mieć pewność, że zakupione felgi są odpowiednie. Warto to zrobić chociażby dlatego, że zwrot felg, na które nałożono już opony, wcale nie jest taki prosty. Jednak dzięki wiedzy, co to jest i jak zmierzyć ET felgi, zadanie doboru felg będzie dla ciebie łatwiejsze.

Autor: Szymon Sonik