Układ smarowania silnika odgrywa kluczową rolę w prawidłowym działaniu jednostki. Olej silnikowy nie tylko nadaje poślizg metalowym elementom, ale i dodatkowo chłodzi, czyści oraz zabezpiecza silnik. Zbyt niski poziom oleju lub jego niedostatecznie rozprowadzenie może doprowadzić do zatarcia jednostki. Winowajcą w wielu przypadkach jest czujnik ciśnienia oleju. Jakie są objawy awarii czujnika oleju i dlaczego jest on tak ważny?
Do zapewnienia odpowiedniego działania silnika, pomiędzy metalowymi elementami musi znaleźć się cienka warstwa oleju, zwana także filmem olejowym. Aby jednak olej silnikowy został rozprowadzony po całej magistrali olejowej i dostał się do wszelkich zakamarków, musi być podawany z odpowiednim ciśnieniem. Dba o to pompa olejowa, zasysająca olej z misy olejowej.
Pomiar ciśnienia oleju realizowany jest przez niewielki czujnik, wkręcony w blok silnika tuż obok misy olejowej. W niektórych silnikach stosuje się też drugi czujnik, umieszczony w pobliżu filtra oleju. Gdy czujniki wykryją spadek ciśnienia oleju poniżej wartości referencyjnej, na ekranie deski rozdzielczej pojawia się symbol niskiego ciśnienia oleju. Ikonka ta przypomina lampę dżina z kropelką.
Wyświetlenie kontrolki oleju może być spowodowane kilkoma scenariuszami. Najczęstszy z nich to po prostu zbyt niski poziom oleju. Należy więc jak najszybciej zatrzymać się na poboczu i sprawdzić poziom oleju na bagnecie. Powinien mieścić się pomiędzy wartością min a max, bliżej górnej wartości. Powodem zapalenia kontrolki ciśnienia oleju może być również wyciek oleju, zapchany filtr oleju, a także nieprawidłowy typ oleju. W wielu przypadkach za zbyt niskie ciśnienie oleju odpowiada zużyta pompa. W tych sytuacjach działanie czujnika oleju jest jednak prawidłowe – wskazuje on zbyt niskie ciśnienie.
Gdy zarówno olej silnikowy, jak i filtr oleju są w porządku, warto sprawdzić stan czujnika. Usterka może być widoczna już na pierwszy rzut oka. Jeśli czujnik pokryty jest olejem lub spod czujnika cieknie olej, najpewniej doszło do rozszczelnienia. Gdy nie widać oznak wycieku, należy sprawdzić ciśnienie w układzie manometrem. Wkręca się go w miejsce czujnika za pomocą odpowiednio dobranej przejściówki. Wystarczy porównać ciśnienie w układzie olejowym ze wskazaniami producenta, by stwierdzić, czy powiadomienie o niskim ciśnieniu było zasadne. Jeśli nie, należy wymienić czujnik na nowy.
Problemy z czujnikiem ciśnienia oleju mogą wystąpić także po stronie elektroniki. Aby potwierdzić, że czujnik działa, zdejmij z czujnika przewód elektryczny i zewrzyj go z masą. Po zetknięciu końca przewodu z masą na desce rozdzielczej powinna pojawić się lampka kontrolna ciśnienia oleju. Jeśli nie ma reakcji, uszkodzenie może leżeć także po stronie żarówki.
Sama wymiana czujnika ciśnienia oleju na nowy jest bardzo prosta i nie wymaga skomplikowanych umiejętności. Wystarczy odpiąć wiązkę elektryczną, a następnie odkręcić czujnik kluczem nasadowym. Warto wyposażyć się w różnego rodzaju przedłużki, bowiem dostęp do czujnika może być trudny. Po odkręceniu śruby zawsze wycieka odrobina oleju, więc od razu podłóż kawałek szmatki. Nowy czujnik wkręć w miejsce starego i nie zapomnij o podłączeniu przewodów. W innym przypadku na desce rozdzielczej pojawi się migająca kontrolka ciśnienia oleju.