Data publikacji:

Daktyle: właściwości, indeks glikemiczny i zastosowanie

Interesujesz się zdrowym odżywianiem i zamienniki cukru masz w małym palcu? W takim razie z pewnością doskonale znasz już daktyle i ich właściwości. Dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją kuchenną przygodę ze słodkimi owocami, przygotowaliśmy kompendium wiedzy o daktylach. Poznaj ich zastosowanie, wartości odżywcze i sposoby wykorzystania!

daktyle

Wartości odżywcze daktyli i ich indeks glikemiczny

Zacznijmy od podstaw i sprawdźmy, czym tak właściwie są daktyle. To owoce rosnące na palmach daktylowych. Najczęściej znajdziemy je w Stanach Zjednoczonych, w szczególności w Kalifornii, Afryce czy Ameryce Południowej. Ich słodkość nie jest przypadkowa – w dojrzałych daktylach zawartość cukrów prostych może wynosić nawet do 80%.

Jednak w daktylach znajdziesz nie tylko cukier, ale także mnóstwo cennych składników odżywczych. Są to między innymi potas, magnez, żelazo, fosfor czy wapń. Oprócz minerałów owoce są również smacznym źródłem witamin – A, B1 i B2, C, E, K oraz PP. Pamiętaj, że zawartość składników jest uzależniona od odmiany.

Co ciekawe, chociaż daktyle mają mnóstwo cukru, to nie powodują one nagłego wzrostu poziomu glukozy. Owoce muszą być jednak świeże! W takiej postaci ich indeks glikemiczny wynosi od 43 do 54. Oznacza to, że zostały zakwalifikowane do grupy o średnim IG, a więc mogą być od czasu do czasu spożywane przez osoby z cukrzycą typu 2 lub insulinoopornością.

Sprawdź również, jaki blender do smoothie wybrać.

Daktyle i ich właściwości

Czy daktyle są zdrowe? Zdecydowanie tak i z pewnością przekonała się o tym każda osoba, która włączyła je do swojej diety. Egzotyczne owoce zawierają przede wszystkim mnóstwo błonnika pokarmowego, który odpowiada za prawidłowy metabolizm i pracę układu trawiennego.

Co ciekawe, zadbanie o odpowiednią ilość tego składnika w codziennym jadłospisie jest najlepszą profilaktyką chorób układu pokarmowego.

Na tym jednak nie koniec! Daktyle, dzięki swoim właściwościom, mogą przyczyniać się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia miażdżycy. To wszystko dzięki ograniczeniu utleniania się cholesterolu, a tym samym zapobieganiu powstawania zakrzepów. Co ciekawe, to właśnie te owoce są jednym z najpopularniejszych afrodyzjaków w krajach arabskich.

Mówiąc o daktylach i ich właściwościach, warto także wspomnieć o bogactwie antyoksydantów, które kryje się w tych małych, słodkich owocach. Chronią one organizm przed działaniem szkodliwych wolnych rodników, które mogą powodować mniej i bardziej poważne choroby.

Daktyle: zastosowanie

Wiesz już, jakie wartości odżywcze mają daktyle i jakimi właściwościami mogą się pochwalić. Czas sprawdzić, w jaki sposób można wykorzystać je w kuchni! Owoce dają ogromne pole do popisu.

Zastanawiasz się, co zamiast cukru stosować? Daktyle wykorzystasz właśnie jako zamiennik białego cukru w słodkich wypiekach. Świetnie sprawdzą się również w sałatkach lub koktajlach.

Co ciekawe, słodkie daktyle pasują również w daniach wytrawnych. Co powiesz na owoce nadziewane farszem z boczkiem lub w połączeniu z potrawami z dodatkiem curry czy gulaszem? Możesz także podać je z serem lub z bakaliami. Możliwości są nieograniczone!

Jakie daktyle kupować, aby miały maksimum właściwości prozdrowotnych?

Szukając daktyli, które mają maksimum właściwości prozdrowotnych, możesz sięgać zarówno po owoce świeże, jak i suszone. Jeśli zależy ci na niskim indeksie glikemicznym, to o wiele lepszym wyborem będą owoce niepoddane obróbce termicznej.

W trakcie zakupów przeczytaj dokładnie etykietę produktu! Wielu producentów wykorzystuje konserwanty, na przykład sorbinian potasu (E 202), benzoesan sodu (E 211) lub dwutlenek siarki (E 220), który może powodować reakcje alergiczne.

Autorka: Katarzyna Wendzonka