Data modyfikacji:

Ile można oszczędzić, kupując używany samochód? Porównanie cen popularnych modeli na Allegro z katalogowymi

Nowy samochód czy używany? Przed tym dylematem stoi większość kierowców dysponujących budżetem umożliwiającym wyjazd samochodem z salonu. Z jednej strony zakup fabrycznie nowego auta wydaje się pewniejszy i bezproblemowy. Z drugiej zaś kupując samochód używany, można uzyskać w danej kwocie znacznie więcej korzyści. Poznaj korzyści płynące z zakupu używanego auta.

Jak dużą różnicę w cenię można uzyskać kupując używany samochód?

Aby uzmysłowić sobie jak spora jest utrata wartości samochodu w przeciągu kilku lat, wystarczy porównać ceny katalogowe modeli z rynkiem wtórnym. Konkrety?

W serwisie Allegro.pl pięciodrzwiowy Opel Corsa 1,4 z 2015 roku, wyposażony seryjnie w instalację gazową, można znaleźć już za około 30 000 zł. Dla porównania, katalogowa cena tego modelu to 55 850 zł. Dodajmy, że w przypadku modelu nowego cena dotyczy podstawowej wersji wyposażeniowej i większość kierowców sięgnie po dodatkowo płatne akcesoria.
Innym przykładem może być Volkswagen Golf VII z 2016 roku. Używany model od autoryzowanego dealera Volkswagena znajdziesz na Allegro.pl za około 50 000 zł. Porównywalny model (wersja Comfortline, silnik 1.6 TDI) wyprodukowany w 2019 roku wymaga natomiast zainwestowania 93 190 zł. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę uzyskane zniżki i koszt drobnych napraw eksploatacyjnych (np. wymiana rozrządu, klocków hamulcowych, filtrów, oleju itd.), różnica w cenie jest ogromna.

Rynek samochodów używanych

Statystyczny samochód używany importowany z zagranicy ma 11 lat i 5 miesięcy. Liczby te dość wiernie oddają stan polskiego rynku, gdyż według raportów Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, od wielu lat ponad połowa (ok. 55%) sprowadzanych samochodów ma więcej niż 10 lat. Nie oznacza to jednak, że samochody nowsze są w odwrocie. Dużą popularnością cieszą się samochody w przedziale wiekowym od 4 do 10 lat (około 35%), a auta mające maksymalnie 4 lata stanowią około 10% importu. Te ostatnie bardzo często są alternatywą dla aut nowych, które znaczną część wartości tracą właśnie w ciągu 2-3 lat od wyjazdu z salonu.

Ile traci na wartości nowy samochód?

Słynne powiedzenie, że samochód traci na wartości już w momencie wyjazdu z salonu to spora przesada, jednak pierwsze lata są dla niego kluczowe. Szacuje się, że w ciągu 3 lat od zakupu samochodu jego wartość może spaść nawet o 30-50%. Dużo zależy tutaj od marki, wersji silnikowej lub wyposażenia.

Największym zaufaniem polscy kierowcy darzą samochody niemieckie i japońskie, które tracą stosunkowo najmniej względem podobnie wyposażonego modelu konkurencji. Dużą rolę odgrywa wyposażenie auta. Opcjonalne wyposażenie nowego samochodu, to w przypadku maszyn z salonu, bardzo duży wydatek. W przypadku używanych aut, wyposażenie aż tak nie wpływa na cenę samochodu.

Cena podstawowa - na pewno?

Producenci nowych samochodów kuszą niską ceną zakupu popularnych modeli. Najtańsze nowe modele aut na rynku dostaniesz za:

  • Dacia Logan i Sandero - od 30 000 zł
  • Fiat Panda w wersji Fresh - od 34 800 zł
  • Renault Twingo w wersji Life - od 35 000 zł
  • Peugeot 301 - od 42 500 zł

W katalogach czy na bilboardach ujrzysz nowy, lśniący samochód, który wręcz zachęca do zakupu. Rozczarowanie przychodzi w momencie zagłębienia się w szczegóły katalogu lub konfiguratora. Wówczas okazuje się, że minimalna cena dotyczy podstawowej wersji samochodu, czyli takiej wyposażonej w najmniejszy silnik, ledwo radzący sobie z masą pojazdu. Wersje te często nie mają klimatyzacji, koła zapasowego, aluminiowych felg czy nawet zderzaków w kolorze nadwozia. Co gorsza, może się okazać, że atrakcyjna wersja modelu ujrzana w katalogu lub na wystawie jest dwukrotnie droższa. W wielu przypadkach doposażenie samochodu w podstawowe, niemal standardowe już elementy, wyniesie kilka, a nawet kilkanaście tysięcy zł.

Niższa cena, lepsze wyposażenie

Podstawową zaletą zakupu samochodu używanego jest możliwość uzyskania znacznie bogatszego wyposażenia w danej cenie. Jeżeli porównamy nowy samochód oraz dokładnie ten sam model 2-3 letni w podobnej kwocie, różnica w wersji wyposażeniowej i silnikowej może być diametralna. W podstawowej wersji Trend, której ceny zaczynają się katalogowo - od 67 070 zł, Ford  Focus ma na pokładzie ręczną klimatyzację, stalowe obręcze kół, zestaw naprawczy do ogumienia, elektrycznie sterowanie tylko przednich drzwi i silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1.0 litra.

W podobnej kwocie można natomiast dostać trzyletniego Forda Focusa ST z 250-konnym silnikiem 2.0, dwustrefową klimatyzacją automatyczną, skórzaną tapicerką, bezkluczykowym dostępem, tempomatem, doświetlaniem zakrętów czy wieloma systemami bezpieczeństwa. A to dopiero początek listy wyposażenia dodatkowego. W efekcie dysponując tą samą kwotą, otrzymujesz zupełnie inny, znacznie bardziej luksusowy samochód.


O ile jednak bez akcesoriów podnoszących prestiż można się obejść, największą uwagę warto zwrócić na systemy poprawiające bezpieczeństwo. Większa liczba poduszek powietrznych, technologia wspierająca kierowcę, systemy stabilizacji toru jazdy czy mocniejszy silnik to niezwykle ważne argumenty. Tutaj uwidacznia się kolejna zaleta zakupu samochodu używanego. Skoro 2-3 lata eksploatacji samochodu tak mocno wpływają na jego cenę, zamiast nowego samochodu można wybrać używane auto z wyższego segmentu.

Jakie auta możesz kupić w cenie podstawowej wersji nowego Forda Focusa? W serwisie Allegro.pl znajdziesz w tej kwocie m.in. bogate wersje Volkswagena Passata, Kii Sportage, Mazdy CX-5, Volkswagena Tiguana, Audi A4 czy hybrydową Toyotę Auris. To często samochody tuż po okresie gwarancji, uniezależnione od serwisów ASO, które możesz serwisować znacznie taniej oraz na własnych zasadach. Wiele z nich ma znikomy przebieg i z trudem można znaleźć na nich oznaki zużycia.

Zakup samochodu używanego - ryzyko czy szansa?

W świadomości wielu osób zakup samochodu używanego wiąże się ze sporym ryzykiem. Wiadomości o nieuczciwych handlarzach i stosowanych przez nich sztuczkach wielokrotnie można spotkać w internecie, a niektóre historie mrożą krew w żyłach. Niestety, większość z nich wynika z niewiedzy lub naiwności kupujących.

Wybierając model podejrzanie tani, można się spodziewać, że nie wszystko jest w porządku. Największym grzechem jest pośpiech w zakupie oraz niedostateczne sprawdzenie używanego samochodu. Tymczasem w internecie znajdziesz wiele usług specjalistów, którzy wesprą cię w zakupie. Pomogą sprawdzić przeszłość samochodu oraz jego stan techniczny. Uczciwy sprzedający nie powinien też wzbraniać się przed pełnym przeglądem auta w profesjonalnym serwisie.

Warto też wspomnieć o tym, że zakup używanego samochodu jest objęty szeregiem obostrzeń. Jeżeli kupujący wykryje po zakupie wady, których nie mógł dostrzec podczas oględzin samochodu lub zostały one ukryte przez sprzedającego, przysługuje mu prawo dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi. Nie można też zapomnieć o zalet płynących z zakupu samochodu używanego.

Dzięki obszernej bazie samochodów używanych oraz motocykli w serwisie Allegro.pl możesz w wygodny sposób przeglądać jednocześnie dziesiątki modeli. Precyzyjne filtry wyszukiwań pozwolą ci określić nie tylko cenę, rocznik samochodu czy pojemność silnika, ale też dużo bardziej szczegółowe parametry, np. poszczególne wyposażenie, rodzaj klimatyzacji, nadwozie, napęd, kolor lakieru czy kraj pochodzenia. Dodatkowo, wybierając samochód używany, masz szanse kupić go jeszcze tego samego dnia. Oczekiwanie na nowy samochód w konkretnej specyfikacji może trwać nawet wiele miesięcy.

Swój stary samochód możesz zaś wystawić do sprzedania na Allegro.pl.
Autor: Szymon Kozłowski
Artykuł sponsorowany