Data modyfikacji:

Jak czytać rozmiary opon? Co oznaczają symbole?

Rozmiar opon jest parametrem, który niewątpliwie znać powinien każdy posiadacz samochodu. Nie trzeba pamiętać każdego parametru, gdyż pełne oznaczenia i specyfikacje znaleźć można w katalogach producentów. Najważniejsze jest, aby wiedzieć, gdzie szukać takich symboli na oponie oraz na które zwracać szczególną uwagę. Podpowidamy, jak czytać rozmiar opony.

opony

Jak czytać rozmiar opon?

Rozmiar opon jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Podstawowe parametry dotyczące ogumienia ułatwią ci wybór i zakup najlepszych opon. Na szczęście opony są znormalizowane, więc bardzo podobne, jak i identyczne oznaczenia znajdziesz u różnych producentów. Oczywiście różnić się mogą mieszanką użytą do wykonania, przeznaczeniem czy charakterem jazdy, jednak rozmiar zawsze będzie dopasowany do większości pojazdów.

Gdzie jest rozmiar opony? Rozmiar danej opony znajdziesz wytłoczony na bocznej ściance. Jest to szereg liczb i liter, w którym każde ma swoje znaczenie i oznacza inny parametr ogumienia. Jak sprawdzić, czy dana opona przystosowana jest do twojego pojazdu?

Homologowane wartości ogumienia znajdziesz w instrukcji pojazdu. W zależności o modelu pojazdu, dane takie mogą również być wyszczególnione na klapce wlewu paliwa, w progu drzwi kierowcy, przy mechanizmie zamka centralnego lub w słupku przy kierownicy. Dobierając rozmiar opony do zaleceń producenta, możesz mieć pewność, że będą pasować do twojego auta. Jak zatem odczytać rozmiar opony Co oznaczają kolejne znaki?

Jak odczytywać rozmiar opon? Co oznaczają symbole?

Zacznijmy od dwóch rodzajów oznaczania opon, stosowanych zależnie od kraju użytkowania:

  • System eurometryczny – europejski system metryczny, spotykany głównie w krajach Europy, na przykładzie wygląda następująco: 205/55 R16.
  • System p-metryczny – system amerykański. Jest kompatybilny do poprzednika, z tym że kod poprzedzony jest literą oznaczającą rodzaj pojazdu, np. P205/55 R16, gdzie „P” oznacza pojazd osobowy.

Aby lepiej zrozumieć oznaczenia znajdujące się na oponach, posłużymy się przykładem opony najczęściej spotykanej w naszym kraju. Jest to opona o oznaczeniu 195/90 R15 82 T. Co to znaczy?

  • Szerokość opony (195) – jak sama nazwa wskazuje, jest to szerokość ogumienia, mierzona od boku do boku opony. W Europie wyrażona jest w milimetrach, więc nasze oznaczenie rozumiemy jako oponę o szerokości 195 mm. Warto podkreślić, że zgodnie z normami, wartość szerokości opony zawsze kończy się cyfrą 5. Oznacza to, że nigdy nie znajdziemy opony z oznaczeniem szerokości równej np. 200 mm. W rzeczywistości szerokość opony może również się różnić od nominalnej. Norma przewiduje do 4% różnicy, aby opona mogła być dopuszczona do użytku. Oznacza to w naszym przypadku, że szerokość opony może różnić się nawet o 7,8 mm.
  • Wysokość profilu (50) – w tej sytuacji sprawa jest trochę trudniejsza, gdyż wartość wysokości profilu nie jest wyrażona w konkretnych jednostkach metrycznych. Odczytuje się ją jako procentowy stosunek wysokości do szerokości opony, co wymaga dodatkowych obliczeń. Z pomocą przychodzą liczne, przygotowane przez producentów kalkulatory i katalogi opon. W naszym przypadku sytuacja jest dość prosta. Szerokość opony wystarczy podzielić na połowę (50% wartości). Wynikiem obliczeń jest wysokość ścianki bocznej opony, która równa jest 97,5 mm. Warto podkreślić, że procentowe oznaczanie tej wartości jest znacznym ułatwieniem dla producentów opon. Skok wartości zgodnie z obowiązującymi normami wynosi 5%, co znacznie przyczyniło się do rozszerzenia gamy oferowanych rodzajów opon do standaryzacji produkcji.
  • Typ opony (R) – na rynku spotyka się dwa typy opon, zależne od metody i technologii ich wykonywania. Są to opony radialne, oznaczone jako „R” oraz diagonalne „D”. Opony diagonalne to pierwowzór opon, kordy stosowane w budowie ogumienia posiadały minimum dwie warstwy, które krzyżowały się z płaszczyzną opony pod kątem około 20 stopni, stąd potocznie nazywane są oponami krzyżowymi. Opony radialne mają kordy rozłożone obok siebie, prostopadle do płaszczyzny opony, stąd nazywane są promieniowymi. Powstały wraz z rozwojem technologii i są najczęściej spotykanym typem opony w samochodach osobowych. Charakteryzują się znacznie lepszym kontaktem z podłożem, większą nośnością i mniejszymi oporami toczenia. Diagonalne odpowiedniki lepiej radziły sobie z przenoszeniem drgań i obciążeń, przez co najczęściej spotykane są w maszynach rolniczych. W naszym przykładzie rozpatrujemy oponę radialną.
  • Średnica osadzenia (15) – jest parametrem określającym średnicę osadzenia opony na profilu felgi. Wyrażona jest w calach. O ile szerokość opony i profil możesz dobierać zgodnie z parametrami w homologacji, o tyle średnica osadzenia zawsze musi być równa średnicy felgi, w przeciwnym razie niemożliwym będzie osadzenie danego ogumienia na posiadanych felgach.

Indeksy nośności i prędkości opony

Obok głównych oznaczeń znaleźć można również indeksy dotyczące nośności i prędkości opony. Warto zapoznać się z katalogami producentów i wybrać opony jak najlepiej dopasowane do swojego pojazdu.

Indeks nośności (82)

Informuje o dopuszczalnym maksymalnym obciążeniu opony przy maksymalnej, określonej przez producenta prędkości jazdy. Wyrażany jest w kilogramach na oponę. W naszym przypadku jest to wartość 475 kg/oponę.

Indeks prędkości (T)

Oznacza maksymalną przewidzianą prędkość, z jaką można poruszać się, posiadając dany model opony, z zachowaniem odpowiednich współczynników bezpieczeństwa. W oponach letnich zaleca się dobór opon o indeksie prędkości równym lub wyższym od podanego przez producenta. W przypadku opon zimowych dopuszczalne jest używanie opon z delikatnie mniejszym współczynnikiem. Parametr ten oznaczony jest literą. W naszym przypadku literka T dopuszcza bezpieczeństwo jazdy do 190 km/h.

Rozmiar opon zimowych i letnich

Powszechnie znana jest opinia, że opona zimowa powinna być węższa od opony letniej. Wynika to z tego, że szeroka opona ma większą powierzchnię styku, a co za tym idzie, mniejszą siłę nacisku powierzchni na centymetr kwadratowy. Rozumieć można przez to, że węższa opona będzie miała lepszą przyczepność, co jest zdecydowanie bardziej pożądane przy jeździe po śniegu.

Jednak dzisiejsza technologia sprawia, że mieszanka gumy do opon przygotowywana jest tak, aby jak najlepiej opona sprawdzała się w trudnych warunkach, dla których jest tworzona, przez co granica szerokości zaciera się.

Opony przednie i tylne – muszą być takie same?

Zdecydowanie odradza się montowania opon o różnych rozmiarach na jednej osi. Efektem takiego zabiegu będzie problem z prowadzeniem pojazdu. Auto uciekać będzie na stronę opony z mniejszym rozmiarem. Poza tym siły działające na zawieszenie będą nierównomierne, co poskutkuje szybszym ich wysłużeniem.

Co w przypadku, kiedy rozmiar różni się z przodu i z tyłu pojazdu? Zabieg spotykany jest szczególnie w sportach motoryzacyjnych. Zauważyć można szersze i większe opony na osi tylnej, co przełożyć ma się na sterowność i przyśpieszenie maszyny. Jednak jest to odradzane w użytku codziennym. Zaleca się drobne modyfikacje, lecz wszystko powinno być zgodne z prognozami producenta pojazdu, aby użytkowanie było w pełni komfortowe i bezpieczne.

Autor: Przemysław Mańka