Rozmiar opon jest parametrem, który niewątpliwie znać powinien każdy posiadacz samochodu. Nie trzeba pamiętać każdego parametru, gdyż pełne oznaczenia i specyfikacje znaleźć można w katalogach producentów. Najważniejsze jest, aby wiedzieć, gdzie szukać takich symboli na oponie oraz na które zwracać szczególną uwagę. Podpowidamy, jak czytać rozmiar opony.
Rozmiar opon jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Podstawowe parametry dotyczące ogumienia ułatwią ci wybór i zakup najlepszych opon. Na szczęście opony są znormalizowane, więc bardzo podobne, jak i identyczne oznaczenia znajdziesz u różnych producentów. Oczywiście różnić się mogą mieszanką użytą do wykonania, przeznaczeniem czy charakterem jazdy, jednak rozmiar zawsze będzie dopasowany do większości pojazdów.
Gdzie jest rozmiar opony? Rozmiar danej opony znajdziesz wytłoczony na bocznej ściance. Jest to szereg liczb i liter, w którym każde ma swoje znaczenie i oznacza inny parametr ogumienia. Jak sprawdzić, czy dana opona przystosowana jest do twojego pojazdu?
Homologowane wartości ogumienia znajdziesz w instrukcji pojazdu. W zależności o modelu pojazdu, dane takie mogą również być wyszczególnione na klapce wlewu paliwa, w progu drzwi kierowcy, przy mechanizmie zamka centralnego lub w słupku przy kierownicy. Dobierając rozmiar opony do zaleceń producenta, możesz mieć pewność, że będą pasować do twojego auta. Jak zatem odczytać rozmiar opony Co oznaczają kolejne znaki?
Zacznijmy od dwóch rodzajów oznaczania opon, stosowanych zależnie od kraju użytkowania:
Aby lepiej zrozumieć oznaczenia znajdujące się na oponach, posłużymy się przykładem opony najczęściej spotykanej w naszym kraju. Jest to opona o oznaczeniu 195/90 R15 82 T. Co to znaczy?
Obok głównych oznaczeń znaleźć można również indeksy dotyczące nośności i prędkości opony. Warto zapoznać się z katalogami producentów i wybrać opony jak najlepiej dopasowane do swojego pojazdu.
Informuje o dopuszczalnym maksymalnym obciążeniu opony przy maksymalnej, określonej przez producenta prędkości jazdy. Wyrażany jest w kilogramach na oponę. W naszym przypadku jest to wartość 475 kg/oponę.
Oznacza maksymalną przewidzianą prędkość, z jaką można poruszać się, posiadając dany model opony, z zachowaniem odpowiednich współczynników bezpieczeństwa. W oponach letnich zaleca się dobór opon o indeksie prędkości równym lub wyższym od podanego przez producenta. W przypadku opon zimowych dopuszczalne jest używanie opon z delikatnie mniejszym współczynnikiem. Parametr ten oznaczony jest literą. W naszym przypadku literka T dopuszcza bezpieczeństwo jazdy do 190 km/h.
Powszechnie znana jest opinia, że opona zimowa powinna być węższa od opony letniej. Wynika to z tego, że szeroka opona ma większą powierzchnię styku, a co za tym idzie, mniejszą siłę nacisku powierzchni na centymetr kwadratowy. Rozumieć można przez to, że węższa opona będzie miała lepszą przyczepność, co jest zdecydowanie bardziej pożądane przy jeździe po śniegu.
Jednak dzisiejsza technologia sprawia, że mieszanka gumy do opon przygotowywana jest tak, aby jak najlepiej opona sprawdzała się w trudnych warunkach, dla których jest tworzona, przez co granica szerokości zaciera się.
Zdecydowanie odradza się montowania opon o różnych rozmiarach na jednej osi. Efektem takiego zabiegu będzie problem z prowadzeniem pojazdu. Auto uciekać będzie na stronę opony z mniejszym rozmiarem. Poza tym siły działające na zawieszenie będą nierównomierne, co poskutkuje szybszym ich wysłużeniem.
Co w przypadku, kiedy rozmiar różni się z przodu i z tyłu pojazdu? Zabieg spotykany jest szczególnie w sportach motoryzacyjnych. Zauważyć można szersze i większe opony na osi tylnej, co przełożyć ma się na sterowność i przyśpieszenie maszyny. Jednak jest to odradzane w użytku codziennym. Zaleca się drobne modyfikacje, lecz wszystko powinno być zgodne z prognozami producenta pojazdu, aby użytkowanie było w pełni komfortowe i bezpieczne.