Data modyfikacji:

Jak napompować rower? Pompowanie koła roweru pompką i na stacji

Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego od napompowania koła w rowerze. Tymczasem różnice w rodzajach zaworów i pompek są na tyle duże, że mogą przysporzyć sporo problemu. Nie daj się zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie i bądź przygotowany na złapanie „kapcia”. Zobacz, jak napompować rower.

jak napompować rower

Typ wentyla a pompowanie koła w rowerze

W naszym rowerowym poradniku doradzaliśmy już, jak dobrać rower do wzrostu. Dzisiaj odpowiemy sobie na kolejne pytanie, a mianowicie, jak napompować koło w rowerze.

W dętkach rowerowych stosuje się trzy podstawowe rodzaje wentyli: wentyl Schrader (zwany też wentylem samochodowym), wentyl Dunlop oraz wentyl Presta (zwany również francuskim).

Najpopularniejszy jest wentyl Schrader, gdyż jest wytrzymały, łatwy w obsłudze i nie przepuszcza powietrza. Można go obsłużyć kompresorem na stacji lub pompką samochodową bez dodatkowej przejściówki. Najczęściej stosuje się go w rowerach górskich, miejskich, trekkingowych lub innych wyposażonych w szerokie obręcze oraz opony.

Nieco więcej uwagi wymagają wentyle Dunlop oraz Presta. Jak napompować rower z takim wentylem na stacji? Nie da się tego zrobić bez odpowiedniej przejściówki. Te dwa typy wentyli są też węższe i delikatniejsze od samochodowych.

Wentyl rowerowy Dunlop wymaga szybkiego zakręcenia nakrętki po napompowaniu opony, co utrudnia ustalenie właściwego ciśnienia. Zawór Presta należy natomiast odkręcić przed pompowaniem (1-2 obroty) i zakręcić po pompowaniu, jednak nie trzeba obawiać się ubytku powietrza. Dętki z zaworem Presta stosowane są głównie w rowerach szosowych i fitnessowych.

Przeczytaj także: Najlepsze rowery miejskie - ranking 2020

Jak napompować rower pompką ręczną?

Obróć koło tak, by wentyl znajdował się na górze. Nałóż pompkę na wentyl i mocno dociśnij. Niektóre pompki mają dodatkową dźwigienkę zabezpieczającą, która umocuje i uszczelni ją na zaworze. Dla większej stabilności chwyć pompkę w taki sposób, aby kciuk znajdował się na oponie. Kontroluj, czy wentyl cały czas jest prostopadły do obręczy, i koryguj jego pozycję. Zapobiegnie to jego uszkodzeniu podczas dalszej jazdy.

Jak napompować koło na stacji benzynowej?

Na większości stacji benzynowych możesz skorzystać bezpłatnie z kompresora samochodowego. Jak napompować rower kompresorem? Zanim nałożysz wężyk z klipsem na wentyl, poczekaj, aż kompresor nabije powietrze. Zaobserwujesz to na zainstalowanym na urządzeniu (nie pistolecie) manometrze.

Do napompowania opony roweru górskiego czy miejskiego wystarczą 2-3 bary, jednak rower szosowy wymaga nawet 6-7 barów. Minimalną i maksymalną wartość ciśnienia znajdziesz na boku opony.

Jak napompować rower szosowy?

Najwięcej problemu może przysporzyć rower szosowy. Ma on nietypowy, wciąż mało popularny, wentyl Presta. Samo nałożenie pompki nie wystarczy – powietrze i tak nie dostanie się do dętki. Należy delikatnie odkręcić niewielki zawór (1-2 obroty), a następnie nałożyć lub nakręcić końcówkę pompki. Trzeba to zrobić ostrożnie, gdyż naciśnięcie zaworu spowoduje upuszczenie powietrza.

Jaką pompkę rowerową wybrać?

Pompkę rowerową można kupić już za kilkanaście złotych. Trzeba jednak pamiętać, by dobrać ją do rodzaju roweru. Do rowerów górskich zalecane są pompki o niskim maksymalnym ciśnieniu, ale dużej objętości wtłaczanego powietrza. Dzięki temu można napompować koło stosunkowo szybko, przy niewielu ruchach.

Rowery szosowe (i inne z cienkimi oponami) wymagają natomiast pompek podających wysokie ciśnienie. Popularne opony o szerokości 25C wymagają aż 6 barów minimalnego ciśnienia, co nie zawsze uda się zrobić tanią pompką rowerową. Niektóre pompki mają dwa tryby – wysokiego ciśnienia lub dużej objętości – przełączane między sobą.

O ile małą i poręczną pompkę zawsze warto mieć ze sobą, o tyle w domu lepiej sprawdzi się duża pompka stacjonarna. Jest znacznie wygodniejsza, a do napompowania kół wystarczy kilka ruchów. Wyposażona jest w manometr, który pozwala ocenić ciśnienie w oponach. Do dokładniejszych pomiarów warto jednak użyć oddzielnego ciśnieniomierze elektronicznego.

Ciekawostką są też pompki CO2. Wykorzystują jednorazowe naboje CO2, stosowane m.in. w wiatrówkach. Pompki CO2 są bardzo małe, więc zmieszczą się nawet w niewielkich torebkach rowerowych lub kieszeniach koszulki kolarskiej.