Data modyfikacji:

Jak samodzielnie sprawdzić alternator?

Alternator jest jednym z najważniejszych podzespołów samochodów z silnikiem spalinowym. Z czasem traci swoje parametry i może być przyczyną nieprawidłowego działania instalacji elektrycznej. Zobacz, jakie objawy wskazują na usterkę alternatora oraz jak sprawdzić alternator.

jak sprawdzić alternator

Jak sprawdzić, czy działa alternator? Za co odpowiada alternator?

Alternator samochodowy, czyli prądnica prądu przemiennego, jest podstawowym źródłem prądu w pojazdach. Przemienia energię mechaniczną pracującego silnika spalinowego w prąd przemienny, który następnie jest prostowany na diodach krzemowych. Wygenerowany w ten sposób prąd stały służy do zasilenia wszystkich urządzeń elektronicznych w aucie oraz do naładowania akumulatora.

Ze względu na prostszą budowę, uzwojenie robocze w stojanie, a nie w wirniku i brak komutatora, alternator wyparł stosowaną dawniej prądnicę prądu stałego. Jest też od niej bardziej niezawodny i wydajniejszy.

Alternator napędzany jest paskiem wielorowkowym (lub klinowym) przenoszącym moment z wału korbowego silnika. Paskiem tym zasilane są także inne podzespoły, np. pompa wspomagania kierownicy, pompa cieczy chłodzącej czy sprężarka klimatyzacji. Dlatego istotne jest aby wiedzieć, jak sprawdzić, czy alternator jest sprawny.

Sprawdzanie alternatora. Objawy usterki

Jak sprawdzić alternator w samochodzie? Pierwszym objawem awarii alternatora jest czerwona ikonka akumulatora na desce rozdzielczej. O ile pojawienie się jej podczas uruchamiania silnika jest prawidłowe, to po kilku sekundach powinna zniknąć. Jeśli więc ikona akumulatora zaświeci się w trakcie jazdy, można domniemywać, że akumulator samochodowy nie jest ładowany i wkrótce się rozładuje. Należy jak najszybciej zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu i sprawdzić źródło problemu. W innym przypadku samochód może nagle zgasnąć lub stracić zasilanie.

Usterki alternatora mogą także dawać inne objawy. Zbyt duże lub niskie napięcie ładowania objawia się np. często przepalającymi się żarówkami, migoczącymi lampami, „wariującą” elektroniką czy hałasem dobiegającym spod maski. Wiele z tych symptomów może mieć inne źródło, np. uszkodzony regulator napięcia lub ślizgający się pasek wielorowkowy, dlatego warto udać się na diagnostykę problemu.

Jak sprawdzić alternator?

Jeśli borykasz się z często rozładowującym się akumulatorem lub masz problem z elektroniką, kontrola alternatora jest jedną z pierwszych czynności, jakie musisz wykonać. Jak sprawdzić, czy alternator ładuje akumulator i zasila instalację elektryczną w prawidłowy sposób?

Wykorzystasz do tego uniwersalny miernik, tzw. multimetr. Wystarczy ustawić na nim pomiar napięcia prądu stałego w zakresie do 20 V, dostosowany do instalacji 12 V. Czarną sondę miernika przyłóż do ujemnego bieguna akumulatora, a czerwoną do dodatniego. Jeśli akumulator nie jest nadmiernie rozładowany, to przed uruchomieniem silnika urządzenie powinno wskazywać napięcie wyższe niż 12 V.

Właściwe sprawdzenie alternatora wymaga uruchomienia silnika. Nie zmieniając ustawień miernika, odpal silnik i sprawdź wyniki pomiaru. Prawidłowe napięcie ładowania powinno wynosić ok. 14,4 V. Początkowo może być nieco większe, instalacja nie jest bowiem obciążona żadnymi odbiornikami.

Aby sprawdzić pracę alternatora pod obciążeniem, poczekaj około 2 minuty i włącz urządzenia o dużym poborze prądu – podgrzewanie foteli, podgrzewanie tylnej szyby, światła oraz wentylator dmuchawy. Po obciążeniu instalacji napięcie ładowania akumulatora spadnie, ale nie powinno być niższe niż 13,5 V. Co równie ważne, nie powinno falować w dużym zakresie (dziesiętnych V).

O utrzymanie stałego napięcia, niezależnego od obciążenia oraz obrotów silnika dba regulator napięcia. Jeśli jednak alternator jest zużyty, może nie zapewniać odpowiednich parametrów. Wówczas nie obędzie się bez wymiany lub regeneracji alternatora.

Autor: Szymon Sonik