Obcierki parkingowe mogą przydarzyć się każdemu. Nieestetyczne białe rysy nie wyglądają jedna zbyt dobrze i mocno kłują w oczy. Warto jednak wiedzieć, że bardzo często można wyeliminować je własnoręcznie i uniknąć wizyty u lakiernika. Jak usunąć rysy z plastikowego zderzaka domowymi sposobami?
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że usuwanie rys z lakieru czy zderzaka często można wykonać samodzielnie. Podpowiadamy zatem, jak usunąć rysy z plastikowego zderzaka.
Dziesiątki białych rys mogą zmrozić krew w żyłach. Większość osób sądzi, że biały kolor oznacza jedno – rysy sięgają do lakieru podkładowego. Nie zawsze jednak tak jest. W wielu przypadkach rysy są znacznie płytsze i nie przebiły nawet warstwy bezbarwnej. Warto bowiem wiedzieć, że lakiery samochodowe najczęściej składają się z trzech warstw: podkładu, farby bazowej oraz lakieru bezbarwnego. Te znajdujące się na tzw. klarze można w prosty sposób spolerować.
Dlaczego więc nawet płytkie rysy są białe? Wynika to ze specyficznego załamania światła na krawędzi zarysowania. Jest jednak prosty sposób, by ocenić, czy rysa faktycznie jest powierzchowna, czy może sięga podkładu. Wystarczy polać zarysowania wodą. Tafla wody przykryje płytkie rysy i sprawi, że staną się chwilowo niewidoczne. To znak, że da się je usunąć maszyną polerską. Jeśli jednak rysy po zmoczeniu nadal są białe, nie obędzie się bez malowania.
Niwelowanie rys na zderzaku nie jest trudne. Najlepiej zrobić to przy pomocy maszyny polerskiej oraz mocno tnącej pasty polerskiej, tzw. cuttingowej. Dokładnie umyj i oczyść powierzchnię przed polerowaniem. Jeśli masz taką możliwość, skorzystaj także z chemicznych środków do dekontaminacji (deironizer oraz tar&glue remover) oraz z glinki lakierniczej. Jeśli jednak chcesz zniwelować zarysowania i nie zależy ci na efekcie lustra, nie jest to konieczne.
Nałóż kilka kropel pasty polerskiej na gąbkowy pad lub futro polerskie i krzyżowo wypoleruj rysy. Działaj aż do wypracowania pasty. Jej nadmiar zetrzyj ściereczką mikrofibrową i oceń efekty. Jeśli nie wszystkie rysy zniknęły, potwórz cały proces.
Pilnuj także temperatury lakieru i nie dopuść do przegrzania zderzaka. Jeśli druga próba nie przyniosła efektów, warto wybrać futro polerskie (ma większą siłę cięcia), zmienić pastę na mocniej tnącą lub rozszlifować rysy papierem ściernym.
Zobacz, jaki wosk do samochodu wybrać
Do miejscowego usunięcia rys nie musisz mieć nawet maszyny polerskiej. Jest oczywiście najwygodniejsza, ale da się to także zrobić w inny sposób. W internecie znajdziesz zestawy do polerowania z końcówką montowaną na wkrętarce. To mniej wygodne urządzenie, ale w awaryjnych sytuacjach sprawdzi się znakomicie. Tarcza na wkrętarkę pozwoli ci także wypolerować zmatowiałe reflektory.
Jeśli jedna nie chcesz inwestować w zestaw do polerowania, spróbuj polerowania ręcznego. Służy do tego pasta lekkościerna. Nałóż niewielką ilość pasty na mikrofibrową ściereczkę i kolistymi ruchami wypoleruj zarysowany zderzak. W podobny sposób usuniesz rysy z okolic klamek lub z klapy bagażnika.
Głębokie rysy, które przebiły się do lakieru podkładowego, wymagają zamalowania. Wersja minimalistyczna jest bardzo prosta – wykonaj zaprawkę lakierem o zbliżonym kolorze, nakładając go pędzelkiem. To jednak mało estetyczne rozwiązanie i warto je stosować jedynie doraźnie, by ochronić karoserię przed korozją.
Jeśli chcesz to zrobić porządnie, wyszlifuj rysy papierem ściernym P400 aż do podkładu. Gdy uzyskasz gładką powierzchnię przemyj zderzak benzyną ekstrakcyjną i ponownie polakieruj element. Potrzebujesz podkładu, lakieru bazowego (dobranego komputerowo lub po numerze VIN) oraz lakieru bezbarwnego. Każdy z preparatów dostaniesz w sprayu.
Nakładaj po 2-3 cienkie warstwy każdego lakieru, nie zapominając o odczekaniu kilkunastu minut do wyschnięcia. Jeśli powstaną zacieki, rozszlifuj je na bieżąco. Po nałożeniu ostatniej warstwy lakieru bezbarwnego użyj tzw. blendera, czyli rozcieńczalnika spajającego stary lakier z nowym. Dzięki temu różnice barw będą niewielkie.